Tjabba!
Söker råd kring tält och sovsäck till våren, sommaren och höstens äventyr!
Runt 4 lax känns rimligt.
Har nästan stirrat mig blind på detta tält: Lone rider ADV
Är lite orolig för att jag faller för marknadsföring och gimmicks som kartan på tältet - som jag är löjligt förtjust i.. Priset är hyffsat tilltaget: 4600kr vilket leder mig att tro att det ändå är bra kvalité och det har rungande bra recensioner på youtube men recensenterna verkar ha fått tältet gratis så vet inte om man kan lita på dem, någon som förstår sig på material och design osv som kan bekräfta om det är något att ha?
Andra tältet jag tittat på är: MSR Elixir 2
+ Billigare än det tidigare tältet: 3500kr
+ I mina ögon är detta och ADV-tältet typ identiska..
- Påsen tältet kommer i är ingen kompressionspåse, svår att surra fast.
- Ingen as-häftig karta att markera vart man varit.
Sovsäck:
Kosta vad det kosta vill.
Den ska vara bekväm ned till åtminstone 5 grader. Hade en mardrömsnatt i östersund för 2år sedan med världens tunnaste sovsäck och liggunderlag utan R värde som jag inte vill repetera..
Har idag en Urberg G5 som jag tycker är tillräckligt varm men den är lite tajt på mig vilket förvisso säkert är bra men jag har svårt att sova när den sitter åt och dessutom är den helt enorm när den är nedpackad - oavsett hur hårt jag drar åt kompressionspåsen.
Denna verkar matcha mina kriterer: Y by Nordisk Tenison comfort 600, någon som kan svara på om det är något att ha?
Tar såklart gärna emot tips utöver dessa också bara inte priserna drar iväg ordentligt!
Söker råd kring tält och sovsäck till våren, sommaren och höstens äventyr!
- Mitt usecase är främst MC-camping så vikten är av lite mindre betydelse än för dem som vandrar.
- Tänker dock själv vandra och fiske-campa med grejerna men det är inte huvudsyftet.
- Tältar ensam 90% av gångerna men behöver plats för 2 personer + packning och hjälmar osv. Det gör inget om det är lite trångt.
- Jag har ingen enorm cykel så låg ned-packad-volym är att föredra, framförallt på sovsäcken. Tältet surrar jag på ovanpå min duffelbag/packfickorna.
- Sover i tältet ca en vecka i streck innan jag tar mig in på hotell för att ladda batterierna (bokstavligt och bildligt) för att sedan ge mig ut i tält igen på mina äventyr.
Runt 4 lax känns rimligt.
Har nästan stirrat mig blind på detta tält: Lone rider ADV
Är lite orolig för att jag faller för marknadsföring och gimmicks som kartan på tältet - som jag är löjligt förtjust i.. Priset är hyffsat tilltaget: 4600kr vilket leder mig att tro att det ändå är bra kvalité och det har rungande bra recensioner på youtube men recensenterna verkar ha fått tältet gratis så vet inte om man kan lita på dem, någon som förstår sig på material och design osv som kan bekräfta om det är något att ha?
Andra tältet jag tittat på är: MSR Elixir 2
+ Billigare än det tidigare tältet: 3500kr
+ I mina ögon är detta och ADV-tältet typ identiska..
- Påsen tältet kommer i är ingen kompressionspåse, svår att surra fast.
- Ingen as-häftig karta att markera vart man varit.
Sovsäck:
Kosta vad det kosta vill.
Den ska vara bekväm ned till åtminstone 5 grader. Hade en mardrömsnatt i östersund för 2år sedan med världens tunnaste sovsäck och liggunderlag utan R värde som jag inte vill repetera..
Har idag en Urberg G5 som jag tycker är tillräckligt varm men den är lite tajt på mig vilket förvisso säkert är bra men jag har svårt att sova när den sitter åt och dessutom är den helt enorm när den är nedpackad - oavsett hur hårt jag drar åt kompressionspåsen.
Denna verkar matcha mina kriterer: Y by Nordisk Tenison comfort 600, någon som kan svara på om det är något att ha?
Tar såklart gärna emot tips utöver dessa också bara inte priserna drar iväg ordentligt!