Benfickor på byxorna?

avslutad210712

Gäst
Försöker hitta byxor utan benfickor nuförtiden om vi pratar om byxor för fjällvandring. Förvaring av kartor och annat småkrafs löser jag på något annat sätt.
 
Benfickor iakttagelser

Har relativt lång erfarenhet av benfickor i olika sammanhang. Har följande iakttagelser:
1. Fickan ska sitta på sidan så att det inte klämmer när man cyklar eller klättrar.
2. Fickan ska gå att öppna enkelt med en hand, kardborrelås innebär ofta att man måste ta hjälp av andra handen då hela byxan åker med när man drar.
3. Har man blixtlås ska det öppnas bakifrån och framåt, annars riskerar man ofrivillig öppning när man går i tät vegetation, "blåris" i fjällen t.ex och "flärpen" fastnar i riset. Norröna Recon har en bra lösning.
4. För saker som man snabbt måste ha tag utan att ta av ryggsäcken eller krångla med fickor i jackan som ofta är klämda bakom ryggsäcksremmar är benfickorna utmärkta. Det som är lika bra eller bättre är bältesfickor på höftbältet som jag provat en längre tid.
4. Undvik tunga saker i benfickorna, det suger kraft. Varje gång man lyfter benet lyfter man ju vikten av prylarna. Antag att sakerna i benfickan väger 100gram och att man lyfter benfickan med innehåll 10 cm för varje steg. Det blir då 0,100 kg x 0,01m=0,001 kpm. Tänker man sig då att man gör 1000 steg per kilometer blir det 1000x0,001=1 dvs motsvarande att lyfta ett kilo en meter. Två ben ger 2 kg en meter per vandrad kilometer. Försumbart i början men när man kommer upp i etapper på 20 km blir det skillnad. Det är ju ingen exakt vetenskaplig beräkning men ger en fingervisning.
 
Förstaförband har jag förut haft med mig men har slopat det. Vid behov finns en buff runt hals eller på huvudet och en livrem att tillgå. Är det tillräckligt?
Jag brukar vilja ha en förpackning plåster eller kirurgtejp (eltejp duger om det kniper) också så man kan tejpa ihop skärsår och liknande mojs i händer och fingrar. Inge kul att bloda ner halva utrustningen bara för att man klantade sig lite med kniven...
 
Jag brukar vilja ha en förpackning plåster eller kirurgtejp (eltejp duger om det kniper) också så man kan tejpa ihop skärsår och liknande mojs i händer och fingrar. Inge kul att bloda ner halva utrustningen bara för att man klantade sig lite med kniven...

Håller med, jag var lite väl otydlig. Med tygbit och något att spänna åt med (buff och livrem) så behöver jag inget tryckförband tänkte jag. Självklart innebär första förband mer än så.

Mvh
Peter P.
 
Hade ett par haglöfs med benficka med stretchigt innerfack för mobilen så den låg helt stilla. Gillar inte när grejerna åker omkring i benfickan. Nyfiken på var man hittar fickor att hänga på bältet och hur såna funkar. I teorin känns det mycket smartare än benfickor.
 
Benfickor/Sidofickor

Bergans har/hade sidofickor till sina Powerframe att köpa till. Det fanns även bröstfickor liknande dom man hade i lumpen till stridsselen att köpa som extra utrustning. På www.terrang.se finns en hel del utrustning för militärt bruk där jag hittat just sidofickor som man kan haka på bärbältet på ryggsäcken (dock måste man kolla så att det passar till aktuellt bärbälte, en för löst sittande väska är ingen höjdare.)
Argus
 
Benfickor är bra.

Första förband och dasspapper i vänster benficka, sittlapp och karta i höger benficka. Vid lägret handskar och liten dragask istället för karta i höger.

Raskesven
 
Har lärt mig att man får ligga lättare om man har benfickor på fjället. Rent statistiskt alltså (fruiktansvärt liten testgrupp iofs). I stan gäller det omvända (något större testgrupp). Detta gäller förmodligen båda könen (träffade nån sjukt snygg jämtdam med mycket välfyllda benfickor runt mårmastugan, woooo! någon vecka senare på andra långgatan en crustpunkerska med välfyllda benfickor, inte lika aktuellt... ).

Svårt att hitta friluftsbyxor utan benfickor idag tycker jag. Men man måste ju inte fylla dem även om man råkar ha dem. Hur mycket kan tyget i fickorna väga? Ett par gram?
 
Vandring: Byxor med liten eller ingen benficka, vill inte ha nått tungt på benen då jag går.
Millets Bouldering pants är sköna, hyfsat lätta, torkar fort, har stretchpartier som är myggtäta och har en liten ben/lårficka som rymmer liten karta + vikkopp. Mitt val för vandring.
MIV4503_4836.jpg


Fiske/skogsturer: Då vill jag ha stora benfickor som rymmer en del - helst med bälg, platta fickor stjäl 'benutrymme'. Vänster benficka 1:a förband, Opinel 8 fällkniv, eldstål, skall även rymma handskar vintertid. Ofta låter jag huggaren hänga ned i fickan så den inte dinglar fritt. Fjällrävens Grönlandsbyxor har en långsmal ficka bakom vä benficka som passar huggaren perfekt. Höger benficka vikkopp, karta, tändmedel i plastask, sommartid myggmedel, ibland Bahco Laplander-såg, ibland dragask.
Köpte senast Helikon SFU-byxor med stora, rymliga benfickor...mindre bra är karborrelåsning, föredrar knappar eller dragkedja.
helikon_sfu_trousers_od_c.jpg
 
Har lärt mig att man får ligga lättare om man har benfickor på fjället. Rent statistiskt alltså (fruiktansvärt liten testgrupp iofs). I stan gäller det omvända (något större testgrupp). Detta gäller förmodligen båda könen (träffade nån sjukt snygg jämtdam med mycket välfyllda benfickor runt mårmastugan, woooo! någon vecka senare på andra långgatan en crustpunkerska med välfyllda benfickor, inte lika aktuellt... ).

Svårt att hitta friluftsbyxor utan benfickor idag tycker jag. Men man måste ju inte fylla dem även om man råkar ha dem. Hur mycket kan tyget i fickorna väga? Ett par gram?

Bra statistik där! :D

Om tyget väger 200g per kvadrat så väger en 20x25cm tyg 10 gram. :)
15cm 6mm tandad dragkedja i plast väger 10 gram till :)
 
Mina två ören...

Jag ser benfickor som en balansgång: å ena sidan är det oftast obra med prylar i benfickorna, då det lätt skaver mot benen (en gång i lumpen gick jag nån mil med ett ÄPPLE i benfickan! Det blev en klart intressant sveda...). Å andra sidan är det förbannat praktiskt, inte minst om man går omkring "civilt" med brallorna.

All things considered, så vill jag inte vara utan benfickor av ett par skäl: jag har alltid kartan i vänster benficka, vilket är väldigt behändigt (jag gillar att titta på kartan titt som tätt). Som de flesta som gjort lumpen vill jag också ha första förband i höger benficka, då det är praktiskt och traditionellt (om någon annan som gjort lumpen behöver hjälpa mig, och saknar eget förband, så är det sannolikt där han tittar först). Jag ser inga andra vettiga möjligheter att förvara karta och första förband; jag har egentligen inga fler bra fickor på kläderna (föredrar att vandra i tshirt/underställströja, möjligen med en tunn vindjacka; dessutom hindras fickor på överkroppen oftast av ryggsäcksremmar). Sen tillkommer den praktiska faktorn att enkelt kunna stoppa på mig mobil, pocketbok etc. när jag reser hem efter vandringen, en bonus om man vill.

Alltså vill jag ha benfickor, men jag ser til att använda dem ganska sparsamt. Andra småprylar lägger jag i fickorna på ryggsäckens avbärarbälte, vilket är nästan lika lättillgängligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
walkerboh byxor med benfickor Kläder 2
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg