nej det gjorde det inte. 1 dag i en längre fasteperiod underförstått. Att testa att fasta bara 1 dag och sen aldrig mer, har naturligtvis inte mycket effekt
Då missförstod jag tydligen meningen
Skulle dina skyddsfunktioner stoppa viktminskningen vid fasta så skulle inte vågen visa mindre efter en fastedag.
Jag tolkade det som att en enda dags fasta ger en viktminskning som skulle vara bevis på att fasta på lång sikt är lämpligt för viktnedgång.
Men jag menar ju inte att skyddsfunktionerna stoppa viktminskningen helt (det skulle ju betyda att folk som svälter skulle kunna överleva hur länge som helst).
Vid svält kommer kroppen att göra så att du blir trött och apatisk, för att se till att du inte gör av med onödig energi. (Möjligen är folk med AHDH mindre känsliga för detta, men jag tror inte folk med ADHD brukar vara överviktiga, det är nog snarare tvärtom.)
Och all överskottsenergi lagrar den som fett för framtiden. Stoppar du i dig för lite kolhydrater så bryter kroppen också ner sina proteiner för att hålla igång citronsyracykeln. Och det är ju inte proteinerna man vill bli av med vid viktminskning.
Detta är funktioner som kroppen av utvecklat under miljoner år och de är kodade i våra gener, det går inte att mentalt förändra dessa funktioner. Känner man till dem kan man i viss mån försöka motarbeta dem (t.ex. träna trots att man känner sig apatisk och hellre vill sova).