Befogad rädsla?

När vi äntligen är överens så hittar du nåt ändå...

Jag har inte sagt att det är bra att dom kommer och tigger mat.
För den som inte vet om det så kan det vara en traumatisk händelse.
För den invigde så blev det en liten lokal turistattraktion.

Men som sagt, dom vilda djuren skall hålla sig i skogen och inte i trädgården oavsett om dom bökar eller tar rådjur.

Det jag reagerar på är dina försök att negligera faran och inverkan på de som blivit utsatta bara för att det handlar om vildsvin, här rör det sig trots allt om incidenter mitt i bland oss i dagens Sverige och inte saker som endast står nämnda i gamla kyrkböcker.
Från NWT.se
Från SR Kristianstad (är den nersprungna prästen tillräckligt invigd i attraktionen?)

Om utvecklingen fortsätter så här kommer det att ske fler och framför allt allvarligare incidenter.
 
Okej fel av mig. Ber om ursäkt...Har haft en dålig dag i dag så det är lite lättretat i Lingmans skalle...
Jag vill be markanthus om ursäkt för att jag är en stor del i den här urspårade tråden också.
Näe men om skulle ta och sjunga We shall overcome allihopa så blir det mycket trevligare ;)

Kom igen Ongear, aktiv-jägare kommer inte sjunga we shall overcome med dig...

Eftersom du är positiv till varg håller han dig ansvarig för alla de som tjuvjagar rovdjur på de mest plågsamma sätt, det är även ditt fel att vissa rovdjursantagonister hotar rovdjursinventerare och folk som är positiva till rovdjur (dig själv bla), alla dessa olagligheter är nämligen ”en konsekvens av ditt handlande”... lite osäkert men eventuellt är du även ansvarig för situationen i Syrien också. :)

Du måste göra avbön innan det kan bli fråga om något sjungande :)

Säckväv och aska...
 
Kom igen Ongear, aktiv-jägare kommer inte sjunga we shall overcome med dig...

Eftersom du är positiv till varg håller han dig ansvarig för alla de som tjuvjagar rovdjur på de mest plågsamma sätt, det är även ditt fel att vissa rovdjursantagonister hotar rovdjursinventerare och folk som är positiva till rovdjur (dig själv bla), alla dessa olagligheter är nämligen ”en konsekvens av ditt handlande”... lite osäkert men eventuellt är du även ansvarig för situationen i Syrien också. :)
Du måste göra avbön innan det kan bli fråga om något sjungande :)
Säckväv och aska...

Ongear är bara lite dåligt påläst så det är för tidigt att lägga nån skuld på honom.
Men han är på rätt väg....han har börjat tagit en tugga i äpplet.
 
Vive La France!
I Brignoles, en liten stad drygt 5 mil öster om Marseille tog drygt 100 fårbönder saken i egna händer och anordnade en demonstration på franskt vis. Under den pågående jordbruksmässan släpptes hundratals får ut i staden som en protest mot de 200 vargar som ständigt angriper fårböndernas flockar och orsakar massiva skador.
Fårbönderna menar på att det inte är vargen som är utrotningshotad utan snarare dem själva och landsbygdens näringar. Det finns ett utbrett missnöje bland fårbönderna med att det spenderas enorma resurser på att rädda vargen medan deras får blir slaktade.
Det finns också en uppfattning om att de förvaltande organen förlorat kontrollen på vargstammen och att det är hög tid att agera för att om möjligt återfå densamma. Om man inte gör det nu riskera tusentals familjers liv att ödeläggas, de som arbetar och livnär sig fåren och de förädlade produkterna som fårnäringen genererar.
– När det första vargarna dök upp i Var, vid Comps och Canjuers, trodde människor inte på oss. Nu sägs det att det finns cirka 200 vargar i området fast egentligen vet ingen hur många de är. Sett till antalet vargangrepp kan det lätt röra sig om det dubbla antalet, säger Philippe Fabre, språkrör för fårnäringen i området.


Philippe Fabre förlorade 250 får förra året till vargen när de betade i områdena kring La Roque-Esclapon. Vargen fortsätter att sprida sig och är förnärvarande stationär i Haut Var och från Comps till Saine-Baume. Man har till och med sett varg i slättlandet runt Avignon och Valence.


Jean-François Bataille vid forskningsinstitutet Institut de l’Elevage, säger att det finns drygt 2 400 djurbönder som tillsammans har 740 000 betesdjur i området där vargen breder ut sig. Djuren får beta fritt under uppsikt av herdar och det är den djurhållningen som har skapat landskapets karaktär och även vidmakthåller den. När varg konstateras i området är det omöjligt att fortsätta med den här typen av bete. Då återstår att lämna området och låta naturen ha sin gång vilket kommer att leda till en förtätning med mer sly och buskar.



http://www.vargfakta.se/nyheter/franska-farbonder-protesterar-mot-varg-pa-franskt-vis/
 
Ja bete med herdar är verkligen modernt. Om konsumenten vil betala vad det kostar att ha bete med herdar så är det ju inget problem. Kan de som vill betala det priset räcka upp haden tack?
 
Jag köper hellre riktigt kött framför massproducerat skit från Lidl. Där djuren dessutom levt och dött i misär.

Jag har råd (tar mig råd) att betala för bra mat, och en levande landsbygd.
Men jag kan ju bara prata för mig själv i denna fråga, alltså: *uppsträckthand*
 
Det är ju en ganska stor skillnad mellan tex får i hage och får med herde, det troddde jag du visste. Ska du ha får som vaktats av herde så kommer det kosta mycket (om du inte räknar med stora bidrag). Herdar av idag har helt andra krav på livet är herdar hade för 100 år sedan.

Sen blandar du ihop produktion med försäljninf. Även om jag inte är kund på Lidl så vet jag så mcyket att det är en butikskedja inte en fårhållningsmetod.
 
http://www.de5stora.com/rovdjurManniska/tamdjur/stangsel/

Man kan ju sätta upp ett sånt här kanske? Man kan få bidrag...

Roger Engstrand som driver fåravel i Bettna utanför Nyköping i Södermanland anser att ersättningen är långt ifrån tillräcklig.
– Pengarna räcker till 20 080 meter stängsel med den nuvarande ersättningsnivån på 50 kronor per meter. Och bara det är egentligen högt räknat. I själva verket borde ersättningen ligga på 85 kronor per meter när alla kostnader räknats in.
Roger Engstrand har räknat på vilken ersättning som skulle krävas för att stängslingen i Västmanlands ska kunna genomföras effektivt. Enligt Jordbruksverkets egna siffror finns det 320 fårgårdar i Västmanland. Genomsnittsgården har 25-30 tackor vilket ger ett stängselbehov per gård av ca 4000 meter (en norm bland fåruppfödare).
– Vi talar om en total stängsellängd om 1 280 000 meter! (4 000 x 320) Att hägna in Västmanlands fårgårdar skulle alltså kosta 64 miljoner kronor. Det Jordbruksverket kommit med räcker bara till 5 gårdar. Det är inte ens i närheten, säger Roger Engstrand.


Även om vi räknar lägre än detta, mycket lägre till och med - så finns det inte tillräckligt med pengar.
http://www.vargfakta.se/nyheter/ersattning-for-rovdjursstangsel-i-vastmanland-otillracklig/

Samt:
Rovdjur behöver inte nödvändigtvis befinna sig i tamdjurs absoluta närhet för att orsaka skador vilket är något vi kommer få erfara nu när varg etablerar sig längre söderut där större besättningar av tamboskap finns jämfört de nordligare länen.
Att boskap blir så pass stressade att de avlider och kastar foster är en oroväckande och dramatisk följd. Vad som är vanligare är att stressen påverkar tillväxten, mjölkproduktionen och möjligheten att bli dräktiga.
Fenomenet har studerats ingående i USA och går under benämningen secondary stress. Många boskapsuppfödare i USA lider stora förluster som en följd av att deras nötkreatur inte växer lika fort som de som inte utsätts för rovdjur. Vid slakt är det många kilon som skiljer de stressad djuren mot de som inte blivit stressade.
Skillnaden i vikt är inte en skada som ersätts på samma vis som ett dödat djur varför förlusten mycket direkt påverkar lantbrukarens ekonomi.


http://www.vargfakta.se/nyheter/draktig-ko-kastade-kalv-och-dog-da-den-skramdes-av-varg-gullspang/


Vargkramare bör således förorda vargplank. Med el. Dessa bör även erbjudas till varje villaägare i framtiden, när vi har 2000 vargar. Vilket är snart.

Alla som vill betala detta kan väl...tja vad vet jag - räcka upp en hand dårå?

... ;)
 
Kan nämnas att enligt senaste inventeringen har antalet vargar stabiliserats kring 300, att då prata om 2000 enbart för att kunna sprida propaganda känns väldigt desperat.

Men sant är att staket verkar bli mer och mer nödvändigt för både villaägare och bönder, fast inte på grund av varg...

Håbo kommun
Skadedjursbekämpning.nu
Vildsvin förstör betesmarker
Vildsvinsplågan tilltar
Vildsvinsskador svårlöst problem
Vildsvin stort problem i Håbo
Dialog ska stävja vildsvinsproblem
Vildsvinen sprider sig in i städerna
De blev jagade av aggressiva vildsvin
Slogs mot vildsvin liggande på rygg
Elstängsel ska stoppa bökande vildsvin
Vildsvin som smittbärare

Detta händer runtom i Sverige idag och är inte några påhittade propagandascenarion...

Kan poängteras att dessa rapporter inte kommer från en enskild intresseorganisation eller viss yrkeskategori utan från alla delar av samhället, från näringsidkare så väl som privatpersoner.

Ersättning för skador orsakade av vildsvin eller bidrag till stängsel är dock bara något dessa människor kan drömma, situationen är redan idag helt ohållbar.