"De trodde det var sommar"

Vita blixten...

Jättebra länk, tack!

Det är intressant att han säger man ta sig igenom Syterpasset på skidor eller snöskor. Ok men vad gör man av dem sedan, om de inte behövs på resten av leden? Det är ju rätt tungt och otympligt att gå och släpa på.
Man kan ju inte bara lämna dem i stugan, är ju rätt dyra och vad många skidor och snöskor de ska få och ta reda på. :-/

...och ett paket tändstickor. När snön har passerats eldar du upp skidorna och använder stavarna som gåstavar resten av vägen. Bindningarna skruvar du loss och bär hem :).

//J

Jag kom precis tillbaka från min vandring Abisko-Nikkaluokta.

Vi startade 15/6 från Abisko och kom till Keb på kvällen den 21a.

Nu är min info redan lite utdaterad men från trädgränsen efter Abiskojaur tom Singi var det mer snö än barmark. Vi hade snöskor och försökte nattvandra, men snön var ganska genomrutten och vi snittade ca 1 km/h. Inye ovanligt att sjunka ner till låret snoskorna till trots.

Vi hade dock tur och snöbryggorna fanns höll när vi gick, senare rapporter från leden säger att bryggorna inte håller för passage men att sommarleden fortfarande är översnöad och broar är antingen svåra att hitta eller bortspolade. Man får helt enkelt förbereda sig på en blöt och tung vandring, gärna med några extra vilodagar. Tält är att rekommendera, vi hade vänta om vi inte kunnat tälta vid kungens stuga (sträckan Abiskojaur-Alesjaur var vandringens eldprov. Bara på den sträckan blev tre grupper blev utlyfta med helikopter, de flesta övriga vände).

Vi hade dock en fantastisk vandring pga god förberedelse, bra utrustning, positiv inställning och god snövana. Vi skadade oss våda två vid olika genomtramp i snö (en sträckt ljumske och ett vridet knä), men vi kämpade på. Vi njöt av vildmarken, av samvaron med de tappra vi träffade på vår lunchstopp i stugorna (vi tog dagavgift för att få använda torkrum), samt av midsommarbastu med folköl och snörullning i Sälka. Jag är väldigt glad och nöjd åt hela vandringen och det är inte omöjligt alls (inte ens utan snöskor) - bara lite jobbigt på vissa etapper. Vi valde att se det som ett lite extra äventyrligt äventyr och är väldigt nöjda med vär resa.

+ att vi såg en järv och det är ju värt rätt mycket kämpande.

avslutad210712

Gäst

Skoj med aktuella bilder från Kungsleden. Efter "ett antal" omplaneringar inför första svängen blir det Vistasdalen upp till Alesjaure dit vi troligen kommer på måndag så med lite tur så är snöläget bättre även om Tjäktjapasset alternativt Sielmavagge inte lär vara snöfria.

Kommer att ta ett prat med stugvärden i Vistasstugan så eventuellt viker vi av mot Nallo istället.

avslutad210712

Gäst
Tyckte det var hyfsat mycket snö ifjol när vi gick från Katterjokk i början på juli men där det mer naturligt och dessutom är sträckan ner till Valfojokka betydligt kortare. Fast "skojigare" eftersom man inte alltid var säker på om det var sten eller en sjö under snön :)

Vi tog en dagstur till aktse från sitoälvsparkeringen på midsommardagen, första delen som vi cyklade gick hur fint som helst, nästan så att vattenståndet var lägre än vanligt. Vandringen på själva leden var också i stort sett snöfri, de hade precis öppnat stugorna när vi kom dit. Dock sades det vara nästan omöjligt att ta sig upp på skierfe ännu, så det kändes bra att vi inte skulle gå längre än så. Mmmm myggfritt! De få som fanns visste inte hur man skulle stickas hehe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg