Befogad rädsla?

Många jägare ser vildsvinet som en ersättare för älgen. När vargen har tuggat i sig älgen så finns
åtminståne svinet kvar eftersom den inte rår på den.
Det blir lite tuffare för folk i allmänhet, men lite får man väl offra för mångfalden.
 
Vive La France!
I Brignoles, en liten stad drygt 5 mil öster om Marseille tog drygt 100 fårbönder saken i egna händer och anordnade en demonstration på franskt vis. Under den pågående jordbruksmässan släpptes hundratals får ut i staden som en protest mot de 200 vargar som ständigt angriper fårböndernas flockar och orsakar massiva skador.
Fårbönderna menar på att det inte är vargen som är utrotningshotad utan snarare dem själva och landsbygdens näringar. Det finns ett utbrett missnöje bland fårbönderna med att det spenderas enorma resurser på att rädda vargen medan deras får blir slaktade.
Det finns också en uppfattning om att de förvaltande organen förlorat kontrollen på vargstammen och att det är hög tid att agera för att om möjligt återfå densamma. Om man inte gör det nu riskera tusentals familjers liv att ödeläggas, de som arbetar och livnär sig fåren och de förädlade produkterna som fårnäringen genererar.
– När det första vargarna dök upp i Var, vid Comps och Canjuers, trodde människor inte på oss. Nu sägs det att det finns cirka 200 vargar i området fast egentligen vet ingen hur många de är. Sett till antalet vargangrepp kan det lätt röra sig om det dubbla antalet, säger Philippe Fabre, språkrör för fårnäringen i området.
Philippe Fabre förlorade 250 får förra året till vargen när de betade i områdena kring La Roque-Esclapon. Vargen fortsätter att sprida sig och är förnärvarande stationär i Haut Var och från Comps till Saine-Baume. Man har till och med sett varg i slättlandet runt Avignon och Valence.
Jean-François Bataille vid forskningsinstitutet Institut de l’Elevage, säger att det finns drygt 2 400 djurbönder som tillsammans har 740 000 betesdjur i området där vargen breder ut sig. Djuren får beta fritt under uppsikt av herdar och det är den djurhållningen som har skapat landskapets karaktär och även vidmakthåller den. När varg konstateras i området är det omöjligt att fortsätta med den här typen av bete. Då återstår att lämna området och låta naturen ha sin gång vilket kommer att leda till en förtätning med mer sly och buskar.

http://www.vargfakta.se/nyheter/franska-farbonder-protesterar-mot-varg-pa-franskt-vis/

Tack för upplysningen supergeten.
Undrar om den där galne EU-polacken Photomac -eller vad han heter, har ställt till det i hela europa?
Är han EUs svar på Breivik? -försöker utrota landsorten?
Det kan kanske vara en bra ide' att dra igång en internationell motdemonstration med hjälp
bl a fransoser.
Jag har hört nåt liknande protester från tyskarna...

Nej vi får se till att kicka polacken och omskola honom till fåraherde.
-Det får bli hans fallskärm!
 

Ja det bekräftar vad jag redan skrivit.
Vargen har bara en marginell effekt på vildsvin. Och då bara på smågrisar.

Vargen är inget verktyg för att begränsa vildsvinsstammen, det kan bara jägarna.
Och likväl som jägarna kan skjuta dom, så kan dom avstå från att skjuta dom.
DVS låta dom breda ut sig som vikarerande åt älgen och rådjuret !
 
Den där SLU forskaren som vi hade som gästföreläsare här hade nog rätt.
Det finns inget dokumenterat fall där vargen tagit ett vuxet vildsvin, det kanske gäller även internationellt?

Att en flock vargar nyper en kulting av en sugga låter rimligt, men där tycks gränsen gå..?
 
Om vi säger att svinet får ersätta rådjuret så kan jag tänka mig att visenten får ersätta älgen.
Visenten tillhör ju svenska faunan, den var ju bara borta ett tag, precis som vargen.

Det blir häftigt att fläska in i en 800-kilos visent med bilen, joask202 kommer nog att presentera
dyra uträkningar om viltolyckor.
 
Enligt vad jag hört från en annan talare så rekommenderas vargstängsel som är 1,20 m höga här.
Men i vargländer som slovakien och estland så rekommenderas 1,60 i höjd. Dessutom med starkare strömstyrka än vad vi får ha här och med varghundar samtidigt!
 
Befogad rädsla

Det är uppenbart att vildsvinen utgör ett stort problem idag, det gäller alla som har åkermark, odlingar, betesmarker, golfbanor, och vanliga trädgårdar. Det finns inga bidrag till stängsel eller ersättningar för de skador som vildsvinen orsakar och eftersom vildsvinen uppenbarligen inte är tillräckligt rädda för människan så sker konfrontationer till och med hemma i trädgården.

Frågan är då hur man ska komma tillrätta med problemet?
LRF föreslår skottpengar och att all utfodring ska vara tillståndspliktig.

Vad mer bör göras?
 
Jaja var och en får tycka vad dom vill. Jag tycker bara att det är läskigt att bara för att jag tycker en sak ska behöva vara orolig för att få däcken sönderskurna på bilen och dylikt.
Jag har aldrig sagt åt någon att sluta jaga. Det är ju som om någon skulle säga att jag måste sluta cykla mountainbike. Däremot får man kolla på möjligheter och lösningar på olika problem. Jag cyklar ju gärna inte första älgjaktsveckan och björnjakten till exempel. Kanske man kan kolla på hur man ska kunna jaga på ett annat sätt än med lösdrivande hund om man bor i ett vargrevir. Vad vet jag? Sen att gapa om att det kommer och bli 2-5000 vargar i landet det tror jag inte kommer att ske.
Nu kommer åter igen en egen syn på saken... Ett vargbestånd på ca 500 vargar i hela landet har chans att hålla sig friska och livskraftiga utan att det blir allt för mycket konflikter med folk på landet. Pengar till olika saker som tex staket finns, bara man vet var man ska eska dom...
Nu hoppas jag att jag inte blir mordhotad för mina åsikter som jag skrivit här. För det var ju det som den här tråden handlade om va? Saker man är rädd för...
 
Vargen är inget verktyg för att begränsa vildsvinsstammen, det kan bara jägarna.

Här i trakterna är det precis tvärtom. Det är jägarna som odlar gris. Den sk "viltvård" som jägarna här ägnar sig åt är inget annat än att hålla husdjur utan stängsel. Utan den omfattande utfodringen av vildsvin under vintern skulle vildsvinsstammen aldrig kunna hålla sig så stor. De två vintrarna före den sistlidna, med djupt snötäcke och svår kyla, skulle ha decimerat vildsvinsstammen rejält om den bara hade fått sköta sig själv.

"Viltvård" enligt jägarnas okunniga modell ger jag inte mycket för.