Gamalt hederligt sunt/förnuft
Detta är mitt första inlägg på detta forum som jag fastnade för i mina sökande kring annat än just det här ämnet, känner dock att det vore kul att bidra lite till de olika debatterna/frågeställningarna.
Många har påtalat att man som nybörjare ska vara påläst, påläst på vad? Att man ska ha rätt utrustning ser jag som en självklarhet, och jag tror att de flesta "nybörjare" har koll på det... Vädret är även det självklarhet man ska ha koll på, vilket jag tror "nybörjarna" har...
Jag tycker mycket klokt skrivits, men reagerar att ingen ännu inte påtalat det självklara i att stanna och slå läger alternativt vända om i tid. Det är de absolut viktigaste reglerna i min bok och dessa regler tror jag tyvärr kommit i skymundan då vi nu via internet enkelt kan läsa att förhållandena är bra, något som för en "nybörjare" säkerligen missförstås in i absurdum.
Speciellt för tre unga killar födda på 80-talet... Varför skulle de som "okunniga" inte välja att sporra varandra att kämpa vidare, då de tidigare fått information om att förutsättningarna är bra utan att för den sakens skull begripa vad det innbär?
Så visst, mer info behövs... Dock främst från de som väljer att avråda, råda folk att vandra vissa tider på året då rådet till en "nybörjare" att det är säkert är aningen oseriöst.
Har man rätt utrustning, är medveten om att det kan bli kallt och insikten att det inte tjänar till att fortsätta trots dåligt väder, är det mesta vunnet.
Sedan får man ju kika på statistiken gällande fjällvandring, det är en sport på frammarsch.... Är det då konstigt att det blir lite olycksfall på vägen? Nu tycker jag inte att olyckor skall ske, men att som vissa på detta forum förkasta "nybörjare" som okunniga idioter känner jag mig frågande till... Någonstans måste man börja och veteranen som vandrat en livstid i perfekt väder har knappast de erfarenheter "nybörjaren" som äntrade sporten med en snöstorm.
Alla är vi olika, med olika erfarenheter.... Dock finns det inget som säger att en "nybörjare" saknar erfarenhet, därav mina citationstecken. Påstå inte att folk är korkade för att de ger sig ut på äventyr i naturen, ge dom råd och tips till nästa gång istället. Att vandra i solsken är inte svårt....