Svårt att se att det skulle finnas "vakter" som jagar och kontrollerar åkare.
Snarare att man betalade in själv till ett konto vikt för skidspårspreparering,tror de flesta skulle tänka sej att göra det om man verkligen får nåt för pengarna.
Jaga nån tillfällighetsåkare tror jag ingen skulle bry sej i att göra,men kanske fler som sa åt fotgängare och skoteråkare på skarpen när de förstör spåren.
Utrustning i den klass jag själv väljer att ha för att åkning ska vara kul är ca 3000kr per skidpar,600kr bindningar,2-3000 för skidskor,1500kr för stavar.
Två par av varje för skate och klassiskt.
Till det även skidprepareringsmaterial;strykjärn,fästvalla,glidvalla,borstar,sicklar,valla-väck,fiberelen etc etc samt en stadig vallabock.Även detta kostar.
At tsom nu under julledigheten inte ha nåt vettigt preparerat område är INTE kul.
Förr,när kommunens ekonomi inte var på ruinens brant och vi hade en mycket duktig pistör kördes elljusspåret 5km kuperat fint intervallspår,hundspårets 6/10/15km;där de längre sträckorna höll god internationell klass samt även ibland långspår på 16-25km.
Oftast var det pistat nånstans redan tidigt på morgonen.
Även skoterlederna pistades och var jättefina att åka skidor och hund på.
Tacka 17 att jag skulle betala för att få uppleva det igen!
Ingen kommun är tvingad att hålla igång simhall,sporthall,ishall,ridhus,slalombackar eller längdspår,däremot tillhandahålla nån form av omsorg,äldrevård,barnomsorg,skola etc.
Vart går då pengarna när kassas är skral???
ja måste du köpa grejer för bortåt 30.000:- för att, som du själv skriver, tycka att det är kul att åka då förstår jag att du också måste ha spår av absolut yttersta världsklass för att kunna motivera dig.
mina tankar gick väl i första hand till dom som kanske köper en begagnad utrustning för 4-500:- en spåravgift på 125:- utgör för dig någon promille av din utrustnings värde men för motionären 25% av vad han totalt köpt skidor för.
men så vansinnigt svårt ska det väl inte behöva vara att gå ihop några styckna och försöka lösa det där med lite insamlade medel och frivilliga insatser. skotrar och förare finns det väl som man kan engagera näst intill gratis och nån spårsläde behöver väl inte vara så super knepigt att få fram.
gör som man gjorde förr i tiden, engagera er lite ideelt om det ligger er varmt om hjärtat.
säkert känns det oerhört trevligt att som niklas svåger gå och lägga sig med vetskapen om att man dragit upp skidspår till stor glädje för halva bygden.