Befogad rädsla?

Jaja var och en får tycka vad dom vill. Jag tycker bara att det är läskigt att bara för att jag tycker en sak ska behöva vara orolig för att få däcken sönderskurna på bilen och dylikt.
Jag har aldrig sagt åt någon att sluta jaga. Det är ju som om någon skulle säga att jag måste sluta cykla mountainbike. Däremot får man kolla på möjligheter och lösningar på olika problem. Jag cyklar ju gärna inte första älgjaktsveckan och björnjakten till exempel. Kanske man kan kolla på hur man ska kunna jaga på ett annat sätt än med lösdrivande hund om man bor i ett vargrevir. Vad vet jag? Sen att gapa om att det kommer och bli 2-5000 vargar i landet det tror jag inte kommer att ske.
Nu kommer åter igen en egen syn på saken... Ett vargbestånd på ca 500 vargar i hela landet har chans att hålla sig friska och livskraftiga utan att det blir allt för mycket konflikter med folk på landet. Pengar till olika saker som tex staket finns, bara man vet var man ska eska dom...
Nu hoppas jag att jag inte blir mordhotad för mina åsikter som jag skrivit här. För det var ju det som den här tråden handlade om va? Saker man är rädd för...

Löshundsjakt och jakt är i stort sett samma sak från Dalarna/Värmland och norrut.
Och tyvärr så sammanfaller det med vargområdena.
Alla vet vad det innebär att gå med bandhund på dom stora ytor som finns här.

Det är inte antalet vargar som bestämmer om dom är friska och livskraftiga.

Pengar till stängsel finns troligen inte.
 
Här i trakterna är det precis tvärtom. Det är jägarna som odlar gris. Den sk "viltvård" som jägarna här ägnar sig åt är inget annat än att hålla husdjur utan stängsel. Utan den omfattande utfodringen av vildsvin under vintern skulle vildsvinsstammen aldrig kunna hålla sig så stor. De två vintrarna före den sistlidna, med djupt snötäcke och svår kyla, skulle ha decimerat vildsvinsstammen rejält om den bara hade fått sköta sig själv.
"Viltvård" enligt jägarnas okunniga modell ger jag inte mycket för.

Som icke-jägare så kan du själv bidra genom att fråga efter vildsvinskött i butiken.
Till slut så har du "skjutit" en gris!
 
Saxat från LRF-sidan:

Att vargarna har med minskad till i stora områden nästa helt upphörd vildsvinsjakt att göra är helt klart. Hundar skall vara kopplade i vargområden hör vi hela tiden. Den som får sin hund dödad av varg får skylla sig själv.
De flesta jägare finner inget större nöje i att sitta uppe om nätterna och passa på vildsvin och kommer det restriktioner om utfodring så är det motning som gäller och det kommer inte att resultera i ökad avskjutning. Varg invandrar nu i vildsvinsområden men vågar inte angripa vildsvin och minskad jakt = okontrollerad ökning av vildsvin.
 
Saxat från LRF-sidan:

Att vargarna har med minskad till i stora områden nästa helt upphörd vildsvinsjakt att göra är helt klart. Hundar skall vara kopplade i vargområden hör vi hela tiden. Den som får sin hund dödad av varg får skylla sig själv.
De flesta jägare finner inget större nöje i att sitta uppe om nätterna och passa på vildsvin och kommer det restriktioner om utfodring så är det motning som gäller och det kommer inte att resultera i ökad avskjutning. Varg invandrar nu i vildsvinsområden men vågar inte angripa vildsvin och minskad jakt = okontrollerad ökning av vildsvin.

Hahaha :)
Det uttalandet är en kommentar från en varghatare precis som du och inget LRF står för.
Kommentar nr 6 uppifrån.

Du är verkligen desperat.
 
Här i trakterna är det precis tvärtom. Det är jägarna som odlar gris. Den sk "viltvård" som jägarna här ägnar sig åt är inget annat än att hålla husdjur utan stängsel. Utan den omfattande utfodringen av vildsvin under vintern skulle vildsvinsstammen aldrig kunna hålla sig så stor. De två vintrarna före den sistlidna, med djupt snötäcke och svår kyla, skulle ha decimerat vildsvinsstammen rejält om den bara hade fått sköta sig själv.

"Viltvård" enligt jägarnas okunniga modell ger jag inte mycket för.

Det är precis vad LRF anser:


LRF har nu definitivt förklarat krig mot vildsvinen och mot dem som ohämmat utfodrar dem. Riksförbundsstämman tog beslut både om skottpengar och om att utfodring ska vara tillståndspliktig.

Vildsvinsdebatten på stämman uteblev inte i år heller. De två senaste årens hårda vintrar verkar inte ha stoppat vildsvinens framfart. Carl-Albert Rydemark, LRF Mälardalen, krävde att LRF undersöker möjligheterna till skottpengar på vildsvin och arbetar för att utfodringen av vildsvin ska vara tillståndspliktig.

- Kära styrelse, jag skulle inte vilja vara i era kläder när pressen kör upp en mikrofon och frågar er vad ni gjorde mot vildsvinen den dagen ett barn har dödats av vildsvin, sa Carl-Albert Rydemark, LRF Mälardalen.

Förra året beslutade stämman att det som vildsvinen utfodras med ska vara förbrukat inom några dagar. Det beslutet har tydligen inte fått effekt. Fortfarande körs lastbilssläp med sockerbetor ut till utfodringsplatser.

- Det finns bönder som odlar sockerbetor för att sälja som viltfoder. Klarar vi inte av att man förbjuder denna ohämmade utfodring så har vi en knepig situation om fem år, sa Lennart Johansson.

Stig Högberg förklarade att riksförbundsstyrelsen tar problemet med vildsvin på största allvar.

- Men vi vill inte införa regler som man ändå inte kan följa upp. Vi måste få till en effektiv jakt, samverkan mellan markägare och jägare. Det är rätt sätt att ta sig an det, sa Stig Högberg.

Men lantbrukarna är trötta på grisarna och ställde upp på LRF Mälardalens förslag: skottpengar, tillståndspliktig utfodring, åtelutfodring med stor restriktivitet. Lite motsägelsefullt var att man, trots att man sagt att utfodring ska vara tillståndspliktigt, också bestämde att utfodring bara ska få ske med vallfoder.


Detta är alltså vad förbundet LRF säger och inte någon varghatare i kommentarsfältet.
 
Hahaha :)
Det uttalandet är en kommentar från en varghatare precis som du och inget LRF står för.
Kommentar nr 6 uppifrån.
Du är verkligen desperat.

Jag har aldrig påstått att LRF står bakom, men troligen skulle dom instämma.
Vargen är inte heller populär hos LRF så dom strävar åt samma håll.

Personen kan ha rätt i sak . LRF är ingen jaktklubb men deras ärende handlar om
jakt vilket personen kan veta mer om.
 
Senast ändrad:
Till saken hör att bönderna är en aning splittrade i grisfrågan.
En del av dem tjänar mycket pengar på svinen.
Kommer det in svin på markerna så höjs arrendepriserna.

Jägare som erbjuder gratis avskjutning blir avsnoppade- inga pengar -ingen jakt.
 
Att Sverige före år 2014 ska placera ut vargvalpar, varav en del kan komma att placeras i närheten av gränsen mot Norge, är en ren provokation menar norske centerpartisten Trygve Slagsvold Vedum.
I torsdags var norske centerpartisten och stortingsledamoten Trygve Slagsvold Vedum i Stockholm för att träffa vår jordbruksminister Eskil Erlandsson i Stockholm.
Samtalet var en protest mot den planerade utsättningen av vargvalpar som förväntas ske vid norska gränsen till någon del.
– Det är en ren provokation, menar Vedum.

Avser informera Stortinget
Vedum träffade också sina partikamrater i riksdagen för att ta upp utsättningen av svenska vargar och han fick förståelse från sina svenska kollegor.
Nu ska stortingsrepresentanter från andra partier också få ta del av vargproblematiken utefter Norgegränsen från Trygve Slagsvold Vedum. Protesterna lär fortsätta.


...kanske kan vara dumt att bråka med vår rike lillebror.

Men, någon måste maila honom och förklara att det är demokratiskt fattade beslut som ligger till grund för detta. Att han har mage att framföra sin åsikt på detta vis.

;)

http://www.vargfakta.se/nyheter/norsk-centerpartist-protesterar-mot-svensk-vargutsattning/
 
Jag har aldrig påstått att LRF står bakom, men troligen skulle dom instämma.
Vargen är inte heller populär hos LRF så dom strävar åt samma håll.

Personen kan ha rätt i sak . LRF är ingen jaktklubb men deras ärende handlar om
jakt vilket personen kan veta mer om.

De andra kommentatorerna anser detta om Anders inlägg:
”Anders, beslutet om olika åtgärder mot svinen gäller vildsvin o har INTE med varg att göra!Driv ditt varghat på annat forum.”

Typ exemplet på kommentarer på den sidan är:

”Heja, stämman som körde över en tvehågsen styrelse. Men så dags nu att börja visa tänderna. Det är många år sedan grisar trängde ut den första arrendatorn.”

”Det är bra att stämman skärper tonen men glöm inte att det är jägarna som har bollen! Vad än LRF gör och säger hjälper det inte om inte jägarna gör sitt jobb. Ni som gnäller på LRF, gå istället på jägarnas möten och säg ifrån där. De måste bearbetas från alla håll.
Det verkar som om iaf reportern och kanske även ombuden har svårt att skilja på åtling och utfodring. All utfodring ska förbjudas men vid åtling ska allt tillåtas. Det är mängden som ska begränsas. Lägg gärna ut godis och bröd om det är vad som behövs för att locka fram odjuren!”


Till saken hör att bönderna är en aning splittrade i grisfrågan.
En del av dem tjänar mycket pengar på svinen.
Kommer det in svin på markerna så höjs arrendepriserna.

Jägare som erbjuder gratis avskjutning blir avsnoppade- inga pengar -ingen jakt.

På vilket sätt tillgodoser jägarnas avgifter förstörda golfbanor, hästhagar och trädgårdar?

Detta är som sagt ett samhällsproblem som drabbar alla inte bara en yrkesgrupp eller intresseorganisation.
 
Slakta alla djur i skogen tillsammans med alla tjatpellar på Utsidan. Då har vi lyckats få till en riktig jävla röra.
 
Som icke-jägare så kan du själv bidra genom att fråga efter vildsvinskött i butiken.
Till slut så har du "skjutit" en gris!

Du tänker sällan hela vägen fram... Ju större efterfrågan på vildsvinskött, desto större incitament och lönsamhet för dagens grisbönder (alltså de som föder upp vildsvin i våra skogar) att fortsätta eller tom utöka utfodringen. Den riktiga vägen att gå är att förbjuda utfodring. Det finns ingen anledning att hålla på och utfodra djur ur biologisk eller ekologisk synvinkel. Det är bara jägarna som föder upp såna djur de vill skjuta senare. Att kalla det viltvård är okunnigt, missvisande och pretentiöst.