problemet med kolhydraterna är att de triggar igång insulinproduktionen och blodsockret mer än fettet gör, och många överviktiga kan inte gå ner i vikt pga att de har för höga insulinhalter i kroppen. Genom att sänka dessa halter kan man förbränna lagrat fett på kroppen. Det är just det LCHF eller periodisk fasta gör rätt bra, men sen ska man ju ha en diet som man klarar av att hålla också, och just LCHF är inget för mig då jag inte vill utesluta mat jag gillar, så istället har jag kört 5-2 i många år då man kan äta allt.
Den bästa dieten är den man klarar av att hålla. Om resten av familjen sitter och käka drypande pizzor vid matbordet och du själv sitter med en skål havre och en kvarg, och du inte har några problem med det så har man nog bra med viljestyrka att lyckas med sin diet.
Det finns inga "problem" med kolhydrater(bortsett nu från rena glukos/fruktos produkter som man bör dra ner på) . Övervikt är ett problem. Övervikt orsakar negativa hälsoeffekter.
Övervikt orsakar förhöjda insulinnivåer. All viktnedgång leder till bättre hälsomarkörer oavsett diet. Faktum är att man i kliniska studier ser små skillnader i resultaten mellan LCHF, VLCD och traditionell kalorirestriktion. Alla når bra resultat, åtminstone kortsiktigt. Tyvärr tenderar folk som följer en diet att gå tillbaka i gamla vanor. varför en förändring i kost på lång sikt är önskvärt, det finns ingen quick-fix.
Insulinproduktion är en fundamental funktion i kroppen, det frisätts dygnet runt 24/7, om det inte "triggades" vid intag av kolhydrater så skulle du dö. Om du inte lider av diabetes typ 1 eller 2 så kan du inte "känna av" ditt blodsocker, även detta bevisat i studier.
Sant, den bästa "dieten" är den du kan hålla, dvs, hitta en kosthållning där du ligger någorlunda viktstabil och får i dig bra mat för det mesta. Det utesluter inte på något sätt att trycka en kebabpizza och en bytta ben och jerrys ibland eller sänka ett gäng starköl med tilltugg. Frekvensen spelar roll. ät och drick gott, men måttligt.
Kost behöver inte vara så krångligt som det framstår.
Mer: grönsaker, frukt, bönor, sallad, linser, fisk, kyckling, skaldjur, nötter, frön, vegetabiliska oljor.
Mindre: rött kött, mättat fett, processade livsmedel, korv, skinka, ost, salami, bacon, osv
Bas: potatis, ris, havre, vete, soya...