Befogad rädsla?

Det är folk med dina åsikter som äger vargfrågan idag, ni sätter er personliga uppfattning främst. Ni struntar totalt i det beslut riksdagen fattade, att de som påverkas måste involveras. Taket revs bort.
Forskare säger att allt spårat ur, pga er. Forskare säger även att vargen mår bra och att mellansverige inte har plats för fler. Allt detta vet alla jägare, renskötare och djurhållare. Inom en snar framtid så vet alla "vanliga människor" det också.
Som läget är nu så kokar det (inte hos alla, men snart).
När du/ni nu skall låta allt vara utan reglering tills någon (odlarnasriksförbund?) säger att vargen är säkrad innebär att:

Vargen kommer att hatas i nivåer som du inte ens kan föreställa dig. Vargen kommer inte att ha en chans till ett drägligt liv. Vargen får klä skott för allt uppbyggt hat många nu känner mot "storebror".
Vargen hamnar i det läge som staten ville undvika när den en gång bestämde hur det skulle vara. Innan odlarna alltså gråtandes sprang till EU och såg till att Sverige inte längre äger frågan.

De som är skyldiga till detta hat är alltså de som driver detta som ett projekt där de ser sig själva som en naturens riddare (eller var det Fantomen han tokfan i EU kallade sig?) där människor skall stå åt sidan. För ett djur som inte ens är nära att vara utrotningshotat.
Detta djur hade kunnat ha en chans om alla, och främst de som berörs, involverades. Det tåget går snart , typ 20:e April.


Så - du och dina gelikar borde verkligen åtalas för grovt och grymt djurplågeri. Detta skapas av er sida. Ingen annan.

Hela ditt resonemang faller på sin egen orimlighet när du påstår att de som utfört brottet är oskyldiga och i stället lägger skulden på de som är positiva till rovdjur. Varje vuxen människa är ansvarig för sina egna handlingar, är man inte beredd att ta det ansvaret är man inte lämpad att involveras i någon beslutsprocess och än mindre att bära vapen.

Att överhuvudtaget välja ett brott som tjuvjakt för att protestera mot en förd politik, du länkade själv till en artikel som beskriver hur fransmännen protesterar utan att ha ihjäl en massa djur, så skulle man även kunna göra i Sverige. Men rovdjurshatarna väljer att inte göra så.

Att sedan genomföra tjuvjakten genom att plåga ihjäl djuret i fråga är bara sjukt. De som utför dådet kunde ha valt ett snabbt och smärtfritt sätt men de väljer att använda ett plågsamt sätt enbart för saken skull, det är sadism och det kan du absolut inte skylla ifrån dig på någon annan.

Det finns ingen situation där det är berättigat att plåga ihjäl ett djur och det är inget som går att tumma på eller ha förståelse för, det är sjukt i alla lägen och de sadister som utför dessa illdåd hör endast hemma bakom lås och bom!
 
Du verkar lite... upprörd?


Själv ska jag gå över till grannen och prata om den varg han säger sig sett i förrgår. Hans fru var riktigt upprörd, vägrar gå ut med hunden längre.

Hade bra!
 
För att det finns vuxna människor som tycker det är ett måste att plåga ihjäl djur?
Om några år kommer folk att tjuvjaga rovdjur väldigt ofta, grymt och brutalt - helt enkelt för att de måste.
Klart som fan att jag blir förbannad!
Det blir varje djurvän. Jag fattar inte hur någon kan resonera så.
 
Jakt på de fyra stora....

För det första försvarar jag inte tjuvjakt......

Men jag tycker utan nu att ha läst alla inlägg i debatten att det är tråkigt att det för det mesta spårar ut.
Mitt sätt att se på saken.....Varg, Björn, Lo och Järv hör nånstanns hemma i våran fauna de fanns förmodligen här före vi...
Men att gå så långt att man kan flytta vargar framoch tillbaka för miljontals kronor över vårt land när skolor, sjukvård och glesbygden utarmas.....klart att det kan jäsa och sticka i folks ögon.

Varför ? (förmodligen för att staten bestämt) Varför ska var enda död varg, björn järv och lo läggas den energi på, inget av djuren är utrotningshotat i globalt/nordiskt perspektiv.

Att tillåta licensjakt är ett av de viktigaste redskapen för att skapa förståelse för vargstammen i sverige.

Frågor man kan disskutera mer om....vem var här först renskötarna eller vargarna ?

Eftersom det inte ska finnas varg som tar ren i renskötselområden så är jag förskonad från vargproblematiken i samband med jakt/hund....men fårägare/ jägare i andra delar av landet har inte samma förutsättningar.

Jag har väldigt svårt att förlika mig i att om jag skulle skjuta en varg för att freda tex mina får, så tas i regel vapnena direkt...och polisutredning av de större slaget inleds.....

Där tycker jag det är fel....

OK nog om detta och kanske lite spretigt....men tilbaka till ursprungsfrågan....ska man vara rädd i skogen....

Nej man behöver inte det, den största faran är du själv som halkar, hugger dig eller dör i förgiftning i nåt tält med dålig ventilation....
 
För att det finns vuxna människor som tycker det är ett måste att plåga ihjäl djur?

jag såg på nyheterna en gång en man som slet ett bröd ur händerna på ett barn, detta var i något område i en svältkatastrof.. hur fan kan man ta mat från ett barn.. undrar vad som skulle krävas för att jag skulle göra det samma, hur mycket vanmakt, hur många av mina egna barn kanske dör av svält.. jag vet inte, man kan aldrig veta när sidor hos oss vi inte känner igen tar över..

vad krävs för att en vuxen människa ska känna sig tvingad att plåga ihjäl ett djur.. jag vet inte vad det skulle krävas för att jag själv skulle göra det.. vanmakt kanske?

tills motsatsen är bevisad kommer jag att vidhålla att jag aldrig skulle ta mat från ett barn eller plåga ihjäl ett djur..
 
jag såg på nyheterna en gång en man som slet ett bröd ur händerna på ett barn, detta var i något område i en svältkatastrof.. hur fan kan man ta mat från ett barn.. undrar vad som skulle krävas för att jag skulle göra det samma, hur mycket vanmakt, hur många av mina egna barn kanske dör av svält.. jag vet inte, man kan aldrig veta när sidor hos oss vi inte känner igen tar över..

vad krävs för att en vuxen människa ska känna sig tvingad att plåga ihjäl ett djur.. jag vet inte vad det skulle krävas för att jag själv skulle göra det.. vanmakt kanske?

tills motsatsen är bevisad kommer jag att vidhålla att jag aldrig skulle ta mat från ett barn eller plåga ihjäl ett djur..

Kontexten spelar också in, det är en sak att ta maten från ett barn om båda svälter men skulle du även ta maten från barnet enbart för att protestera mot en politik som du anser misslyckad och skulle du ta ansvaret för den handlingen eller skulle du helt och hållet skylla ifrån dig på någon annan? Som ena sidan resonerat i denna tråden så är de som plågar ihjäl djuren helt utan ansvar. Vi i Sverige lever trots allt i en demokrati, det finns andra sätt att protestera och göra sig hörd.

Vilket för oss vidare till en annan viktig synpunkt för oss som betraktare, ska man ska vika sig för de som försöker förändra samhället genom hot, våld och skadegörelse? Det finns många som sitter i liknande sits som djurplågarna men som inte tar till dessa metoder utan protesterar på laglig och demokratisk väg.
 
Kontexten spelar också in, det är en sak att ta maten från ett barn om båda svälter men skulle du även ta maten från barnet enbart för att protestera mot en politik som du anser misslyckad och skulle du ta ansvaret för den handlingen eller skulle du helt och hållet skylla ifrån dig på någon annan? Som ena sidan resonerat i denna tråden så är de som plågar ihjäl djuren helt utan ansvar. Vi i Sverige lever trots allt i en demokrati, det finns andra sätt att protestera och göra sig hörd.

Vilket för oss vidare till en annan viktig synpunkt för oss som betraktare, ska man ska vika sig för de som försöker förändra samhället genom hot, våld och skadegörelse? Det finns många som sitter i liknande sits som djurplågarna men som inte tar till dessa metoder utan protesterar på laglig och demokratisk väg.

min poäng var följande.. oavsett vad som är rätt och fel, (min ståndpunkt är odiskutabel, man plågar inte djur) så tycker jag att man ska fundera lite på vilka mekanismer som driver människor över gränsen.. ska man rätta sig efter våld och hot, nää.. men man ska försöka förstå varför man blir så desperat att man ser våld och hot som sista verktyg.. om någon från varje sida börja tänka en enda empatisk tanke så kanske vi kan närma oss roten till problemet och eventuellt en lösning.. se det så här.. är det inte oroväckande att det finns så många i dagens sverige som röstar på uttalat främlingsfientliga partier, så många som inte tror på demokratin utan går till våld och hot. vad säger det om sverige 2012.. jag tycker att det är lite läskigt..

(glöm aldrig att samma metoder som används av antirovdjurslobyn används av militanta djurrättsaktivister, exakt samma metoder om hot, våld och djurplågeri.. extremister är farliga oavsett vilken sida stängslet dom hamnar..)
 
Kontexten spelar också in, det är en sak att ta maten från ett barn om båda svälter men skulle du även ta maten från barnet enbart för att protestera mot en politik som du anser misslyckad och skulle du ta ansvaret för den handlingen eller skulle du helt och hållet skylla ifrån dig på någon annan? Som ena sidan resonerat i denna tråden så är de som plågar ihjäl djuren helt utan ansvar. Vi i Sverige lever trots allt i en demokrati, det finns andra sätt att protestera och göra sig hörd.
Vilket för oss vidare till en annan viktig synpunkt för oss som betraktare, ska man ska vika sig för de som försöker förändra samhället genom hot, våld och skadegörelse? Det finns många som sitter i liknande sits som djurplågarna men som inte tar till dessa metoder utan protesterar på laglig och demokratisk väg.

Är du medveten om du själv understöder en politik som förespråkar hot, våld och i synnerhet
djurplågeri av gigantiska mått?
Du utför inte "dådet" själv, men det gjorde inte Stalin, Mao eller Ide Amin heller..
Du tar hjälp av dom fyrbenta marodörerna.

Demokratin har misslyckats att förhindra utvecklingen, diktaturstaten har tagit kommandot,
ivrigt påhejat av facist-mupparna.
Demokratin i det utförande som du beskriver är inte demokrati utan majoritetsdiktatur,
och det förekommer inte i Sverige. Det skulle vara demokratins undergång.
 
En politiker i Norberg skriver idag (ska se om jag kan hitta nån länk, har bara andrahandsinfo nu) i lokaltidning om att vargen kommer att tvinga folk att ta lagen i egna händer, att vargfrågan på sikt skapar människor som tappar respekten för lagen och samhället överhuvudtaget.
Han påvisar forskning där man ser att människor som brutit mot lagen en gång tenderar att se lättare mellan fingrarna i fler lägen.

Han menar sålunda att hela frågan riskerar att skapa riktigt allvarliga problem i Sverige.



Sen kan man ju tycka att folk bara tyst skall finna sig i vad storebror säger och tycker. Men det är en ju annan sak, en fråga om lobotomi.



Norberg... Visst var Engelbrekt därifrån?
 
Finland (JJ) En person i ryska Karelen har fött ut och släppt ut vargar. En del av dem har nu vandrat in i Finland, uppger Österbottens tidning.

Att föda upp vargar är olagligt och både ryska och finländska myndigheter fördömer verksamheten. Den ryska aktivisten har berättat att han hittills släppt ut åtminstone 57 vargar i naturen.

Det handlar om den största utplanteringen av vargar i hela Europa. Verksamheten lär ha finansierats av aktivister i Västeuropa. Österbottens tidning hänvisar till en artikel i Maaseudun Tulevaisuus.

Extra problematiskt är att vargarna från uppfödningsanstalten är vana vid människor. Ilpo Kojola, forskare vid Vilt- och fiskeriforskningen tycker att Finland verkligen inte behöver några vargar som är vana vid människor.

- Det finns ingen vett och sans alls i hela det här, säger han uppger Österbottens tidning.



Tydligen har denna person fått en hel del pengar för sin verksamhet i form av donationer. Det vore riktigt, riktigt trevligt att få kunskap om varifrån pengarna kommit.

Men visst är odlare fantastiska? Borde väl vara enkelt för våra svenska muppar att baxa loss ett par valpar därifrån? Då kanske man slipper sina planer på "sydliga varghägn" som utredningen nu föreslår.

Känns plötsligt mycket enklare att förstå varför våra odlarforskare plötsligt säger att vargen INTE är rädd för människor...