Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bilöverlevnad vintertid
- Trådstartare Strykarräven
- Start datum
porta potti?
Dags att sparka igång tråden för säsongen igen...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,922687,00.html
"Folk bajsar på vägen Kaos på Essingeleden i går. "
Hahaha
Dags att sparka igång tråden för säsongen igen...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,922687,00.html
"Folk bajsar på vägen Kaos på Essingeleden i går. "
Hahaha
Re: porta potti?
Ur artikeln:
" – Snart måste jag smälta snö och lapa i mig. [...] Folk går ut ur sina bilar och bajsar på vägen."
Don't eat the yellow snow, säger jag bara...
jcmlse; sa:Dags att sparka igång tråden för säsongen igen...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,922687,00.html
"Folk bajsar på vägen Kaos på Essingeleden i går. "
Ur artikeln:
" – Snart måste jag smälta snö och lapa i mig. [...] Folk går ut ur sina bilar och bajsar på vägen."
Don't eat the yellow snow, säger jag bara...
Det bästa...!
Körde en stor del av 80- och 90-talet uppe i norrland, det mesta som är uppräknat i de olika inläggen hade man med sig i bilen. Det var en äldre kollega som lärde mig vad som skulle tas med. Minimun var en dunsovsäck, startkablar och bogserlina och liknande nyttigheter. Det viktigaste var dock att ha gott om bensin i tanken, aldrig gå under halv tank. Tomgånskörning är ju inte lagligt (högst några minuter, beroende på kommun)men sitter du i en snödriva några timmar och det är rejält med minusgrader så tror jag att det räknas som "nödvärn". Är fortfarande välutrustad men packningen är numer anpassad för körning i storstadsmiljö. Ha dé
Körde en stor del av 80- och 90-talet uppe i norrland, det mesta som är uppräknat i de olika inläggen hade man med sig i bilen. Det var en äldre kollega som lärde mig vad som skulle tas med. Minimun var en dunsovsäck, startkablar och bogserlina och liknande nyttigheter. Det viktigaste var dock att ha gott om bensin i tanken, aldrig gå under halv tank. Tomgånskörning är ju inte lagligt (högst några minuter, beroende på kommun)men sitter du i en snödriva några timmar och det är rejält med minusgrader så tror jag att det räknas som "nödvärn". Är fortfarande välutrustad men packningen är numer anpassad för körning i storstadsmiljö. Ha dé
Efter en händelse igår inser jag att en otroligt bra grej att ha i bilen är reflexväst. Har man sedan även en ficklampa så är det ännu bättre.
Detta kanske inte är typiska saker som göra att man kan överliva i några dagar i sin bil, men det är å andra saker som kan förhindra att man dör inom 15 s efter att man klivit ur bilen...
Detta kanske inte är typiska saker som göra att man kan överliva i några dagar i sin bil, men det är å andra saker som kan förhindra att man dör inom 15 s efter att man klivit ur bilen...
första förband m.m.
Utöver olika första förband har jag har skaffat aliminiumfilt, skyddshanskar i latex, andningsmasken "POCKETMASK" (det kommer ni att skaffa om ni behöver ge mun mot mun metoden på ngn som har ätit ratten/styret) sax, skallpell, sårservetter samt brännskadeförband.
Första förbandet BÖR ligga inne i bilen. då om man blir påkörd bakifrån kan vara svårt att få upp bakluckan. & gärna inte utsatt för solen.
Sen att jag har två olika kuddar gör inte saken sämre. en som jag har med mig när jag går från bilen ut i skogen &så.
snökedjor kan användas när det blir ishalka även här i stockholm.
när det blev totalkaos i trafiken vid första halkan så satte jag på snökedjorna på mina sommardäck & jag hade inge problem alls att köra.
Mer, ja yxa är aldrig fel. men kniv är ännu bättre, tex att skära bälte.
allt för nu
//F
Utöver olika första förband har jag har skaffat aliminiumfilt, skyddshanskar i latex, andningsmasken "POCKETMASK" (det kommer ni att skaffa om ni behöver ge mun mot mun metoden på ngn som har ätit ratten/styret) sax, skallpell, sårservetter samt brännskadeförband.
Första förbandet BÖR ligga inne i bilen. då om man blir påkörd bakifrån kan vara svårt att få upp bakluckan. & gärna inte utsatt för solen.
Sen att jag har två olika kuddar gör inte saken sämre. en som jag har med mig när jag går från bilen ut i skogen &så.
snökedjor kan användas när det blir ishalka även här i stockholm.
när det blev totalkaos i trafiken vid första halkan så satte jag på snökedjorna på mina sommardäck & jag hade inge problem alls att köra.
Mer, ja yxa är aldrig fel. men kniv är ännu bättre, tex att skära bälte.
allt för nu
//F
öringen; sa:AAA? Minnesotalistan? Jag vet inte, men jag får då bara associationer till alkoholism
Egen farozon?
johankse; sa:öringen; sa:AAA? Minnesotalistan? Jag vet inte, men jag får då bara associationer till alkoholism
Egen farozon?
Nej, det hoppas jag verkligen inte. Jag gjorde bara associationen med AA (anonyma alkoholister)och den välkända behandlingsmodellen som heter Minnesota. En ordlek bara, varken mer eller mindre, synd att den gick dig förbi.
Vanliga privatbilar utom vissa ovanliga 4hjulsdrivna saknar diffspärr. Men antispinn och antisladd har massvis av moderna bilar. De senare och diffrentialen gör egenbärning svårare. Spade och friktionselement under drivhjulen kan hjälpa upp situationen.
Vid lyckade överlevnader gäller det att göra det mest livsbefrämjande. Stanna kan vara rätt och helt fel. Allt beror på situationen.
Att anbefalla bilmärken med 4hjuldrift, diffspärr och lågväxel ger mig tyvärr inga egna fördelar men vid svårt före är dylika bilar ovärdeliga. Viktigast är dock att köra så sakta att man håller sig på vägen....
Go tur
Vid lyckade överlevnader gäller det att göra det mest livsbefrämjande. Stanna kan vara rätt och helt fel. Allt beror på situationen.
Att anbefalla bilmärken med 4hjuldrift, diffspärr och lågväxel ger mig tyvärr inga egna fördelar men vid svårt före är dylika bilar ovärdeliga. Viktigast är dock att köra så sakta att man håller sig på vägen....
Go tur
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg