Benfickor på byxorna?

"Första och enda stället jag letar på". Tänk om den skadade inte är utbildad svensk militär och har den i vänster benficka eller likt flera i denna tråd har byxor utan benfickor och därmed förvarar förbandet på annat ställe. Dax att lägga ner svensk militär om det där är klassen på utbildningen och den synen på medmänniskor råder. personligen skulle jag börja med att fråga personen i fråga.

Skickat från mobilen

Jodå, jag läste vad du skrev. I det militära utbildar vi på att alltid använda den skadades förband och inte sitt eget. Personligen skulle jag aldrig använda mitt eget förband på någon som inte haft vett nog att ta med sig ett eget - nästa gång kan det vara jag som behöver det och då står jag utan... Första och enda stället jag letar på är den skadades högra benficka. Finns det inget där åker kniven fram för att tillverka ett improviserat förband av den skadades kläder istället. Krasst, visst - men kanske nödvändigt för att själv överleva vid ett senare tillfälle... Jag bär inte med mig ett första förband för att hjälpa andra utan för att andra ska kunna hjälpa mig.

I en annan tråd läste jag om bristande nutidsorientering hos generalspersonen.
Med ovanstående inlägg så berättas mer om medmänniskokänslans frånvaro än vad skribenten avsåg. Tyvärr är det nog så. Skönt att vi har lagt ner försvaret.
Till vilken personalchef kan jag rapportera dig?
Vi som behövt bruka dem vid skarpa skador förstår varför det heter 5eförbandet.

Nu har "diskussionen" sjunkit till en så låg nivå att jag inte tänker bemöda mig att bemöta ovanstående inlägg. Har ni inget bättre att komma med än personangrepp och nedvärderande kommentarer om en hel yrkeskår tycker jag att ni lika gärna kan låta bli att skriva något över huvud taget. Därmed slutkommenterat från min sida i den här numera totalt urspårade tråden.

PS.
@Bigfoot: Jag läste exakt vad du skrev. Du skrev att du hade ett första förband i fickan ifall den du förväntade skulle hjälpa dig inte hade något eget han kunde använda på dig. Jag citerar "om någon annan som gjort lumpen behöver hjälpa mig, och saknar eget förband, så är det sannolikt där han tittar först". *1

@Skogsbaronen: Nej, jag läste inte fel. Se ovanstående kommentar till Bigfoot.
DS.

*1 http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=598064&postcount=24

Senast ändrad:
Seså gossar. Tillbaka till ämnet nu.

En tanke som slog mig är att man kunde häkta fast prylar, tex. kartan, på framsidan av ryggsäcksremmarna. Där är den ständigt tillgänglig och inte i vägen. Jag har vid något tillfälle burit en GPS just där, men det var mest för att den skulle få antennen åt rätt håll (och för att det kändes coolt :)). Det kunde vara ett alternativ till benfickor (som sagt, min utgångspunkt är fortfarande att jag är ganska skeptisk till benfickor som koncept vid långvandring, även om det är den minst dåliga lösningen jag ser just nu).

Seså gossar. Tillbaka till ämnet nu.

En tanke som slog mig är att man kunde häkta fast prylar, tex. kartan, på framsidan av ryggsäcksremmarna. Där är den ständigt tillgänglig och inte i vägen. Jag har vid något tillfälle burit en GPS just där, men det var mest för att den skulle få antennen åt rätt håll (och för att det kändes coolt :)). Det kunde vara ett alternativ till benfickor (som sagt, min utgångspunkt är fortfarande att jag är ganska skeptisk till benfickor som koncept vid långvandring, även om det är den minst dåliga lösningen jag ser just nu).

Jag brukar hänga gpsen på bröstremmen.
Kartfodralet brukar jag hänga längst ner på en utav axelremmarna.

Redan salig Collin Fletcher hade en kontorsficka på bärremmen, fungerar utmärkt till karta, penna, kompass, lupp och liten kikare, även för ego.

Flexibilitet var ett ledbegrepp i hur man löste problem förr. Uppenbart litas det inte alls på unga män numera. Med tanke på hur de formulerar sig är det säkert väl.
Vi gamlingar kan fortsätta och de slipper byta stil eller vad det nu skall föreställa.

jag gillar benfickor, men håller med föregående talare om att det är mjuka, lätta saker som gäller där, som t.ex. mössa, eller karta. Vikkåsa är väl gränsfall.

Jag brukar sätta det mesta som man hade kunnat tänkas ha på stridbältet i lumpen på mitt avbärrarbälte. Vattenflaska och multitool t.ex.

Det finns en hel del små fickor för olika armépryttlar som jänkarna haft genom åren, med det gamla ALICE-systemet. Självklart ammunitionsfickor, men också kompasser och andra instrument, mörkersikten, spadar, you name it. Någon passar definitvt ens egna syften. Gillar man inte grönt går det säkert att färga. ALICE-clipsen gör det enkelt att fästa dem på säcken både på axelremmar och avbärrarbälte om man så önskar.

Varför kallas det "5eförbandet"? *nyfiken*
Mest troligt för att det behövs 5 st 1:a förband för att täcka det seobserver kallar 'skarpa skador', skulle tro att han menar skjutskador?
I lumpen för länge sen fick jag vara med då man sköt grisar för att fältkirurgerna skulle ha nånting att öva sig på. Då gick det åt minst 3 st 1:a förband för att fältförbinda sårskadorna på 1 kulting...

De vanligaste skarpa skadorna ego upplevt är trafikskador, blodigt, spyigt och slemmigt. Få lyckas med ett 1aförband, men det 5e brukar sitta.
Har oxså en del erfarenheter från när prima skinka förvandlades till en geleklump som behövde amputeras, tre 1a förband var minimum, otrevliga saker det där med skottskador.

jag gillar benfikor stark. eftersom du kan ha kartor, plåster o andra vettiga saker nära till hands när man är ute på tur.
som kompasen brukar ja ha i en av sidofickorna på byxorna så slipper man ta av ryggan hela tiden.

Nej! Inte använda ditt eget första förband på någon annan - du vet inte när du kommer att behöva det själv... Använd hellre den skadades kläder eller något... Ditt eget första förband är till för dig och ingen annan.

Du uppvisar en medmänsklighet som får mig att rysa. Det är ju för f-n inte krig ännu!
Våga tänk medmänskligt!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrStrumpan Byxor: Lätta, Benfickor, Regntåliga Kläder 6
walkerboh byxor med benfickor Kläder 2
Elvah Goretex paclite plus - är det ett tyg på jackor (eller bara membranet) och finns min drömjacka? Kläder 6
Brune Vita prickar på jacka efter tvätt Kläder 4
Småtärna Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)? Kläder 17
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Still Alive Skalbyxor med dragkedjor på sidan Kläder 20
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Tarmkatt Handskar för vinter med lager på lager tänk. Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Livetiskuggan På huvudet Kläder 31
Mujjaaa Släden har lossnat från undre "tandraden" på byxa. Behöver hjälp!! Kläder 8
UN8 Garderob för fjället/skogen - Prio på hållbarhet och ej märken Kläder 34
Enblåbanan För lång ärm på regnjacka Kläder 9
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
komfortPerZonen Tystaste regnjackan på fjället? Kläder 18
Nap Addera innerficka på skaljack, fästmedel? Kläder 5
adrianvonpelt Märke på dessa skor? Kläder 2
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
thureb Anorak för regnväder på liggcykel Kläder 22
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Ldf Såg för tur/camping. Gärna kompatibel med yx-fickan på fjällräven vidda pro. Kläder 1
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
nicko_ Proflex+ membran/Rab Kinetic Plus - jakten på ny jacka Kläder 3
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
FruNalleman Rom i oktober - vad ha på fötterna? Kläder 11
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
Rickyräv Vilket plagg på överkroppen för varm person? Kläder 21
Rikkard Små barn på vandring - regnställ Kläder 3
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
Lakritsglass Skillnad på dunjackor? Kläder 23
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
FruNalleman Skillnad på herr- och damskor i storlekar? Kläder 45
Karolina P Värde på nya Jörnkängor? Kläder 6
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
rJohansson Vad ha med sig på 7-dagar? Kläder 21
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg