Ser denna tidsplanen okej ut?

Jag har inte bokat datumet än. Men kan än så länge välja mellan fredagen och söndagen.

Det är lite tråkigt för att det verkar som om ifall det blir avblåst p.g.a väder eller annat så är det troligen inte möjligt att boka om eller ta nästa dag. Då de flesta platser på de guidade turerna är bokade långt i förväg.

T.ex om jag vill gå den lite mer utmanande turen till den norra toppen. Så är det bara 3 platser per dag. Så om jag bestämmer mig för att boka en sån tur, men så blir den inställd. Så verkar det inte vara så att man bara får automatiskt gå med nästa dag istället.

Men då kanske du skulle rekommenderat att boka tiden på söndagen isätllet. Och kanske börja med en tur till exempelvis Sälka stuga och tillbaka för att värma upp lite?
Jag tänkte först upp och ner så fort som möjligt, men nu har jag sett att det finns annat att se där upp. Så då blir det några extra dagar uppe på Kebnekaise.. Och sen kan jag säga att jag har varit på toppen och sett gruppen.

Jag har inte bokat datumet än. Men kan än så länge välja mellan fredagen och söndagen.

Det är lite tråkigt för att det verkar som om ifall det blir avblåst p.g.a väder eller annat så är det troligen inte möjligt att boka om eller ta nästa dag. Då de flesta platser på de guidade turerna är bokade långt i förväg.

T.ex om jag vill gå den lite mer utmanande turen till den norra toppen. Så är det bara 3 platser per dag. Så om jag bestämmer mig för att boka en sån tur, men så blir den inställd. Så verkar det inte vara så att man bara får automatiskt gå med nästa dag istället.

Men då kanske du skulle rekommenderat att boka tiden på söndagen isätllet. Och kanske börja med en tur till exempelvis Sälka stuga och tillbaka för att värma upp lite?
Ja, "värma upp" (i alla avseenden) är fint om man kan. Du har fått fina förslag på turer i närheten, men om du bara hinner göra en enda, så skulle jag absolut välja leden upp till Tarfalastugan. Kan du sen navigera utanför markerad led, så gå upp hela eller del av den på kartan prickmarkerade vägen upp till passet öster om glaciären. Själv kom jag, i total whiteout, på ren kompassgång från andra sidan (bron i Kaskavagge) - och dimman lyfte precis när vi stod uppe på kanten. Den vy som öppnade sig som belöning är fortfarande en av de finaste jag sett i fjällen :) )

Hur har du det med hemresan? Öppen/ombokningbar flygbiljett och inget tvingande att passa hemma i almanackan skulle ju kännas sunt, så du slipper oroa dig över att någon liten skitsak saboterar hemresan. Då kanske du också skulle hinna få en ny chans till topptur, om det nu blir inställt pga skitväder?

Jag bokar aldrig hemresa, och heller inga jobbmöten o.d. i flera dagar efter ungefärligt planerad hemkomst. Skulle bara bli stressad av att vara så låst, och det är ju inte meningen med en vandring.

Ja, "värma upp" (i alla avseenden) är fint om man kan. Du har fått fina förslag på turer i närheten, men om du bara hinner göra en enda, så skulle jag absolut välja leden upp till Tarfalastugan. Kan du sen navigera utanför markerad led, så gå upp hela eller del av den på kartan prickmarkerade vägen upp till passet öster om glaciären. Själv kom jag, i total whiteout, på ren kompassgång från andra sidan (bron i Kaskavagge) - och dimman lyfte precis när vi stod uppe på kanten. Den vy som öppnade sig som belöning är fortfarande en av de finaste jag sett i fjällen :) )

Hur har du det med hemresan? Öppen/ombokningbar flygbiljett och inget tvingande att passa hemma i almanackan skulle ju kännas sunt, så du slipper oroa dig över att någon liten skitsak saboterar hemresan. Då kanske du också skulle hinna få en ny chans till topptur, om det nu blir inställt pga skitväder?

Jag bokar aldrig hemresa, och heller inga jobbmöten o.d. i flera dagar efter ungefärligt planerad hemkomst. Skulle bara bli stressad av att vara så låst, och det är ju inte meningen med en vandring.
Det låter ju fantastiskt och kul!

Min tanke är nu då att jag trot att jag bokar in den guidade turen på fredagen. Och så hoppas jag verkligen den blir av. Om den inte blir av. Och om den inte går att boka om inom de närmaste dagarna på grund av att det är fullbokad.

Så tar jag mig några egna turer i närområdet, exempelvis tarfalastugan då.

Och hemresa där på torsdagen är väldigt flytande hoppas jag. Jag tänker att jag bokar ett flyg från kiruna som är fullt återbetlaningsbart. Och om inget flyg passar senare finns ju förhoppningsvis nattåget kvar.

Även om detta med "förhoppningsvis" gör mig lite nervös i tanken redan nu. Och jag har inte en blekaste aning om vad jag gör om jag står helt utan flyg och tåg...

Senast ändrad:
(...) Även om detta med "förhoppningsvis" gör mig lite nervös i tanken redan nu. Och jag har inte en blekaste aning om vad jag gör om jag står helt utan flyg och tåg...
Bejaka det oförutsedda - där väntar kanske ditt livs upplevelser :)

Hem kommer man alltid, du lämnar ju inte civilisationen direkt och handlar det om högsäsong är det inte tomt på bilburet folk som också ska hem. Jag vandrar ofta i Norge på höstkanten, när ala båtar och bussar till/från fjället slutat gå. Förr eller senare (ibland senare) får jag lift till närmsta ordinarie tåg/busstation, ochinte sällan fina samtal och minnesvärda möten. Nuförtiden kan man ju dessutom öka sina chanser med diverse samåkningsappar.

Förutom flyg och natttåg från Kiruna finns alltid andra möjligheter att ta sig hem om man har lite tid och flexibilitet, ex dagtåg, Länstrafikens bussar eller att med allmänna transportmedel ta sig till en annan flygplats ex Luleå eller Umeå

Förutom flyg och natttåg från Kiruna finns alltid andra möjligheter att ta sig hem om man har lite tid och flexibilitet, ex dagtåg, Länstrafikens bussar eller att med allmänna transportmedel ta sig till en annan flygplats ex Luleå eller Umeå
Det är sant! Det lugnar mig lite.

Jag började kolla runt lite på alternativ om det skulle bli senare än den torsdagen.

Och flyg mellan kiruna och göteborg verkar inte gå just den helgen efter... Så det blir nog tufft. Och nattågen mellan kiruna och Göteborg verkar också (om man går på hur möjligheterna är nu idag om man skulle vilja boka någon dag fram) så verkar det vara rätt så fullbokat med sovplatser minst en vecka framåt.

Men det är klart. Man kanske kan lyckas ta sig till någon annan flygplats på något sätt...

Hehe sånt här gör mig som sagt lite nervös. Jag är torts allt en planerare och vill ha just de långa resorna rätt så säkert stämplade. 😅

Jag har någon gång åkt Inlandsbanan till/från Gällivare. En vacker resa i sig, värd att göra någon gång. Mellan Gällivare och Kiruna går flera lokala bussar och tåg per dag. Dock inte tillräckligt tidigt/sent för att hinna till/från Inlandsbanan samma dag. Jag sov över på fina Gällivare Camping vid älvstranden, knappa 20 minuters gångväg från stationen. Hade i o f s tält, men där finns också små hytter och ett vandrarhem.

Jag har någon gång åkt Inlandsbanan till/från Gällivare. En vacker resa i sig, värd att göra någon gång. Mellan Gällivare och Kiruna går flera lokala bussar och tåg per dag. Dock inte tillräckligt tidigt/sent för att hinna till/från Inlandsbanan samma dag. Jag sov över på fina Gällivare Camping vid älvstranden, knappa 20 minuters gångväg från stationen. Hade i o f s tält, men där finns också små hytter och ett vandrarhem.
Det låter spännande! Och tält är ju rätt bra trots alls. Och något som lockar mig rätt mycket också.

Min första tanke med allt det här, när jag börja tänka på det här vid årsskiftet var att jag skulle börja vid Abisko och vandra kungsleden neråt med tält. Och köra kebnekaise som en bonus på slutet.

Men så avskräcktes jag lite när jag så hur dyrt ett bra och dugligt tält och allt det skulle bli. För som sagt första gången solo. Och dessutom så känner jag mig ju inte super självsäker i att fixa allt vad det innebär. Jag har tex aldrig tältat i säkrillt blöta miljöer och vet inte direkt hur kaxig jag hade varit när jag står där och försöker packa ner ett blött tält i blåsigt väder. Och inte riktigt vet hur jag skall gå tillväga.

Även om det såklar är sånt som jag nu har 5 månader på mig att lära mig. Så är jag som sagt en planerare som vill ha en tydlig plan.

Så därför kändes det stadigare att utgå från kebnekaise fjällstation.

Men tanken att tälta och allt sånt lockar väldigt mycket fortfarande.

Det låter spännande! Och tält är ju rätt bra trots alls. Och något som lockar mig rätt mycket också.

Min första tanke med allt det här, när jag börja tänka på det här vid årsskiftet var att jag skulle börja vid Abisko och vandra kungsleden neråt med tält. Och köra kebnekaise som en bonus på slutet.

Men så avskräcktes jag lite när jag så hur dyrt ett bra och dugligt tält och allt det skulle bli. För som sagt första gången solo. Och dessutom så känner jag mig ju inte super självsäker i att fixa allt vad det innebär. Jag har tex aldrig tältat i säkrillt blöta miljöer och vet inte direkt hur kaxig jag hade varit när jag står där och försöker packa ner ett blött tält i blåsigt väder. Och inte riktigt vet hur jag skall gå tillväga.

Även om det såklar är sånt som jag nu har 5 månader på mig att lära mig. Så är jag som sagt en planerare som vill ha en tydlig plan.

Så därför kändes det stadigare att utgå från kebnekaise fjällstation.

Men tanken att tälta och allt sånt lockar väldigt mycket fortfarande.
Jag tänker tvärtom. Jag har tältat ganska mycket och känner nu att det är dags för lite lyx och bo på fjällstationen.

Det är sant! Det lugnar mig lite.

Jag började kolla runt lite på alternativ om det skulle bli senare än den torsdagen.

Och flyg mellan kiruna och göteborg verkar inte gå just den helgen efter... Så det blir nog tufft. Och nattågen mellan kiruna och Göteborg verkar också (om man går på hur möjligheterna är nu idag om man skulle vilja boka någon dag fram) så verkar det vara rätt så fullbokat med sovplatser minst en vecka framåt.

Men det är klart. Man kanske kan lyckas ta sig till någon annan flygplats på något sätt...

Hehe sånt här gör mig som sagt lite nervös. Jag är torts allt en planerare och vill ha just de långa resorna rätt så säkert stämplade. 😅
När ska du vandra? Jag är ganska säker på att SJ inte har släppt sommarens nattågsbiljetter ännu. För att komma till Göteborg tar du nattåg till Stockholm och sedan dagtåg. Det finns inte längre nattåg hela vägen.

Då tycker jag absolut att du ska testa detta med tält. Abisko-Keb är perfekt premiärtur, därför att du längs denna sträcka kan sova i stugor varje natt, om vädret eller annat känns för övermäktigt någon gång.

Men att ha med sig ett tält ger friheten att inte alltid behöva komma fram till en särskild punkt på kvällen, så du får det bästa av två världar till priset av lite extravikt.

Rutinerna att hålla sig själv, prylarna och (inner)tältet torra i skitväder lär man sig fortast och bäst av egna misstag :p Börja inte med att köpa något dyrt tält; tältpreferenser är mycket personliga och du vet ännu inte vad du trivs med.

Du är en planerare och har flera månader på dig; låna vilket tält som helst, t ex från Fritidsbanken. Det kommer säkert att vara något gammalt och tungt, men fullt dugligt för en kort låglandsövning. Ge dig ut på någon lokal vandringsled med kort reträttväg till "civilisationen", och testa, inte bara hur man får upp/ner tältet, utan främst hur man håller ordning på prylar, på/avklädning, in/utpassager etc så inget blir onödigt blött, skitigt eller borttappat. Vissa verkar ha den sortens ordningssinne medfött; andra får träna lite. Ja har ett barn av vardera sort...

I mars/april kan det vara lagom kallt, blåsigt och regnigt i Mellansverige för den sortens övningar (jag vet ju inte var du bor men det lät som Västkusten?).
Du kommer sen att veta mer om vilken sorts tält du vill ha, och inte minst vilket du inte vill ha - särskilt om du råkat få tag i ett som sätts upp med innertältet först :p

Kan du sen låna ett vettigt och gärna rimligt lätt tält till själva vandringen, är det fortfarande det bästa. Men börjar du känna dig säker på dina rutiner och preferenser och sugen på ett köp, så håll ett öga på Blocket, Marketplace, och inte minst Utsidans egna Prylmarknad - fina obetydligt begagnade tält till rimliga priser dyker upp med jämna mellanrum.

Här har jag listat mina egna urvalskriterier och dealbreakers (uppsättning "inner först" hör till de senare), men de är som sagt personliga.

När ska du vandra? Jag är ganska säker på att SJ inte har släppt sommarens nattågsbiljetter ännu. För att komma till Göteborg tar du nattåg till Stockholm och sedan dagtåg. Det finns inte längre nattåg hela vägen.
Det är vid månadsskiftet juli/augusti.

Så precis som du säger så har SJ inte släppt några biljetter än. Jag jämförde bara innan lite snabbt hur snabbt man kan få biljetter på kort varsel i dagsläget. Och de tidigaste sovplatserna jag kunde få idag var typ måndag nästa vecka (alltså inte imorgon). Och tänkte att det är nog inte lättare att få sen mitt i sommaren.

Så det var så jag jämförde :giggle:

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg