Befogad rädsla?

Du tänker sällan hela vägen fram... Ju större efterfrågan på vildsvinskött, desto större incitament och lönsamhet för dagens grisbönder (alltså de som föder upp vildsvin i våra skogar) att fortsätta eller tom utöka utfodringen. Den riktiga vägen att gå är att förbjuda utfodring. Det finns ingen anledning att hålla på och utfodra djur ur biologisk eller ekologisk synvinkel. Det är bara jägarna som föder upp såna djur de vill skjuta senare. Att kalla det viltvård är okunnigt, missvisande och pretentiöst.

Utfodring kan förbjudas, det har vi redan gjort inom vår klubb, just för att slippa konfrontationer med bönder och ickejägare.
Utfodring används huvudsakligen
som ett styrmedel för att få grisarna på rätt ställe. Dom som gör det har ett ekonomisk intresse
av att ha dom kvar på sitt område. Omvänt så töms närliggande områden på gris särskilt under
vintern.
Men grisarna klarar sig ändå, i alla fall upp till Mälardalen, dom har ju även ingått i vår naturliga fauna tidigare.

Men det är tur att dom går att äta, det går åt mängder av tid till att skjuta dom.
Skulle det enbart vara ett skadedjur, så skulle skottpengen bli väldigt hög för att det skulle
löna sig att offra tid på dom.

Ett vanligt resonemang bland jägare är dom skjuter sig en husbehovsgris och sen lägger av
tills dom behöver påfyllning.
Om det lätt går att sälja grisen så ökar intresset för att fortsätta jakten.

Så köp vildsvinskött, det är gott och nyttigt och begränsar stammen.
 
Efter att själv ha och träffat de som tältat nära tätorter långligen är det väl enda stället där det kan vara skogssmart att tälta dolt en bit från stigen. Så att du törs lämna ditt läger utan tillsyn. Tvåbeningar är nog enda reella hotet. Speciellt de av den sorten att inte kan skilja på mitt och ditt.
 
Ja svinodlrarna måste lära sig att se bortom sin egen näsa. Men slänge de tycker att man ska odla svin så får de ta hand som sin egen röra tycker jag.

Nu pratar vi inte riktigt om samma personer.
Den stora massan av grisägare, dom som bara går ut ibland, skulle behöva mera uppmuntran.
-Dom är inte utfodrare.

Även här har EU ställt till det, vårt köttpris ligger på en konstlad låg nivå. Vi betalar köttpriset via skattsedeln till viss del.
Dessutom, har dom höjt kraven på viltslakterier, trots protester från branschen.
Då har dom särskilt påpekat på griseffekten.
(förmodligen ligger väl EU bakom detta oxå)

Som sagt...den stora massan av jägare skulle kunna påverka stammens numerär.
 
Kunde inte låta bli en reflektering. Om det gällde svinen, vad är då argumenten till vargjakten.

(nu måste vi växla ner till förskolenivå a la stadsbo)
Enligt vissa forskare så påstår dom att varg äter älg. Älg går att äta det vet jag, och jag lever än.
Skjut en varg och rädda 30 älgar per år.
-Men det tänkte du inte på..?
Jägarna kan tänka framåt i flera steg.
 
Enligt vissa forskare så påstår dom att varg äter älg. Älg går att äta det vet jag, och jag lever än.
Skjut en varg och rädda 30 älgar per år.
-Men det tänkte du inte på..?
Jägarna kan tänka framåt i flera steg.

Jodå, jag jagar själv emellanåt. Men jag reagerade på "skadedjur". Om en gris sabbar en potatisodling så är väl det lika allvarligt som en riven älg, eller?
 
Jodå, jag jagar själv emellanåt. Men jag reagerade på "skadedjur". Om en gris sabbar en potatisodling så är väl det lika allvarligt som en riven älg, eller?

Reaktion kan bli enligt 3 alternativ:

Potatisodlande ickejägare (ickejaktmarksägare) som får 30 kilo potatis förstörd: -Död åt alla grisar!

Jagande potatisodlare som får 30 kilo potatis förstörd: -Det har jag överseende med.

Icke potatisodlande jägare: -Tråkigt....men vem bryr sig..

"Allvarligt" är relativt!
 
Men grisarna klarar sig ändå, i alla fall upp till Mälardalen, dom har ju även ingått i vår naturliga fauna tidigare.

Du fortsätter att uppvisa en pinsamt stor brist på insikt i ekologi. "Klara sig" är inget absolut begrepp, det är i allra högsta grad relativt. Frågan är inte om de klarar sig, frågan är hur stor stammen kan vara. Det som avgör hur stor en population kan bli är flaskhalsarna i näringstillgång (plus tryck från predatorer och en del annat). För svinstammen, som mer eller mindre saknar predatorer, betyder det att stammen kan bli så stor som näringstillgången tillåter när den är som sämst. En sträng vinter, med dels sträng kyla som kräver större energiförbrukning för att upprätthålla kroppstemperaturen och dels djupt snötäcke, som försvårar födosök är den flaskhalsen. Två stränga vintrar i rad ökar pressen på stammen ytterligare. Frågan är alltså inte om de skulle klara sig, utan hur stor stammen kan vara under naturliga förhållanden i ett visst klimat.
Jag rekommenderar att du lär dig åtminstone grunderna i ekologi innan du ger dig ut i skogen med bössan eller in i debatten om varg och annat.
 
Reaktion kan bli enligt 3 alternativ:

Potatisodlande ickejägare (ickejaktmarksägare) som får 30 kilo potatis förstörd: -Död åt alla grisar!

Jagande potatisodlare som får 30 kilo potatis förstörd: -Det har jag överseende med.

Icke potatisodlande jägare: -Tråkigt....men vem bryr sig..

"Allvarligt" är relativt!

Jag hade ju hoppats på ett "Ja" eller "Nej". Men du verkar vara en driven debattör.
 
Du fortsätter att uppvisa en pinsamt stor brist på insikt i ekologi. "Klara sig" är inget absolut begrepp, det är i allra högsta grad relativt. Frågan är inte om de klarar sig, frågan är hur stor stammen kan vara. Det som avgör hur stor en population kan bli är flaskhalsarna i näringstillgång (plus tryck från predatorer och en del annat). För svinstammen, som mer eller mindre saknar predatorer, betyder det att stammen kan bli så stor som näringstillgången tillåter när den är som sämst. En sträng vinter, med dels sträng kyla som kräver större energiförbrukning för att upprätthålla kroppstemperaturen och dels djupt snötäcke, som försvårar födosök är den flaskhalsen. Två stränga vintrar i rad ökar pressen på stammen ytterligare. Frågan är alltså inte om de skulle klara sig, utan hur stor stammen kan vara under naturliga förhållanden i ett visst klimat.
Jag rekommenderar att du lär dig åtminstone grunderna i ekologi innan du ger dig ut i skogen med bössan eller in i debatten om varg och annat.

Du som vet...berätta hur stor stamman skulle vara och vilken geografisk ubredning dern skulle
ha utan utfodring. Det är många som vill ha ett vetenskapligt svar, gärna till någon länk.