Befogad rädsla?

Hur svarar man till en länk?
Och jag tror inte at någon påstod sig ha ett exakt svar, det var mera ett resonemang av hur proceserna hänger ihopo. Vill du ha ett exakt svar får d nog forska lite först.

Du vet vad jag menar trots att ett ord saknas eller felstavas.
Det blir lite jobbigt att kommentera alla felstavningar och liknande
-Men jag ser vad du skriver....även fast man får anstränga sig ibland..!
 
Jag har funderat på en sak.

Jag har inga problem att dra ut på turer om man är 2 eller fler. Att dra iväg själv på fjället (stora öppna ytor) skulle jag heller inte ha några problem med.

men att dra ut på en tur i skogsterräng själv gör mig lite nojig och allra helst om jag ska övernatta. Har en del turer som jag (ensam) ska göra framåt våren/sommaren och då i syftet att fiska av längre bäcksträckor där jag kommer övernatta för att få med hela sträckan.

Jag kommer göra dem ensam eftersom det är svårt att hitta likasinnade.

Detta med övernattning i storskogen SJÄLV gör mig lite nojig för jag är björn och vargrädd, haha! Jag har gjort många dagsturer men alltid framåt kvällen när det börjar bli mörkt så blir jag nojig och jag tror en björn eller varg sitter och lurar på mig. Jag åker då hem. haha!

Inte nog med det så bor jag i Hälsingland som är bland de björn och varg-tätaste områdena i Sverige. Jag såg även på nyheterna om en jägare som blivit attackerad av en björn i Bollnästrakterna och jag bor i Edsbyn 3 mil väster om Bollnäs.

Vad tror ni? Är det något att vara rädd för eller ska jag "ta tjuren i hornen" och ge mig ut ändå och försöka bortse från min nojja eller rädsla. Jag tänker mig björnen kommer och nosar mig i ansiktet när jag ligger där under mitt vindskydd.

Som sagt vad tror ni och har ni något tips på hur jag kan komma över min nojja/rädsla? Rädslan kommer alltid fram om jag ska bege mig ut ensam men aldrig i sällskap. Någon som känner igen sig kanske?

Björn och varg är väl inte nyfikna på så sätt? Ingen fara med andra ord. De är väl skygga djur?
 
Björn och varg är väl inte nyfikna på så sätt? Ingen fara med andra ord. De är väl skygga djur?

Varg är det definitivt inte, du kommer aldrig se skymten av varg inte ens om du letar efter den.

Generellt sätt kommer björnar att hålla sig undan, enstaka björn kan vara nyfiken och få för sig att rota igenom dina grejer om den upptäcker att du har något gott med dig, men chansen att du stöter på en sån björn är väldigt liten.
 
Hur många blommor kan en varg äta på en timme? Hur många koftor kan jag sticka av ett vildsvin?
Varför bor jag i Sverige? Vad faan gör jag på den här trasiga tråden?????
När man läser här så måste man bara asgarva sig helt trasig.
 
"Experternas" uttalanden av gulliga djur vet inga gränser. Allt toppdjur brukar frukta föga. Sen må det vara människa, björn, varg eller älg samt vildsvin, det beror på individen och tillfället inte på arten.
 
Varg är det definitivt inte, du kommer aldrig se skymten av varg inte ens om du letar efter den.
Meh, vet inte riktigt i dessa dagar och tider, jag hör om alldeles för många vargar som är och stryker runt knuten på hus, ses vandra genom byar, och allmänt beter sig som att de tycker att människor inte är ett dugg farliga för att jag ska kunna skriva under på det där.

*Förhoppningsvis* är alla vargar fortfarande skygga nog för att det ska vara lugnt, men de är inte dummare än att de konstaterar att om de passerat i närheten av männskor hundra gånger och inget hänt, så är människor sannolikt inte farliga. Det finns liksom ingen naturlag som säger att djur är rädda för människor. Samtidigt finns det "bara" runt en 300 vargar i Sverige än så länge, så risken att råka på en av dem är väl knappast stor :).
 
Meh, vet inte riktigt i dessa dagar och tider, jag hör om alldeles för många vargar som är och stryker runt knuten på hus, ses vandra genom byar, och allmänt beter sig som att de tycker att människor inte är ett dugg farliga för att jag ska kunna skriva under på det där.

Okej, jag borde ha skrivit att de inte kommer gå in i ditt tält och rota igenom din ryggsäck på samma sätt som en björn i undantagsfall kan få för sig. Nyfikna kan de vara, men de brukar hålla reda på vad som är mitt och ditt.
 
Vargen skygg - det var humor det!


Det är väl bara storstadsromantikern, som tror att den smyger bakom storgranen i skogen, som aldrig får se den.

Vill man se varg så är det bara att köpa villa i mellansverige. Köping är ett hett tips, deras vargar verkar synnerligen stadsintresserade.

Köping:

Vargen sägs vara ett mycket skyggt djur som drar sig undan människor, eventuellt undantaget för ungdjur. Men 123 observationer känns inte som en prestation från ett direkt skyggt djur. Snarare då att det är vad vi kan förvänta oss.
Det kan också vara så att populationen i Västmanland är väsentligt mycket större än de 28 djur som vi räknat fram enligt inventeringen 2010/2011 med påföljande föryngring.
En tredje möjlig förklaring är att Köpingeborna är alldeles för observanta, spanar aktivt efter varg på ett sätt som inte ger ett statistiskt korrekt underlag. Fast om man läser de små notiserna i rovobs.se så handlar det inte om aktiv spaning utan om tillfälligheter.
 
Vi kan göra en undersökning:

Hur många på Utsidan har sett varg i vilt tillstånd?
Det är trots allt det vi talar om i denna tråden, vad är chansen att stöta på potentialt farliga djur när du är ute i det fria.

Jag har inte gjort det.
 
Du menar att alla de vargar som setts i villaområden inte är vilda?


Hursom: jag har sett varg både i skog och i villaområde. Väldigt, väldigt nära min egen tomt. Inte bara en gång.
Känner till minst sex vargobsar som inte rapporterats till någon myndighet, varför skulle man liksom? De gör ju ingenting. Dessa sex obsar är alltså enbart i bebyggt område.

Att folk inte ser så många vargar i skogen beror nog mest på att svensken numera spenderar mest tid framför TV:n. Eller för att de inte är själva i skogen, för man liv så är risken stor att man inte ser ett enda djur. Jag är nästan alltid själv i skogen. Numera väljer jag att alltid låta djuren få vetskap om min ankomst, vind osv. Ibland inte, spänning är ju kul ibland.

Är dock övertygad om att de vargar som ser villor som sitt habitat kommer att se några tält där det finns en hund som platser som bör undersökas. En hund är ju gott, liksom. Det säger ju våra forskare numera är helt naturligt (vilket det ju är och sålunda är hela vargfrågan idiotisk från ruta ett...)


Sen om man bör vara rädd eller inte, det är kanske en annan fråga. Jag är inte rädd. Men jag skulle inte vilja att min systerdotter tältade i vargreviret med sina kompisar och hundar, som de brukat göra. Trist som fan, men jag vet vad en varg är.
 
Hundar

300 personer uppsöker sjukhus varje år pga hundskador ( på nyheterna idag )

kanske något man skall vara rädd för, har själv varit 1 av dom, men det var för många år sedan, när jag en sen kväll blev attackerad på min cykel av 2 lösspringande hundar. Det var väl ingen större fara, mest en säkerhetsåtgärd jag åkte till sjukhuset.
Det var mest en av hundägarna sóm gjorde mig upprörd när han sa att det var mitt eget fel. Hur det nu kunde vara det, jag cyklade med lyse på en cykelbana i en stockholmsförort, hade både fram och baklyse - vet inte vad jag gjorde för fel - ångrar lite att jag inte polisanmälde händelsen.

I skogen / tältet har jag aldrig varit rädd, möjligtvis då att gå vilse ( före GPS tiden )