Du har fullständigt rätt!
Det är bara att gå till sig själv. Jag har genom åren tränat Löpning ,Gym,Innebandy,Längdskidåkning,Mountainbike,Badminton m.m.,m.m. alla med varierande intensitet och motivation. Jag menar: Hur motiverad är man ibland att ge sig ut på en löprunda i höstrusket när man kommer hem efter en lång arbetsdag? Men då har det funnits en aktivitet som har "räddat" mig . Ishockey! Jag har under vinterhalvåret i många år hållit på och tränat detta vid 3 tillfällen i veckan (Ca 1 tim effektivt /gång),och jag måste säga det är sällan jag missar en träning! Jag blir helt enkelt inte mätt på det. Så visst är det viktigt att träna något som man tycker är kul!
//Lasse//
Det är bara att gå till sig själv. Jag har genom åren tränat Löpning ,Gym,Innebandy,Längdskidåkning,Mountainbike,Badminton m.m.,m.m. alla med varierande intensitet och motivation. Jag menar: Hur motiverad är man ibland att ge sig ut på en löprunda i höstrusket när man kommer hem efter en lång arbetsdag? Men då har det funnits en aktivitet som har "räddat" mig . Ishockey! Jag har under vinterhalvåret i många år hållit på och tränat detta vid 3 tillfällen i veckan (Ca 1 tim effektivt /gång),och jag måste säga det är sällan jag missar en träning! Jag blir helt enkelt inte mätt på det. Så visst är det viktigt att träna något som man tycker är kul!
//Lasse//
Instämmer till fullo. Jag utför en del rådgivning ang vissa sjukdomstillstånd i mitt yrke, och min absoluta uppfattning är att det är lättare att lyckas om målen är tydliga och realistiska, och framförallt rimliga. Ett klassiskt scenario från verkligheten är den 45-åriga överviktiga mannen som efter nyår slutar röka, börjar äta sallad och grönsaker, och springer 3 mil i veckan. Framåt februari är mannen fortfarande igång, men börjar bli omotiverad. I mars träffar jag denna grupp igen, och det är påfallande många som återfallit i gamla vanor, i värsta fall helt och hållet.
Så, mitt råd, gör något du tycker är roligt, gör det i rimlig utsträckning, ändra inte allt på samma gång, och glöm inte att unna dig någon belöning då och då. Sedan tycker jag inte det låter som du eg behöver någon större viktnedgång, men det är ju ditt beslut. Lycka till!