Re: Re: Re: Hej fling!
- det räcker med någon enstaka som inte bultar med eftertanke för att klättring skall få dåligt rykte, då resultatet ofta finns kvar att beskåda. Även en idiot vet vilken fritidsutövning som är ansvarig.
Regler motverkar detta, och om klubbar har policy som bryts, kan personen uteslutas. Bättre än att inte ha regler. Bultning kommer förekomma, tror jag. Vare sig vi vill det eller ej. Då kan vi väl argumentera logiskt, eller? Återigen, vi får maskera bultarna. Då syns de inte, till skillnad fr den kala klippan med rensade stenar nedanför
Medlemmar från vår klubb stötte på Naturskyddsföreningen som var ute och spanade inför en av sina utflykter. De tyckte om stigen som gjorde det möjligt att komma fram till klippan, men borrbulten gillade de inte alls. Logiskt? Nä, men så var det.
Jag vet, fast har vi någon chans att prata logiskt med dessa icke-logiska människor??? Faktum är att efter att ha hört SNF debattera bl.a. kärnkraft funderar jag allvarligt på att gå ur. (Logiskt är kärnkraft mer naturvänligt än kolkraft, anser jag). Kolla för övrigt på Bispbergsfrågan. Det hade inte med borrbultar att göra.
Vår chans ligger nog i att rekrytera fler klättrare så att vi blir starkare ekonomiskt och får mer förståelse. Vi måste jobba för en positivare syn i allmänhet. Hur har fransmännen lyckats annars?
"Det jag syftar på är att du i de flesta fall kan klättra säkert på topprep."
Ja det går att klättra säkert på topprep. Absolut. Fast jag vill leda någorlunda säkert. Men jag toppar ganska ofta. Men nu förutsatte jag att leder ska ledas (inte mitt påhitt). Såklart, nästan allt går ju att toppas. Fast det är ofta inte praktiskt, särskilt inte på överhäng.