Blöta tält

"fusk"-sämskskinn

Innan tältet packas ihop torkas det med fördel av (både in- och utsida) med ett "fusk"-sämskskinn (finns på alla välsorterade mackar). Om det regnat kan man få tältet i princip torrt innan det packas ihop. Suger upp vattnet mycket bättre än Wettex och andra trasor.

Varje liter vatten man bär på i onödan gör packningen 1 kg tyngre än den behöver vara!!

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Jag gör som Claes. Knäpper loss innertältet vid absiden och torkar insidan på yttertältet med en fejk packtowel. Skakar även av och torkar utsidan av tältet lite om det regnar ute.

- Christian
 

avslutad210712

Gäst
Packar mitt tält på samma sätt oavsett om det är blött eller torrt. Tar ner det, stoppar det i packpåsen, ner med det i ryggsäcken och sen iväg. Resten av packningen packar jag i sopsäck och plastpåsar varför jag inte bryr mig så mycket om tältet är lite blött. För det mesta brukar jag invänta uppehåll och då torkar tältet otroligt fort om man öppnar båda öppningarna så det kan ventilera rakt genom tältet.

Men visst slår tanken på vikten mig när jag nu funderar på saken. Speciellt efter att ha provlyftat min kusins tält efter en blöt natt och insett att det var "något" tyngre än vad det borde ha varit.

Enda gången jag tagit isär ytter- och innertältet var när det var ett otroligt pissväder med regn, blåst och kyla. Då var det skönt att plocka bort innertältet och laga mat samt packa inne i yttertältet och sen riva det sist av allt.
 
var i ryggsäcken?

själv brukar jag lägga tältet längst ner i ryggsäckens "avskilda" fack.då kan inte eventuellt vatten rinna ner och göra resten av sakerna blöta.samma gäller om man sätter ner ryggsäcken i blött underlag,då blir ju inte något annat än tältet blött.regnar det när tältet skall upp är det också positivt att inte behöva öppna huvudfacket.man kan säkert ha åsikter om att tältet är för tungt att ha nere i säcken men det tycker inte jag har varit något problem.tältet väger inte mer än några tröjor och det finns många tyngre saker att plasera längre upp i säcken nära ryggen:) men som med allt annat får man prova lite själv och se vad som funkar bäst.
 
Re: var i ryggsäcken?

northdog; sa:
själv brukar jag lägga tältet längst ner i ryggsäckens "avskilda" fack.då kan inte eventuellt vatten rinna ner och göra resten av sakerna blöta.
Moi brukar ställa tältet upprätt inuti huvudfacket, längs ena sidan av ryggsäckens insida. Lätt att slita upp, allt på ett ställe. Förvarar alltid sovsäck, ombyte och lätt mat (knäckebröd...) i botten, och jag har aldrig haft problem med att vatten läcker från tältet ned i dessa torra, lätta saker.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dosferra Salva/kräm mot blöta fötter / skavsår Fjällvandring 6
Havrepanna Aktuell blöta i Sarek? Fjällvandring 2
jonsa Vilka blöta kängor ska väljas? Fjällvandring 13
Svarren Tips Vålådalen-Storulvån Fjällvandring 5
_winston_ Kirgizistan med eget tält -Tips & erfarenheter? Fjällvandring 10
Mr.H Vikt på tält Fjällvandring 33
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
Leafy Första ensamvandringen - Tält/oväders-fråga Fjällvandring 44
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
Sofiesj Tält för 3 vuxna och 2 barn Fjällvandring 4
kalleb99 SUPER LIGHT DOME 2-PERSONS TENT? Fjällvandring 9
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
Saelen Gammalt oanvänt Berguven-tält. Något att ha? Fjällvandring 7
Merckx Val av tält Fjällvandring 54
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jenniferen Tält till Lofotenresa? Fjällvandring 11
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mandris Impregnering av tält Fjällvandring 17
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
7ones Packlista för fjällvandring med tält Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
vilding Tält inför vandring? Fjällvandring 18
Dania MSR Flylite 2p tält Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Jens_Lifeliver Smidigt och mångsidigt tält för ett par Fjällvandring 3
Caminista Behövs tält i Jämtlandsfjällen? Fjällvandring 11
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
CathrineC Tossåsen - Lunndörren 1 natt i tält Fjällvandring 3
everest4ever tält Fjällvandring 12
leucosternon Budget tält! Fjällvandring 25
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
lillkolan Vilket tält? Fjällvandring 14
Prefection Tält till Sarek 2014 Fjällvandring 24
Per_ Kungsleden utan tält/liggunderlag Fjällvandring 25
chamme Tält för alla väder Fjällvandring 11
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13

Liknande trådar