Ser denna tidsplanen okej ut?

Då tycker jag absolut att du ska testa detta med tält. Abisko-Keb är perfekt premiärtur, därför att du längs denna sträcka kan sova i stugor varje natt, om vädret eller annat känns för övermäktigt någon gång.

Men att ha med sig ett tält ger friheten att inte alltid behöva komma fram till en särskild punkt på kvällen, så du får det bästa av två världar till priset av lite extravikt.

Rutinerna att hålla sig själv, prylarna och (inner)tältet torra i skitväder lär man sig fortast och bäst av egna misstag :p Börja inte med att köpa något dyrt tält; tältpreferenser är mycket personliga och du vet ännu inte vad du trivs med.

Du är en planerare och har flera månader på dig; låna vilket tält som helst, t ex från Fritidsbanken. Det kommer säkert att vara något gammalt och tungt, men fullt dugligt för en kort låglandsövning. Ge dig ut på någon lokal vandringsled med kort reträttväg till "civilisationen", och testa, inte bara hur man får upp/ner tältet, utan främst hur man håller ordning på prylar, på/avklädning, in/utpassager etc så inget blir onödigt blött, skitigt eller borttappat. Vissa verkar ha den sortens ordningssinne medfött; andra får träna lite. Ja har ett barn av vardera sort...

I mars/april kan det vara lagom kallt, blåsigt och regnigt i Mellansverige för den sortens övningar (jag vet ju inte var du bor men det lät som Västkusten?).
Du kommer sen att veta mer om vilken sorts tält du vill ha, och inte minst vilket du inte vill ha - särskilt om du råkat få tag i ett som sätts upp med innertältet först :p

Kan du sen låna ett vettigt och gärna rimligt lätt tält till själva vandringen, är det fortfarande det bästa. Men börjar du känna dig säker på dina rutiner och preferenser och sugen på ett köp, så håll ett öga på Blocket, Marketplace, och inte minst Utsidans egna Prylmarknad - fina obetydligt begagnade tält till rimliga priser dyker upp med jämna mellanrum.

Här har jag listat mina egna urvalskriterier och dealbreakers (uppsättning "inner först" hör till de senare), men de är som sagt personliga.
Tack för en jättebra feedback! :giggle:(y)

Och jadu. Nu kanske mina planer förändras helt och hållet. Får klura på det några dagar nu!

Jag har ansökt om min ledighet v31-33. Så om det trots allt blir Abisko-Keb så kanske jag kan se om jag kan åka tisad ena veckan ta kebnekaise I början på nästkommande vecka. Och fortfarande kunna komma med flyget på torsdagen där. 😎😛 Eller om det kanske blir lite överambitiöst!

Oj oj nu blev det mycket att tänka på 😀 skall sätta mig och försöka skissa på en budget nu imorgon och se om jag får ihop något rimligt.

Det är kul att skriva med er! Så är åter igen sjukt tacksam att man kan bolla med folk här!

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg