Befogad rädsla?

Det är ju bra att du i alla fall erkänner att varghatet endast beror på hjärnspöken

Om ett kriminellt värsting-gäng flyttar in i en bostad nära dig.....
Då antar jag att du blir noggrannare med att låsa dörren.?
Kanske plocka in saker som ligger utomhus.
Varför gör du det? Det är ju inte säkert att dom väljer din bostad .
Är det hjärnspöken?
 
Om ett kriminellt värsting-gäng flyttar in i en bostad nära dig.....
Då antar jag att du blir noggrannare med att låsa dörren.?
Kanske plocka in saker som ligger utomhus.
Varför gör du det? Det är ju inte säkert att dom väljer din bostad .
Är det hjärnspöken?

Nja vet att när det fanns ett sådant i Ulvsunda så var det aldrig problem för de lokala näringarna. De hade noll problem med inbrott och skadegörelse.

så det var ett dåligt exempel;)
 
Nja vet att när det fanns ett sådant i Ulvsunda så var det aldrig problem för de lokala näringarna. De hade noll problem med inbrott och skadegörelse.
så det var ett dåligt exempel;)

Nu missade du poängen....Jag skrev inte han han skulle få inbrott.
Jag skrev att han troligen skulle bli mer nogrann med att låsa dörren.
 
Till saken hör att bara för att jag och min sambo tycker att vargen ska få en chans att komma tillbaka i sveriges natur, till och med i ordnade former för vi har ju satt naturen ur spel redan så upplever vi hot från folk i omgivningen...
Ta chansen och tjäna pengar på rovdjuren istället!! Safaris är bra betalt och man får jobba i skogen och se fina djur på en och samma gång

Det är helt sjukt att du känner av hot bara för att du utnyttjar dina demokratiska rättigheter och helt enkelt har en åsikt!

Landsbygden behöver verkligen ta tillvara på alla chanser att utveckla nya näringar, avfolkningen främst bland unga som pågått hur länge som helst talar sitt tydliga språk.
 
Herregud, även här florerar vargdebatten...

För min del tillbringar jag gärna tid själv ute i skog och mark, och ofta är det just att vara ensam i naturen som är själva poängen. Det är visserligen inte poängen att tillbringa tid tillsammans med djur i naturen. :)

Jag har bara stött på djur i de fall det har slarvats med kvarliggande mat vid lägereldar och då har det i allra högsta grad handlat om småvilt. En tanke jag har haft är hur det är med vildsvin. Hur reagerar de om de stöter på något oväntat i skogen. Mig till exempel?
 
Den faktiska påverkan (ett rivet får t ex) är mycket, mycket mindre än den tänkbara påverkan.
Alla som har något som tänkbart kan förloras (tamdjur hundar ungar mm), får problem..
Om de sen inte händer något så har dom i alla fall påverkat deras livsrutiner.

Jämför dig själv med att du låser din cykel även fast den troligen inte skulle blivit stulen ändå.

Se skillnaden ligger i lösningen av problemet. En liten del av befolkningen begår en majoritet brott. Utan de 5% brottslingar skulle vi inte behöva larm, lås, avtagbara fronter på bilstereon, skyhöga försäkringar etc. Men jag accepterar att de finns i samhället. Det finns en del människor ytterst på normalfördelningskurvan som ställer till det för sig själv och andra. Lösningen är inte att bura in alla småbrottslingar på livstid, införa dödsstraff på bilinbrott eller deportera dem till Australien. Hellre lås i ett humant samhälle än låsfritt i ett totalitärt.

På samma sätt accepterar de flesta varg i våra skogar. De är där och har rätt att vara där. Lösningen är inte att skjuta sönder stammen och bara behålla dem på Skansen. Istället får man skaffa bättre stängsel, vakthundar som skrämmer bort varg, ändra jaktmetoder, skydda sina hundar och vakta sina djur. Och man får acceptera att vi delar med oss av älgköttet. Misstänker att det är där skon klämmer mest. Varför ser vi inga snyftreportage om jakthundar som vådaskjutits ihjäl. De är ju fler än de vargdödade? Kan det vara för att alla jägare vet att jakthundens liv är fritt, friskt men kort. Olyckor händer, men om man inte får jaga älg som vi gjort i "mannaminne" och ha vår lekplats för oss själva ska vargen bort!

Och några risker för våra ungar att gå till skolan är det inte pga varg. Betydligt större risk att en rattfyllerist mejar ner dem. Så barnen kan du lämna utanför ekvationen.

Det finns ingen anledning att vara rädd för varg i våra skogar. Getingar, fästingar, blinda jägare, lösspringande hundar, bilister/älgar på väg till skogen och björnar med ungar är väl betydligt farligare att stöta på i ungefär den ordningen. Sagorna sparar vi till läggdags för barnen.
 
Det är helt sjukt att du känner av hot bara för att du utnyttjar dina demokratiska rättigheter och helt enkelt har en åsikt!

Landsbygden behöver verkligen ta tillvara på alla chanser att utveckla nya näringar, avfolkningen främst bland unga som pågått hur länge som helst talar sitt tydliga språk.

Om man är nyinflyttad till en landsortsby där jakten och tamdjursskötsel är en betydande sysselsättning så är det väldigt osmart att börja med att påstå att infödingarna ser hjärnspöken.

Lyssna på ortsborna istället och försök tänk in i deras problem.
Även fast man själv inte har nåt att förlora så så kan andra ha det.

Vargen är ett problem på landsbygden och det är bara att inse, och den bidrar till avfolkningen.
 
Se skillnaden ligger i lösningen av problemet. En liten del av befolkningen begår en majoritet brott. Utan de 5% brottslingar skulle vi inte behöva larm, lås, avtagbara fronter på bilstereon, skyhöga försäkringar etc. Men jag accepterar att de finns i samhället. Det finns en del människor ytterst på normalfördelningskurvan som ställer till det för sig själv och andra. Lösningen är inte att bura in alla småbrottslingar på livstid, införa dödsstraff på bilinbrott eller deportera dem till Australien. Hellre lås i ett humant samhälle än låsfritt i ett totalitärt.

Om det fanns en möjlighet att välja bort brottslingar genom ett politiskt beslut....
-Skulle du lobba för det då?

Då kunde du lämna dörren olåst, nyckeln i bilen, strunta i larmet mm

Jag säger inte att man ska skjuta alla brottslingarna utan det är rent teoretiskt.
 
Om det fanns en möjlighet att välja bort brottslingar genom ett politiskt beslut....
-Skulle du lobba för det då?

Då kunde du lämna dörren olåst, nyckeln i bilen, strunta i larmet mm

Jag säger inte att man ska skjuta alla brottslingarna utan det är rent teoretiskt.

Nej, det skulle jag inte eftersom det enda sättet att ta bort ALLA brottslingar genom ett politiskt beslut innebär inhumana lösningar. Däremot kan jag lobba för att minska brottsligheten genom att folk får det bättre ekonomiskt, bättre psykvård, bättre vård av drogberoende mm. De lite mer brottsbenägna människorna på normalfördelningens ytterkant ska självklart få finnas i vårt humanistiska samhälle. Ibland får man låsa in dem en tid, men syftet måste vara att de ska fortsätta vara en del i samhället. Uppbrutna dörrar, snodda cyklar och inbrottsskador på bilen är trista och man har mest av allt lust att trycka upp kofoten i stolsgången på dem i stundens ilska. Alternativen är dock värre.

Så som vargen ska få finnas i våra skogar, även om det innebär att du får jaga på annat sätt och fårägare får ha bättre stängsel. Det är ju endast av ekonomiska skäl man gråter över rivna får. Inte för fårens egen skull. Man hade ju ändå tänkt att slakta dem senare. De gråter ju inte lika mycket åt de möss och småfåglar gårdskatten jagar ihjäl under bytesdjurens dödsångest (naturen är grym). Alltså krokodiltårar.
 
Om man är nyinflyttad till en landsortsby där jakten och tamdjursskötsel är en betydande sysselsättning så är det väldigt osmart att börja med att påstå att infödingarna ser hjärnspöken.

Lyssna på ortsborna istället och försök tänk in i deras problem.
Även fast man själv inte har nåt att förlora så så kan andra ha det.

Vargen är ett problem på landsbygden och det är bara att inse, och den bidrar till avfolkningen.


Onegear har inte sagt någonting om hjärnspöken.
Men enligt ditt synsätt är det likväl Onegears eget fel att han blir hotad bara för att han har en åsikt.
Du har en mycket konstig syn på åsikts- och yttrandefrihet.


Menar du att det är vargens fel att det inte finns möjligheter till utbildning och arbete på landsbygden? Är det vargens fel att bruket lagt ner och flyttat utomlands? :)

De familjer och företag som vill flytta ut på landsbygden är de som kan vända trenden.
 
Jag har länge letat jobb och bostad på landsbygden i vargfria områden, det borde ju vara hur lätt som helst med tanke på det, men jag har ännu inte lyckats på 3-4 år som jag hållt på.. Så det är klart att landsbygden avfolkas när det inte går att flytta dit.

Mvh // Johannes