Mina två ören...
Jag ser benfickor som en balansgång: å ena sidan är det oftast obra med prylar i benfickorna, då det lätt skaver mot benen (en gång i lumpen gick jag nån mil med ett ÄPPLE i benfickan! Det blev en klart intressant sveda...). Å andra sidan är det förbannat praktiskt, inte minst om man går omkring "civilt" med brallorna.
All things considered, så vill jag inte vara utan benfickor av ett par skäl: jag har alltid kartan i vänster benficka, vilket är väldigt behändigt (jag gillar att titta på kartan titt som tätt). Som de flesta som gjort lumpen vill jag också ha första förband i höger benficka, då det är praktiskt och traditionellt (om någon annan som gjort lumpen behöver hjälpa mig, och saknar eget förband, så är det sannolikt där han tittar först). Jag ser inga andra vettiga möjligheter att förvara karta och första förband; jag har egentligen inga fler bra fickor på kläderna (föredrar att vandra i tshirt/underställströja, möjligen med en tunn vindjacka; dessutom hindras fickor på överkroppen oftast av ryggsäcksremmar). Sen tillkommer den praktiska faktorn att enkelt kunna stoppa på mig mobil, pocketbok etc. när jag reser hem efter vandringen, en bonus om man vill.
Alltså vill jag ha benfickor, men jag ser til att använda dem ganska sparsamt. Andra småprylar lägger jag i fickorna på ryggsäckens avbärarbälte, vilket är nästan lika lättillgängligt.