"De trodde det var sommar"

Åker till Jämtland nu på torsdag för en ganska hastigt påkommen tur, hade tänkt mig ut i Bunnerfjällen då det är ett område jag ännu inte besökt.
Förutom i allmänhet ganska dystra väderprognoser ser jag nu att SMHI varnar för höga flöden i Jämtlandsfjällen...

Känns som om det kan bli en sån där karaktärsdanande tur... :)

Med tanke på denna trådens utveckling kanske jag kan bidra med lite förstahandsobservationer i slutet på nästa vecka.

Abisko- Nikkaloukta

Har sedan ett år tillbaka planerat en vandring längs Kungsleden Abisko- Nikkaloukta. Detta kommer ske v.29- 30.

Ni som är mer rutinerade än mig... finns det anledning till att misstänka att denna vandring inte kommer "kunna genomföras" pga snön eller höga vattenflöden vid snösmältningen?

avslutad210712

Gäst
Har sedan ett år tillbaka planerat en vandring längs Kungsleden Abisko- Nikkaloukta. Detta kommer ske v.29- 30.

Ni som är mer rutinerade än mig... finns det anledning till att misstänka att denna vandring inte kommer "kunna genomföras" pga snön eller höga vattenflöden vid snösmältningen?

Egentligen en omöjlig fråga att svara på för allt beror på hur varmt det blir och hur mycket nederbörd som kommer ner. Allt beror inte heller på snösmältningen.

2004 var vi upp på Kebnekaise 9-14 juli och då var det inga problem. Veckan efter regnade det så mycket att (bil)vägen till NIkkaluokta stod under vatten, vandrare fick lyftas med helikopter över småjokkarna vid Kebnekaise och E10 vid Abisko spolades bort på ett ställe.

Rent spontant skulle jag säga att det bör gå bra men inget man kan lova.

Jag instämmer med Björn, du ska inte oroa dig för detta. I mitten av juli kommer du att få en fin vandring, även om du även då måste korsa några snöfält. Normalt är snön vid den tidpunkten så pass hård att man går ovanpå, och det underlättar passagen över stenskravel. Blir det ändå problem så går man på natten när det är lite kallare.

Skulle du trots allt uppleva vandringen som småjobbig så blir ju behållningen efteråt ännu större!

Hälsn Pelle

Natten till idag startade snösmältningen mellan alesjaure o tjäktja, det innebär att snön inte bär där och det är höga vattenflöden (snabb snösmältning). Från tjäktjapasset till till sälka så håller snön för snöskor + höga vattenflöden vid tjäktjatjåkka.

Mycket bra information där.
Jag skulle ha tagit flyget till Hemavan på tisdagsmorgonen, hade packat allt och var laddad som sjutton.
Men vaknade på natten och började gruva mig för att jag skulle få problem vid Syterskalet. Jag hade då bara sett de gamla bilderna som Länsstyrelsen tog förra veckan då allt var helt snötäckt och trodde inte att det skulle ha hunnit smälta undan där. Beslöt mig för att skjuta på resan en vecka. Tror att det var rätt beslut. Annars hade de två första dagsetapperna blivit på rutten snö, blöt nerkyld och eländig och ingenstans att slå upp tältet.

STF info på nästa FB ställe - Saltoluokta Fjällstation

FB Saltoluokta Fjällstation
https://www.facebook.com/saltoluokta/posts/10155617611390018
https://www.facebook.com/saltoluokta

Snöläget/ Snow report – 23 juni - 2015
Vakkotavare – Teusajaure
På leden mellan Vakkotavare och Teusa är det fläckvis 50 – 70 cm snö längs leden.
On the trail between Vakkotavare and Teusa there are spots with a 50-70 cm snow layer.
Stugvärd är på plats//Host in the cabin
Teusajaure
Ingen rapport ännu/ No reports yet.
Stugvärd är på plats // Host in the cabin
Saltoluokta – Sitojaure
Sträckan går bra att gå, finns vissa snöfält men dessa bär vandraren.
The trail is walkable,
Stugvärd i Sito är på plats // Host in the cabin
Sitojaure - Aktse
Roddbåtarna ligger i
Motorbåttrafiken över sjön är igång
Det är en hel del snö på leden mellan Sito och Aktse – senast vi hört är att sträckan är väldigt ansträngande att gå utan snöskor.
Rowing boats are OK to use.
It’s a lot of snow on the trail between Aktse and Sito, the trails is exhausting to walk without snowshoes
Stugvärd i Aktse är på plats// Host in the cabin
Vaisa
Många träd växer vågrätt över spångar – måste röjas
Några snöfläckar kvar
Bryggan vid Vaisa är inte ilagd
Stugvärd är på plats
Some fallen trees on the trails between Vaisa and Änonjalme
Because of snow and ice, the pier in Vaisa is not ready to use, so the boat can’t make any stops there at the moment.
Host in the cabin
Akka
Stugvärd är på plats // Host in the cabin
Kutjaure
Mycket snö runt omkring stugan.
Stugvärd är på plats
A lot of snow around the cabin. // Host in the cabin

Senast ändrad:
Åker till Jämtland nu på torsdag för en ganska hastigt påkommen tur, hade tänkt mig ut i Bunnerfjällen då det är ett område jag ännu inte besökt.
Förutom i allmänhet ganska dystra väderprognoser ser jag nu att SMHI varnar för höga flöden i Jämtlandsfjällen...

Känns som om det kan bli en sån där karaktärsdanande tur... :)

Med tanke på denna trådens utveckling kanske jag kan bidra med lite förstahandsobservationer i slutet på nästa vecka.

Jag har tänkt gå i Bunnerfjällen nästa vecka.

Hur såg det ut? Är det barmark uppe vid sjöarna? Vattenflöden?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6196868

Gällande lederna mellan Hemavan och Ammarnäs. Och allmänna tips om hur man tar sig an snöiga leder.

Jättebra länk, tack!

Det är intressant att han säger man ta sig igenom Syterpasset på skidor eller snöskor. Ok men vad gör man av dem sedan, om de inte behövs på resten av leden? Det är ju rätt tungt och otympligt att gå och släpa på.
Man kan ju inte bara lämna dem i stugan, är ju rätt dyra och vad många skidor och snöskor de ska få och ta reda på. :-/

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10
Christian1 Kungsleden 13-20:e Aug, då var det klart:-) Fjällvandring 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg