@ Patric: tack för förklaringen (och ja, jag har läst alla inläggen). Beslutet att spara eget förband hade kanske varit rätt i det exempel du beskriver -
om du nu (blixtsnabbt!) kunnat värdera nackdelen för den skadade (extra tidsåtgång för tillverkning av improviserat FF + avbräck i värmeisoleringen om hens kläder skurits upp som "råvara") mot risken för att du själv skall ådra dig någon starkt blödande skada medan du hämtar hjälp. Men utfallet av den utvärderingen är ju långt ifrån självklart i alla lägen, och den situation du beskriver en av många möjliga.
Det kanske bara är ditt kategoriska språkbruk som ställer till det med vår läsförståelse:
(...) I det militära utbildar vi på att alltid använda den skadades förband och inte sitt eget. Personligen skulle jag aldrig använda mitt eget förband på någon som inte haft vett nog att ta med sig ett eget - nästa gång kan det vara jag som behöver det och då står jag utan... Första och enda stället jag letar på är den skadades högra benficka. (...)
...men vad jag (och tydligen flera med mig) reagerat på är bristen på just det som joru efterlyser:
flexibilitet. Är det verkligen ett så stelbent tänk, som lärs ut i det militära? Är det alltid hög risk för egna skador, när man kallar på hjälp? Hur skulle du gjort, om den skadade varit kvinna och/eller utlänning, sannolikt helt ovetande om "höger-benficka-regeln"? Eller om du haft mobiltäckning direkt från platsen och din egen skaderisk därmed varit lika med noll?
Läskigt nog stod jag inför en likartad situation i Tatra förra hösten, beskriven
i detta inlägg.
Nu blödde inte grabben nämnvärt trots det öppna benbrottet, men han fick min varma sovsäck + nödbivackpåse kring sig för att inte frysa ihjäl medan jag hämtade hjälp. Kanske han hade egna i sin rygga, kanske jag hade behövt mina för att överleva, om jag fastnat/skadat mig vid den relativt avancerade och helt osäkrade snabbklättringen upp till den bergskam där jag hoppades få mobiltäckning...
PS Detta är inte så OT som det kan verka - springer alla f.d. svenska värnpliktiga runt med ryggmärgsvanan att leta FF i höger benficka, kanske det är bäst att sprida insikten om att det är där vi skall bära det till resten av befolkningen
.