Befogad rädsla?

Norrmannen nämner förstörd livskvalité. Har själv bott i en förort till Stockholm där våld, rån, bilbränder, droger bland ungdomar mm var vardagsmat. Men man fick gilla läget och anpassa sig.
Hur kommer det sig att vissa som bor i glesbygd har svårt för förändringar och kunna anpassa sig i ett föränderligt samhälle som Sverige är idag?

Den finns en viss skillnad.
-Ingen vill väl ha våld, rån, bilbränder, droger?

Om det skulle vara så att allt sådant elende berodde på att vi har valt det via riksdagen...
Skulle du försöka ändra på beslutet eller skulle du anpassa dig till ett föränderligt samhälle?
 
Den finns en viss skillnad.
-Ingen vill väl ha våld, rån, bilbränder, droger?

Om det skulle vara så att allt sådant elende berodde på att vi har valt det via riksdagen...
Skulle du försöka ändra på beslutet eller skulle du anpassa dig till ett föränderligt samhälle?

Mycket av det beror på den politik som förts via tex. riksdagen. Miljonprogramsområden som lett till ökad segregering och många hamnat i social utanförskap bland annat. Naturligtvis ska man försöka stävja dessa missförhållanden.

Varg i vår natur är dock inte något missförhållande utan ett återinförande som tillhör den naturliga svenska faunan som människorna i Sverige tidigare nästan utrotat bort.

De människor som lever i vargtrakter behöver anpassa en liten del av sin vardag i ett föränderligt samhälle...
 
Mycket av det beror på den politik som förts via tex. riksdagen. Miljonprogramsområden som lett till ökad segregering och många hamnat i social utanförskap bland annat. Naturligtvis ska man försöka stävja dessa missförhållanden.
Varg i vår natur är dock inte något missförhållande utan ett återinförande som tillhör den naturliga svenska faunan som människorna i Sverige tidigare nästan utrotat bort.
De människor som lever i vargtrakter behöver anpassa en liten del av sin vardag i ett föränderligt samhälle...

Frågan var bara hypotetisk, våld går inte att rösta bort
Det var tänkt naturligtsvis att du skulle svara ja på den frågan, nåt annat alternativ finns inte,
såvida inte man ingår i en maffia a la italien.

Nu är det det ju värre än så...vi har redan röstat bort "elendet" med en förkrossande majoritet.
Sen kommer nån utifrån och säger att det fick ni inte göra..kan du förstå att folk blir förbannade?
 
Jo. Jag kan förstå att man ibland blir sur på vad EU driver för politik. Jag arbetade mot EG (EU) poltiskt när det var folkomröstning. En majoritet ville att vi skulle gå med, så det var bara att bita i det sura äpplet och anpassa sig efter det i en ren demokratisk ordning.
 
Absolut får och ska du det. Jag vill påvisa den ilska många känner. Kan du förstå den? (Om du bortser från din egen syn på vargfrågan.)

Jo, jag kan förstå att den som nu ser sig förhindrad att jaga med löshund pga vargförekomst tycker att det är skit! Jag vet hur viktig jakten är för många. Likaså kan jag förstå att de som får sina jaktmöjligheter inskränkta pga ny dragning av en större väg blir förbannade.

Kan du förstå att många tycker att biologisk mångfald, inklusive förekomst av stora rovdjur, är oerhört viktigt?
 
Jo, jag kan förstå att den som nu ser sig förhindrad att jaga med löshund pga vargförekomst tycker att det är skit! Jag vet hur viktig jakten är för många. Likaså kan jag förstå att de som får sina jaktmöjligheter inskränkta pga ny dragning av en större väg blir förbannade.
Kan du förstå att många tycker att biologisk mångfald, inklusive förekomst av stora rovdjur, är oerhört viktigt?

I det här fallet finns det ett mycket bra talesätt: -lagom är bäst!

Om dom drar en ny väg så finns det säkert en bra anledning, skillnaden är extrem.
Det måste accepteras om än med en viss kamp.
Även här kommer Liberg in i bilden: Det tillför ingen mångfald!
Det finns viktiga rovdjur, men dit tillhör inte vargen. Vargen är ingen tiger! Om det är 100 st eller 1000 st det förändrar ingenting för dig.
Jag skulle dock bli glad om jag fick minska med 5 st, dvs dom som bor hos mig!

Om man studerar andra icke-jägare här så tycks dom heller inte vara riktigt nöjda med att
björn och varg ökar i antal, ur faran-perspektivet.
-Riskerna bryr jag mig inte om, rädslan får turisterna behålla för sig själv.
Möjligen på en punkt kan det bli besvärligare, aggresiva älgar! -särskilt kor, det är dom man
kan komma i närkontakt med!
 
Jo, jag kan förstå att den som nu ser sig förhindrad att jaga med löshund pga vargförekomst tycker att det är skit! Jag vet hur viktig jakten är för många. Likaså kan jag förstå att de som får sina jaktmöjligheter inskränkta pga ny dragning av en större väg blir förbannade.

Kan du förstå att många tycker att biologisk mångfald, inklusive förekomst av stora rovdjur, är oerhört viktigt?


Det kan, och gör jag. Däremot så vet jag vad en varg är och den hör inte hemma i bebyggda områden. Så är det bara.
Vargen skall vara i vildmarken. Inte i min trädgård (där de snudd på varit, en trottoar som skiljde)
Den är ju som bekant inte utrotningshotad heller.

Vargfrågan handlar nog om någonting annat. Bittra skogsmänniskor i storstaden som vill "rädda naturen"? Fantomen? Nånting knepigt är det.

I slutändan handlar det om att plantera in ett ickeutrotningshotat djur i en miljö som är totalt fel för den. Samtidigt som tusentals människors livsstil radikalt förändras och försämras.

Det är idioti. Ingenting annat.


Grannarna börjar tröttna ordentligt på "söte brors" vansinniga projekt:

Det är nu fler norrmän som höjer rösten kring svenskarnas planer på att sätta ut 20 vargungar från djurparker i det fria. Några av dem kommer hamna mot gränsen till just Norge.
Nyss var det den norska centerpartisten Trygve Slagsvold Vedum som träffade Eskil Erlandsson och då framförde skarp kritik mot planerna på vargutsättning vid gränsen mot Norge. De svenska myndigheternas plan för hur det genetiska materialet skall förbättras möter helt enkelt ett massivt motstånd på den norska sidan av gränsen.
Så här säger bland annat borgmästare Aurskog-Holand och Januari Mærli om planerna till tidningen indre.no;
– Införande av mer eller mindre tama vargar framstår som väldigt märkligt. Om detta inträffar kommer det ha en stor inverkan på denna sida av gränsen då fler djur kommer att vandra in. Det kommer att leda till minskad livskvalitet för många människor i gränstrakterna. Löshundsjakten kommer förmodligen drabbas hårt, säger Mærli, som också tycker att det finns tillräckligt med vargar som det är nu.

Enat motstånd
Kari Pettersen, borgmästare i Romskog säger att det redan finns en överenskommelse mellan borgmästarna i Mark, Aremark, Halden och Romskog om att man skall få till stånd ett möte med ansvariga politiker så fort som möjligt. Vidare säger hon att varken hon eller hennes kolleger anser att denna typ av rovdjursförvaltning är acceptabel för de norska kommuner som gränsar mot svenskarnas huvudsakliga förvaltningsområdet för varg.
Norra Romskog JFF har också reagerat på planerna.
– Vi har skickat ett förslag till de politiska partierna i samhället om just ett sådant initiativ tas, säger ledaren i föreningen, Kenneth Hill.

Rädsla för fler ”värdefulla” vargar
Inom det östra älgskötselområdet (Elgregionråd East), som omfattar sju kommuner i Akershus och Hedmark, är man inte heller förtjust i de svenska planerna på vargutsättning.
– Att ta hand om genetiken i vargstammen genom att inplantera vargar från djurparkerna låter lite som en paradox för mig och strider mot de intentioner för bevarande av varg i Skandinavien. Den bör ske genom att bevara den genetiska stam som fanns här. Att blanda in gener från djurparksvargar måste vara helt fel, säger Sten Ivar Tønsberg från Elgregionråd East.
Tønsberg uttrycker också en viss skepsis mot vad som kommer att hända när dessa vargar en gång börjar att reproducera sig och avkommorna börjar vandra in i Norge och ställa till med problem för bland annat fårskötseln.
– Kommer särskilt värdefulla vargar in och ställer till med problem, som Galventiken, så kommer det bara att späda på konflikten mellan människor och varg. Det kommer kosta alldeles för mycket att särskilja vissa individer som man gjorde med just Galventiken, säger Tönsberg.



Hoppas de lackar ur ordentligt.
 
Jo. Jag kan förstå att man ibland blir sur på vad EU driver för politik. Jag arbetade mot EG (EU) poltiskt när det var folkomröstning. En majoritet ville att vi skulle gå med, så det var bara att bita i det sura äpplet och anpassa sig efter det i en ren demokratisk ordning.

Inte ens då behöver man anpassa sig. Det är en svensk folksjukdom. Hursomhelst så är det väl inte Ide- Amin som sitter i toppen. Än har dom inte skickat FBI med skarp ammo.
Protestera ! det finns mycket annat tok vi kan ta itu med på samma gång.
 
Det finns bara ett sätt för Eskil att komma ur konflikten med Norge:
Minska först innan han släpper ut dom!
-Annars var det en intressant infallsvinkel norrmannen hade,-om vi planterar ut nya vargar
så försvinner den skandinaviska stammen för alltid!
 
Inte ens då behöver man anpassa sig. Det är en svensk folksjukdom. Hursomhelst så är det väl inte Ide- Amin som sitter i toppen. Än har dom inte skickat FBI med skarp ammo.
Protestera ! det finns mycket annat tok vi kan ta itu med på samma gång.


Visst ska man protestera!
Men inte med osaklig fakta och skrämselpropaganda.
 
Det kan, och gör jag. Däremot så vet jag vad en varg är och den hör inte hemma i bebyggda områden. Så är det bara.
Vargen skall vara i vildmarken. Inte i min trädgård (där de snudd på varit, en trottoar som skiljde)

Jag har sagt det förut och jag gör det igen: Nej, jag tycker inte heller att vargen ska vara i din trädgård. Lika lite som älgen ska det. Och om vargstammen tilläts nå gynnsam bevarandestatus så vore problemet löst.

Den är ju som bekant inte utrotningshotad heller.

Inte globalt sett, nej. Men i Skandinavien har den inte gynnsam bevarandestatus.

Vargfrågan handlar nog om någonting annat. Bittra skogsmänniskor i storstaden som vill "rädda naturen"? Fantomen? Nånting knepigt är det.

Håller med! Nånting knepigt är det, fast jag tror snarare att det är bittra och inskränkta glesbygdsbor som känner sig överkörda av stockholmare, akademiker, och fan och hans mormor.

I slutändan handlar det om att plantera in ett ickeutrotningshotat djur i en miljö som är totalt fel för den. Samtidigt som tusentals människors livsstil radikalt förändras och försämras.

Plantera in? Vad menar du? Vilka vargar är inplanterade?


– Införande av mer eller mindre tama vargar...

Han har uppenbarligen inte fattat ett jota!


– Kommer särskilt värdefulla vargar in och ställer till med problem, som Galventiken, så kommer det bara att späda på konflikten mellan människor och varg. Det kommer kosta alldeles för mycket att särskilja vissa individer som man gjorde med just Galventiken, säger Tönsberg.

Visst är det så. I ett revir med "genetiskt viktiga" vargar kommer det såklart att bli svårare att få skyddsjakt beviljad. För att inte tala om licensjakt. Det gäller sannolikt oavsett om det handlar om en djurparksvalp eller om en vuxen som tagit sig genom norrlandsfiltret.

Att förbättra genetiken med djurparksvalpar tycker även jag är en dålig idé. För att en valp inplanterad i ett revir ska bidra till förbättrad genetik ska den för det första klara sig igenom den första tuffa tiden som valp/ungvarg, med den höga (även naturliga) dödlighet vargvalpar/ungvargar har. Sedan ska den vandra ut och lyckas skaffa sig ett revir och bli ett alfadjur som förökar sig. Det är ju först då som de "obesläktade generna" får genomslag i populationen. Återigen förvånar det mig att Carlgren var så jäkla okunnig eller kanske snarare att han valde så dåliga rådgivare. Han skulle ha frågat mig :)