Befogad rädsla?


Slarv och fuskt, som vanligt det är i själva verket ingen större skillnad jämfört med 2009, det är t o m så att vargangreppen har minskat från 71% till 55% av de totala rovdjursangreppen. Dessutom bygger statistiken på bedömningar från länstyrelsens besiktningsman, ersättning utbetalas när det med 50% säkerhet bedöms vara ett rovdjursangrepp från ett fredat rovdjur. Alltså kan man i verkligheten lugnt räkna bort ca 1/4-del. Och frågan är ju bara varför det överhuvudtaget betalas ut ersättning? Åtminstone vargen är ju inget fredat rovdjur.

http://www.viltskadecenter.se/
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/rovdjur/Pages/Rad_vid_viltskada.aspx
 
Slarv och fuskt, som vanligt det är i själva verket ingen större skillnad jämfört med 2009, det är t o m så att vargangreppen har minskat från 71% till 55% av de totala rovdjursangreppen. Dessutom bygger statistiken på bedömningar från länstyrelsens besiktningsman, ersättning utbetalas när det med 50% säkerhet bedöms vara ett rovdjursangrepp från ett fredat rovdjur. Alltså kan man i verkligheten lugnt räkna bort ca 1/4-del. Och frågan är ju bara varför det överhuvudtaget betalas ut ersättning? Åtminstone vargen är ju inget fredat rovdjur.

http://www.viltskadecenter.se/
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/djur-och-natur/rovdjur/Pages/Rad_vid_viltskada.aspx

Undrar vad du läser för siffror?..2011 är ju inte med på viltskadecenter.se -bara i dagstidningen!
 
Suck !! Även här är vargdebatten i full blom...
Jag blir rädd för hur folk beter sig. Jag läser och hör oftare om att djur plågas av människor än att vargen äter upp får,hundar och människor för den delen. Inför skyddsjakt på dom människorna också kanske...
Jag bor i en by som fick påhälsning av ett vargpar under en månads tid där dom syntes väldigt mycket i bebyggelsen. Ingen blev attackerad och inte ett enda tamdjur blev skadat här i byn.Vargarna kollade bara in hur den här delen av deras revir såg ut och har nu dragit sig ut i skogen istället.
Dock togs några får i en grannby ett par mil bort. Det som jag har noterat är att alla djurägare som blivit drabbad har haft sina djur i hagar som knappt håller djuren inne i hagen. Köper man djur för en j-la massa pengar som man bryr sig om så ser man väl till att ha ordentliga hagar till djuren också tycker jag. Jag skulle aldrig ställa min fina cykel med ett billigt slanglås ens utanför mitt hus här i byn...
Forskning visar även tecken på att bytesdjuren ökar reproduktionen för sin art i områden där det finns rovdjur än i områden där dom känner sig säkra...Rovdjur är viktiga för den biologiska mångfalden.
Till saken hör att bara för att jag och min sambo tycker att vargen ska få en chans att komma tillbaka i sveriges natur, till och med i ordnade former för vi har ju satt naturen ur spel redan så upplever vi hot från folk i omgivningen...
Ta chansen och tjäna pengar på rovdjuren istället!! Safaris är bra betalt och man får jobba i skogen och se fina djur på en och samma gång
 
Suck !! Även här är vargdebatten i full blom...
Jag blir rädd för hur folk beter sig. Jag läser och hör oftare om att djur plågas av människor än att vargen äter upp får,hundar och människor för den delen. Inför skyddsjakt på dom människorna också kanske...
Misstänker att det mest är för att det förstnämnda har ett nyhetsvärde, och inte det sistnämnda.
Jag bor i en by som fick påhälsning av ett vargpar under en månads tid där dom syntes väldigt mycket i bebyggelsen. Ingen blev attackerad och inte ett enda tamdjur blev skadat här i byn.Vargarna kollade bara in hur den här delen av deras revir såg ut och har nu dragit sig ut i skogen istället.
Bara att hoppas att det håller i sig ;).
Dock togs några får i en grannby ett par mil bort. Det som jag har noterat är att alla djurägare som blivit drabbad har haft sina djur i hagar som knappt håller djuren inne i hagen. Köper man djur för en j-la massa pengar som man bryr sig om så ser man väl till att ha ordentliga hagar till djuren också tycker jag. Jag skulle aldrig ställa min fina cykel med ett billigt slanglås ens utanför mitt hus här i byn...
Tja du, nu har jag naturligvis inte sett de aktuella stängslen, men med tanke på att rovdjursstängsel tydligen kostar en hel del pengar, både i material och arbete, och det tydligen inte finns så mycket pengar att få ut, kan jag sympatisera med folk som inte kastar sig iväg och bygger enorma stängsel... Knappast i samma prisklass som ett lås och de bönder jag känner badar knappast i pengar.
Forskning visar även tecken på att bytesdjuren ökar reproduktionen för sin art i områden där det finns rovdjur än i områden där dom känner sig säkra...Rovdjur är viktiga för den biologiska mångfalden.
Länk??
Hur som, det finns åtminstone en rapport (länkad i en av de galna vargtrådarna, jag kan leta rätt på den om du är nyfiken) som visar att älgjägare (mänskliga sådana) drastiskt minskat sitt uttag de första åren vargen etablerat sig i ett område, och därmed skapat en större älgstam. Ingen plötslig magi där djuren får fler ungar bara för at de är mer stressade kort sagt (motsatsen låter rimligare i mina öron, men nåväl).
Till saken hör att bara för att jag och min sambo tycker att vargen ska få en chans att komma tillbaka i sveriges natur, till och med i ordnade former för vi har ju satt naturen ur spel redan så upplever vi hot från folk i omgivningen...
Ta chansen och tjäna pengar på rovdjuren istället!! Safaris är bra betalt och man får jobba i skogen och se fina djur på en och samma gång
Det är trist att höra. Alla ska ha rätt till sin åsikt, utan att för den delen utsättas för hot.
 
Hur som, det finns åtminstone en rapport (länkad i en av de galna vargtrådarna, jag kan leta rätt på den om du är nyfiken) som visar att älgjägare (mänskliga sådana) drastiskt minskat sitt uttag de första åren vargen etablerat sig i ett område, och därmed skapat en större älgstam.

Misstänker du inte skriver vad du menar här, men om det är så är det intressant därför frågar jag; Menar du verkligen att jägarna skjuter mindre älg när de vet att vargen kommit och därmed får en större älgstam (det vill säga de avstår älg till förmån för att vargen skall kunna äta upp dem)? Det vill säga vargarna äter inte så mycket älg som jägarna tror?
 
Suck !! Även här är vargdebatten i full blom...
Jag blir rädd för hur folk beter sig. Jag läser och hör oftare om att djur plågas av människor än att vargen äter upp får,hundar och människor för den delen. Inför skyddsjakt på dom människorna också kanske...
Jag bor i en by som fick påhälsning av ett vargpar under en månads tid där dom syntes väldigt mycket i bebyggelsen. Ingen blev attackerad och inte ett enda tamdjur blev skadat här i byn.Vargarna kollade bara in hur den här delen av deras revir såg ut och har nu dragit sig ut i skogen istället.
Dock togs några får i en grannby ett par mil bort. Det som jag har noterat är att alla djurägare som blivit drabbad har haft sina djur i hagar som knappt håller djuren inne i hagen. Köper man djur för en j-la massa pengar som man bryr sig om så ser man väl till att ha ordentliga hagar till djuren också tycker jag. Jag skulle aldrig ställa min fina cykel med ett billigt slanglås ens utanför mitt hus här i byn...

Den faktiska påverkan (ett rivet får t ex) är mycket, mycket mindre än den tänkbara påverkan.
Alla som har något som tänkbart kan förloras (tamdjur hundar ungar mm), får problem..
Om de sen inte händer något så har dom i alla fall påverkat deras livsrutiner.

Jämför dig själv med att du låser din cykel även fast den troligen inte skulle blivit stulen ändå.
 
Ta chansen och tjäna pengar på rovdjuren istället!! Safaris är bra betalt och man får jobba i skogen och se fina djur på en och samma gång

Det har visat sig att rovdjurssafari inte har någon ekonomisk potential att tala om.
Dels är chansen att få se dom obefintlig (dom dyker bara upp som oväntat besök)
Dels är det det ett relativt vanligt förekommande djur utomlands.
Det som är unikt i sverige, än så länge är älgen. Den drar turister.
 
Den faktiska påverkan (ett rivet får t ex) är mycket, mycket mindre än den tänkbara påverkan.
Alla som har något som tänkbart kan förloras (tamdjur hundar ungar mm), får problem..
Om de sen inte händer något så har dom i alla fall påverkat deras livsrutiner.

Jämför dig själv med att du låser din cykel även fast den troligen inte skulle blivit stulen ändå.


Det är ju bra att du i alla fall erkänner att varghatet endast beror på hjärnspöken