Avgiftsbelagd längdåkning

Svårt att se att det skulle finnas "vakter" som jagar och kontrollerar åkare.
Snarare att man betalade in själv till ett konto vikt för skidspårspreparering,tror de flesta skulle tänka sej att göra det om man verkligen får nåt för pengarna.
Jaga nån tillfällighetsåkare tror jag ingen skulle bry sej i att göra,men kanske fler som sa åt fotgängare och skoteråkare på skarpen när de förstör spåren.
Utrustning i den klass jag själv väljer att ha för att åkning ska vara kul är ca 3000kr per skidpar,600kr bindningar,2-3000 för skidskor,1500kr för stavar.
Två par av varje för skate och klassiskt.
Till det även skidprepareringsmaterial;strykjärn,fästvalla,glidvalla,borstar,sicklar,valla-väck,fiberelen etc etc samt en stadig vallabock.Även detta kostar.
At tsom nu under julledigheten inte ha nåt vettigt preparerat område är INTE kul.
Förr,när kommunens ekonomi inte var på ruinens brant och vi hade en mycket duktig pistör kördes elljusspåret 5km kuperat fint intervallspår,hundspårets 6/10/15km;där de längre sträckorna höll god internationell klass samt även ibland långspår på 16-25km.
Oftast var det pistat nånstans redan tidigt på morgonen.
Även skoterlederna pistades och var jättefina att åka skidor och hund på.
Tacka 17 att jag skulle betala för att få uppleva det igen!
Ingen kommun är tvingad att hålla igång simhall,sporthall,ishall,ridhus,slalombackar eller längdspår,däremot tillhandahålla nån form av omsorg,äldrevård,barnomsorg,skola etc.
Vart går då pengarna när kassas är skral???

ja måste du köpa grejer för bortåt 30.000:- för att, som du själv skriver, tycka att det är kul att åka då förstår jag att du också måste ha spår av absolut yttersta världsklass för att kunna motivera dig.

mina tankar gick väl i första hand till dom som kanske köper en begagnad utrustning för 4-500:- en spåravgift på 125:- utgör för dig någon promille av din utrustnings värde men för motionären 25% av vad han totalt köpt skidor för.

men så vansinnigt svårt ska det väl inte behöva vara att gå ihop några styckna och försöka lösa det där med lite insamlade medel och frivilliga insatser. skotrar och förare finns det väl som man kan engagera näst intill gratis och nån spårsläde behöver väl inte vara så super knepigt att få fram.

gör som man gjorde förr i tiden, engagera er lite ideelt om det ligger er varmt om hjärtat.

säkert känns det oerhört trevligt att som niklas svåger gå och lägga sig med vetskapen om att man dragit upp skidspår till stor glädje för halva bygden.
 
Fel forum att diskutera avgifter i ?

Turskidåkning;där behöver man väl knappast nåt mer spår än det man själv åstadkommer,eller nåt skoterspår att följa.Och maskinpistat måste ju i dessa sammanhang vara helt fel underlag.
Längdskidåkning/skate:Det jag till vardags håller på med från oktober tom april är motion (precis som löpning i ett något högre tempo) etc,och till det behövs maskinpreparering och riktig skidutrustning.
Annars är det inte ett dugg kul.
 
Att vi som bor i ett land som har världens högsta skattetryck (vart i hela världen tar alla pengar vägen) även skall behöva betala för att några veckor om året kunna åka skidor i spårade spår. Är förstås helt obegripligt.

Många komuner har "löst" problemet genom att lyfta över ansvaret till ideelt jobbande eldsjälar (må dessa människor vandra i ett evigt bonusregn)

Att ens ta upp frågan om avgifter är ett hån. Dom som jobbar med att fixa till spår måste självklart avlönas av skattemedel

Jag har hittils inte sett någon undersökning som säger att regelbunden lättare motion är av ondo. Tvärs om den samhällsekonomiska vinsten av friska medborgare är stor.

Hans Friedel
 
Enligt rubriken.

Å ena sidan tycker jag väl att det är OK att en markägare/intresseorganisation kör upp ett spår och tar betalt av åkarna för att kunna erbjuda denna service, likaväl som man kan hålla en skidlift el dyl igång.

Å andra sidan får man som ett brev på posten att kommunen lägger ned/slutar sköta sina egna spår (se i Umeå: När de började ta betalt för konstsnöspåret på Nydala och köra upp det två-tre gånger dagligen, så slutade kommunen effektivt att spåra övriga spår. De körs numera upp en gång per vecka, under högsäsong!) Och vilken effekt får det på återväxten av skidåkare, för att inte tala om folkhälsa och annat som ligger utanför kommunernas "hårda kärna" för att travestera moderaterna?

Å ena sidan är det bra att eliten får egna spår att härja i, både för dem och för oss andra! Det erbjuder även amatörer som mig att för en engångsslant få köra lite mer exklusiva spår. Å andra sidan kan den "valfriheten" alltså utarma skidåkningen i stort, minska bredden s a s.


Själv hade jag nog inte blivit lika skidbiten om min barndoms skidspår varit avgiftsbelagda (för att inte säga vad min skola hade sagt? Nej, det hade nog blivit "spökboll" på gympan istället). Nu när jag istället sitter på stora rikedomar (nåja) är saken lite annorlunda.

Där satte du tummen på spiken.

Precis som när det gäller vårdskolaomsorg, så är felet inte att det finns privata alternativ. Felet är när stat, kommuner och landsting sparar in på tjänster åt alla för att det finns privata alternativ för en del.

Det är inte fel att det anläggs en golfbana där söndagspromenaden kostar dyra pengar. Fel blir det dock om allmäna grönområden exploateras i stor skala för att bygga den där golfbanan.

Det är inte fel att göra lättillgängliga leder och bygga bekväma turiststugor i fjällvärlden. Fel blir det när allt mindre lämnas kvar åt de som vill finna sin egen väg.

Inte heller är det fel att anlägga skidspår som är så bra att många åkare vill betala för dom. Fel blir det först när övriga åkare inte har något annat än betalspår att välja på.

etc etc.
 
Där satte du tummen på spiken.

Precis som när det gäller vårdskolaomsorg, så är felet inte att det finns privata alternativ. Felet är när stat, kommuner och landsting sparar in på tjänster åt alla för att det finns privata alternativ för en del.

Det är inte fel att det anläggs en golfbana där söndagspromenaden kostar dyra pengar. Fel blir det dock om allmäna grönområden exploateras i stor skala för att bygga den där golfbanan.

Det är inte fel att göra lättillgängliga leder och bygga bekväma turiststugor i fjällvärlden. Fel blir det när allt mindre lämnas kvar åt de som vill finna sin egen väg.

Inte heller är det fel att anlägga skidspår som är så bra att många åkare vill betala för dom. Fel blir det först när övriga åkare inte har något annat än betalspår att välja på.

etc etc.

möjligtvis i ett fall av tio, men i nio fall av tio är den där valfrihetsbluffen totalt fel.

det blir ofta bara förvirrande, mer belastande för miljön, dyrare och i slutändan helt utan nytta, med den där utjatade "valfriheten"

det är ju trevligt att det finns olika bilar, flera val när det gäller leverantör av kök, möjlighet att välja tillverkare av falukroven, men varför i hela fridens namn ha flera leverantörer av el, sjukvård och nu längdspår.

i stockholm eller annan stor stad kan man ju lägga dom brevid varandra, men i 99 fall av 100 finns det ju bara ett spår i utkanten av våra städer, om man har svårt att hålla igång det enda bygger man väl inte ett till, hela idén är ju så korkad så jag saknar ord, lägg ihop resurserna och skapa ett bra istället med tillgång för alla.

det här har inget med planekonomi eller alianser att göra, det är sunt förnuft och en titt på dom tio årens senaste elräkningar som talar sitt tydliga språk. valfrihet är bra där det finns en vettig grund för att välja, men lika fel när man bara har försökt skapa alternativ.
 
Inte heller är det fel att anlägga skidspår som är så bra att många åkare vill betala för dom. Fel blir det först när övriga åkare inte har något annat än betalspår att välja på.

etc etc.


Precis som du får betala ifall du vill ha uppvärmt vatten inomhus så får du betala om du vill ha spårat där du åker skidor. Spårade spår är inget som uppstår spontant av en naturlig process.
 
Men det är ju ingen som kräver att de ska spåra hela 30 mil i terrängen. Om man kunde välja att sponsra ett sånt initiativ så är det ju OK men att kräva att man ska betala om man är i de trakterna känns fel.

Precis som du får betala ifall du vill ha uppvärmt vatten inomhus så får du betala om du vill ha spårat där du åker skidor. Spårade spår är inget som uppstår spontant av en naturlig process.
 
Precis som du får betala ifall du vill ha uppvärmt vatten inomhus så får du betala om du vill ha spårat där du åker skidor. Spårade spår är inget som uppstår spontant av en naturlig process.
En rätt väsentlig skillnad är flera kommuner har kommunala skidspår som således de facto är skattefinansierade. Och då är det en fråga om utgiftsprioriteringar, inte om att betala eller inte.



Behöver man skriva såna självklarheter egentligen? Är jag egentligen en total idiot?
 
En rätt väsentlig skillnad är flera kommuner har kommunala skidspår som således de facto är skattefinansierade. Och då är det en fråga om utgiftsprioriteringar, inte om att betala eller inte.

För att då konkret ta fallet Funäsdalen så var det väl ETT spår som var skattefinansierat och där var det fritt fram. Resten är finansierat med avgift. Att finaisiera 30 mil med skatter hade blivit betydligt dyrare (och tydligen något som politikerna i Funäsdalen inte ville göra).

Så egentligen är det ju jättebra. Den som vill åka spårat gratis kan ju göra det. men kanske inte exakt där den vill. Å andra sidan är ju den ospårade (och gratis) terrängen nästan oändligt mycket större än den spårade;)
 
Grejen är ju att man spårar i naturen där allamansrätten gäller. Case closed tycker jag. Skidtunnlar och liknande riktiga anläggningar är en helt annan sak. Det där känns lika o-vettigt som att avgiftsbelägga Kungsleden. Jag tycker att det känns som att någon kommit på en affärsidé och vill göra profit men missade en sak - allemansrätten.

Så egentligen är det ju jättebra. Den som vill åka spårat gratis kan ju göra det. men kanske inte exakt där den vill. Å andra sidan är ju den ospårade (och gratis) terrängen nästan oändligt mycket större än den spårade;)
 
Senast ändrad:
Jag skrev "tycker jag" för att förtydliga att det är min personliga åsikt, såklart kan man tycka annorlunda.

Om du med case closed menar att "ja vi fattar varandra men tycker olika" så visst. Om du däremot menade "jag har rätt" så vill jag bara påpeka att det finns de med andra åsikter.
 

Liknande trådar