Avgiftsbelagd längdåkning

Nja, utrustning kräver lekplatser, i vår värld är somligt fritt och somligt begränsat, du kan inte segla 12a utan att ha en.....skidskejtare och klassikeråkare vill ha bra spår, jag förstår dem.
Ingen skulle vilja spela tennis på en kullerstensgård, eller köra racerbil på grusväg.
Så varför måste att åka alla skidor jämt vara gratis??? Utför bör det väl ändå krävas liftkort eller?

Anläggningar kostar och någon måste betala för det.

I Africa där djuren gått i milijontals år tar man ut fäll och safariavgifter även av dem som bara fotograferar.....

När du vill ha en korv så kostar den i butiken och mer i kiosken värmd samt än mer på krogen.....

Lekplater för skidor skiljer sig som jag ser det inte speciellt från andra lekplatser och en årsavgift eller veckoavgift är inget konstigt för de som nyttjar faciliteten. Men givietvis är det frivilligt att avstå.
Jämför gärna med kommunala bad som tar entre......

Nu säger du att ute i skogen där allemansrätten ger alla rätten att färdas inte kan beläggas med avgifter, nej allemansrätten ger rätten att färdas genom men inte att nyttja anläggning eller odling....tomtmark, dvs beredd terräng får ej beträdas.....odling får ej beträdas....
Anläggningen pistade spår är nog i det här gränslandet och dina argument verkar redan blekna.

De som nyttjar skidspår, skjutbanor, liftar etc är vana att det kan kosta, det ligger i kalkylen.....

så åk du genom lekplatsen och ut i den ospårade terrängen och njut av skidans ljud och glidet, för visst skall det fortsätta att vara gratis. Men gnäll inte på dem som vill ha det serverat och är beredda betala för sig, aldrig har något varit helt rättvist och sannorlikt blir det heller aldrig det....
 
Nja, utrustning kräver lekplatser, i vår värld är somligt fritt och somligt begränsat, du kan inte segla 12a utan att ha en.....skidskejtare och klassikeråkare vill ha bra spår, jag förstår dem.
Ingen skulle vilja spela tennis på en kullerstensgård, eller köra racerbil på grusväg.
Så varför måste att åka alla skidor jämt vara gratis??? Utför bör det väl ändå krävas liftkort eller?

Anläggningar kostar och någon måste betala för det.

I Africa där djuren gått i milijontals år tar man ut fäll och safariavgifter även av dem som bara fotograferar.....

När du vill ha en korv så kostar den i butiken och mer i kiosken värmd samt än mer på krogen.....

Lekplater för skidor skiljer sig som jag ser det inte speciellt från andra lekplatser och en årsavgift eller veckoavgift är inget konstigt för de som nyttjar faciliteten. Men givietvis är det frivilligt att avstå.
Jämför gärna med kommunala bad som tar entre......

Nu säger du att ute i skogen där allemansrätten ger alla rätten att färdas inte kan beläggas med avgifter, nej allemansrätten ger rätten att färdas genom men inte att nyttja anläggning eller odling....tomtmark, dvs beredd terräng får ej beträdas.....odling får ej beträdas....
Anläggningen pistade spår är nog i det här gränslandet och dina argument verkar redan blekna.

De som nyttjar skidspår, skjutbanor, liftar etc är vana att det kan kosta, det ligger i kalkylen.....

så åk du genom lekplatsen och ut i den ospårade terrängen och njut av skidans ljud och glidet, för visst skall det fortsätta att vara gratis. Men gnäll inte på dem som vill ha det serverat och är beredda betala för sig, aldrig har något varit helt rättvist och sannorlikt blir det heller aldrig det....



Haha, skulle mina (våra) argument blekna... möjligtvis är jag blek men den blekheten har nog i så fall mer med dina hisnade jämförelser att göra.

vem är det som gnäller? jag tycker det piper mest hos dom som inte klarar av att åka skidor bara för att spåren är lite sladdriga, kan inte vara mycket till skidåkare det... ja å så en å annan dabattör som behagar ramla in på sluttampen, när det är utrönt vart åt majoritetens vindar bär..
 
Nu la du ju till lite text, men det blev ju inte direkt lättare att se vad du menar, eller om din avslutning möjligen är tänkt som en fråga.

Att folk ska få åka skidor tycks vi ju vara eniga om, inte heller har jag några synpunkter på hur landets idrottsföreningar eller enskillda skidåkare uttrycker sig. Det är väl det där med betalningen vi fortfarande inte är riktigt överrens om. Om du istället för att klippa sönder hade läst min text, så hade du sett både förslag på lösning samt också att jag för egen del avrundat debatten.

Beklagar om du känner dig ignorerad!

Om man ska svara på flera frågor blir det tydligare att klippa söder texten och ta en fråga i taget, det viktiga är att man inte förändrar dess innehåll, naturligtvis har jag läst den och där står inga förslag,

själv tycker jag inte att jag uttryckt mig diffust i vilket sammanhang är det svårt att se vad jag menar?

Att folk ska få åka skidor är vi eniga om men inte vem som ska diktera villkoren för under vilka omständigheter det ska ske, är det den som ska åka eller den som hellre gör ngt annat alternativt inte är villig att prioritera kostnaderna för det.

Mikael
 
Haha, skulle mina (våra) argument blekna... möjligtvis är jag blek men den blekheten har nog i så fall mer med dina hisnade jämförelser att göra.

vem är det som gnäller? jag tycker det piper mest hos dom som inte klarar av att åka skidor bara för att spåren är lite sladdriga, kan inte vara mycket till skidåkare det... ja å så en å annan dabattör som behagar ramla in på sluttampen, när det är utrönt vart åt majoritetens vindar bär..

Själv är jag totalt kass på att åka skidor det är just därför som jag behöver välpreparerade spår annars slår jag på ändan konstant, kan du inte ha respekt för att alla inte är lika duktiga som du?;)

Mikael
 
Att folk ska få åka skidor är vi eniga om men inte vem som ska diktera villkoren för under vilka omständigheter det ska ske, är det den som ska åka eller den som hellre gör ngt annat alternativt inte är villig att prioritera kostnaderna för det.

Mikael


Ingen ska diktera vilkoren, att åka skidor ska enligt min mening vara fritt som det alltid varit.
Den som hellre gör något annat, gör lämpligtvis just det.

Måste säga att det minst sagt förvånar mig att så många här inne på utsidan.se tycks vara för en avgiftsbeläggning. Är det månne partitillhörighet och ideologi som slår igenom och tränger undan inkräktande på frihet och allemansrätt.

Eller är det som vanligt att dom med mer sunda värderingar håller sig lite i bakgrunden?

Jag har försökt i tidigare trådar, men inte lyckats, kan inte någon som vet hur man gör arrangera en omröstning i frågan. Det om nå´t skulle väl vara intressant att rösta om.

I så fall föreslår jag att vi här inne gemensamt kommer fram till hur röstningfrågorna ska se ut. Den som känner sig manad kan väl presentera ett förslag, som vi får chans att tycka till om.
 
Själv är jag totalt kass på att åka skidor det är just därför som jag behöver välpreparerade spår annars slår jag på ändan konstant, kan du inte ha respekt för att alla inte är lika duktiga som du?;)

Mikael


Absolut, jag kan tom sträcka mig så långt att jag åker före och spårar åt er :)
 
Ingen ska diktera vilkoren, att åka skidor ska enligt min mening vara fritt som det alltid varit.
Den som hellre gör något annat, gör lämpligtvis just det.

.

Diktera för vad man själv ska få göra inte diktera för vad någon annan får göra, du vill ju diktera för vad andra ska och inte ska få göra det är det som känns fel.

En omröstning är en kul grej, men väl värt att betänka är att verkligheten är ett konstant existerande faktum som inte påverkas av röstlistor.

Måste för övrigt ge dig en eloge för att du så rakryggat (trots minoritet i forumet) står för ditt sätt att betrakta denna fråga! Själv hyser jag alltid respekt för andras sätt att resonera, det är ett effektivt sätt att nå insikt.


Mikael
 
Diktera för vad man själv ska få göra inte diktera för vad någon annan får göra, du vill ju diktera för vad andra ska och inte ska få göra det är det som känns fel.

En omröstning är en kul grej, men väl värt att betänka är att verkligheten är ett konstant existerande faktum som inte påverkas av röstlistor.

Måste för övrigt ge dig en eloge för att du så rakryggat (trots minoritet i forumet) står för ditt sätt att betrakta denna fråga! Själv hyser jag alltid respekt för andras sätt att resonera, det är ett effektivt sätt att nå insikt.


Mikael

Då vill jag i min tur tacka för ett trevligt bemötande, trots att man i stridens hetta kanske låtit tungan (tangenterna) slinta i väg på ett sätt så att man med tveksamhet förtjänar det. :)

Till syvende och sist är det väl ändå så att vi är fler här inne som har mer gemensamt än vad det som skiljer oss åt.

I alla fall borde vi väl alla dela glädjen över den här vinter som börjat riktigt lovande!

Oavsett spår-val önskar jag alla en god tur och drar mig därmed ur den här tråden.
 
Senast ändrad:
Jag har några funderingar som jag gärna skulle vilja ha svar på från någon som tycker att spåravgifter är av ondo..

- Hur ska en liten kommun i glesbygden kunna finansiera längdspår av större omfattning när de inte har råd med själva kärnverksamheten och måste säga upp lärare, lägga ner skolor, försämra lokaltrafik etc? Det är precis det som sker i många norrlandskommuner.

Det som diskuteras är ju inte att ALLA spår ska kunna avgiftsbeläggas utan anläggningar där man gjort större investeringar med infrastruktur m.m. Sådana finns ju faktiskt inte så många av som det ser ut i dag.

- I hur stor grad försämras din frihet om vissa spår avgiftsbeläggs? Nja, möjligen något om du inte vill betala de förhållandevis låga avgifter som det handlar om. En avgiftsbeläggning skulle dock kunna medföra att antal bra och underhållna spår ökar och det skulle kunna innebära ökade möjligheter till att skapa turistnäringar i mindre glesbygdskommuner. Eftersom många av kritikerna inte anser sig behöva den höga spårkvaliteten så finns ju även möjligheterna att spåra själv eller använda sämre gratisspår kvar.

Det är möjligen därför jag även kan ana en skevhet i denna diskussionen då många som försvarar spåravgifter, inklusive undertecknad, härstammar eller är bosatta i norrländsk glesbygd. Det känns ibland som om det förväntas finnas spår färdigpreparerade och klara åt turisterna när de kommer. Sanningen är ju att spåren på väldigt många håll håller ganska låg standard och det är klart; när kommuner inte har råd att driva skolor, varför ska de då hålla med skidspår i den höga klass som diskuterats? Den typ av spår som diskuteras finns ju som sagt inte heller på så många håll och så kommer säkert att förbli om de inte kan finansieras.

- Min erfarenhet av 35 år på olika alpina anläggningar säger mig att anläggningarna i princip ALLTID drivits bättre i privat regi än i kommunal regi. Jag minns själv hur eftersatta backarna- och underhållet var i Bodens närbackar under 70- och 80-talet. Nu drivs den ena privat och man satsar mycket på en välfungerande anläggning med bra preparering, god service, rena lokaler etc.

Som tidigare åkare i Storklintens alpina minns jag att vi några dagar och kvällar per år fick ställa upp ideellt i den mindre av närbackarna, Pagla som drevs kommunalt. En kväll minns jag att den ordinarie kommungubben som skötte liften satt och fyllnade till i liftstugan medan jag som var 16-17 fick stå ute och sköta liften hela tiden. På den nivån var det.

- I samband med detta funderar jag även på om samma "frihets- och skattefinansieringsperspektiv" även ska gälla just alpina anläggningar och golfanläggningar. Rent principiellt ser jag ingen jätteskillnad mellan t ex en golfbana och en längdskidanläggning med högre grad av infrastruktur. Ska även green-fees och alpina skipass vara gratis?

- En annan dimension av det hela berör just möjligheterna till att skapa turistnäringar i glesbygd. Det finns otaliga exempel på att incitamenten för naturvård, bevarande etc ökar hos lokalbefolkning om det finns möjlighet att tjäna pengar på en näring. Ta fisket som exempel; iom att man kan tjäna pengar på t ex laxfiske i torneälven så ökar incitamentet att förbjuda nätfiske, ryckfiske och andra avarter och att bevara laxstammar.

- Argumentet att det bara är dåliga skidåkare som "behöver" bra spår är ju nästan bäst av alla. Det är som att säga till Anja och co att de får lov att trampa sina träningsbackar själva eller att Sörenstam minsann kan harva omkring med golfklubborna på vilken gräsplätt som helst. Förstår inte folk att det finns olika behov och olika intressen. En del vill faktiskt kunna susa omkring på tävlingsprylar i spår som håller högsta klass. För andra duger det att hasa omkring med en fjällrävenanorak och njuta av tystnaden. Alla inriktningar borde kunna få plats.

Att det ändå finns så många motståndare mot avgifter på utsidan och bland längdåkare (jag har aldrig hört någon alpinåkare tycka att skattebetalarna ska betala åt dem) är dock inte konstigt. De mest rabiata personer jag träffat i fjällen har nästan alltid varit turåkare som förväntats komma till ett serverat bord av tysthet där inget ska få inskränka på just deras frihet. Skotrar hytter de nävar åt, alpin- och längdåkare med tävlingsgrejer fnyser de åt, helikoptrar ska vi inte tala om och jag tycker det är ytterst tröttsamt med såna personer som försöker upprätta tolkningsföreträde och agera smakdomare på hur man ska bete sig och uppträda i fjällvärlden.
 
Jag kan förstå dom som förespråkar avgiftsbelagd längdskidåkning och samtidigt inte tycker att den s.k. Allemansrätten är något av värde utan att all mänsklig rörelse i naturen kan och bör avgiftsbeläggas.
Dessa debattörer är åtminstone konsekventa.

Däremot har jag svårare att förstå dom som både försvarar allemansrätten i den form vi nu har den och samtidigt förespråkar rätten att avgiftsbelägga stora terrängområden bara för att det finns ett maskinpreparerat skidspår där. Dessa debattörer verkar tro att avgiftsbeläggningen av naturen skulle sluta där och att fjällvandring, långfärdsskridskoåkning, kajakpaddling m.m. skulle fortsätta att förbli avgiftsfritt som nu. Jag bryr mig personligen inte om avgiftsbelagda skidspår för jag kommer aldrig att nyttja sådana. Däremot är jag rädd för det prejudikat det kan skapa för att på sikt avskaffa allemansrätten och avgiftsbelägga även det friluftsliv som jag ägnar mig åt.
 
Jag har några funderingar som jag gärna skulle vilja ha svar på från någon som tycker att spåravgifter är av ondo..

- Hur ska en liten kommun i glesbygden kunna finansiera längdspår av större omfattning när de inte har råd med själva kärnverksamheten och måste säga upp lärare, lägga ner skolor, försämra lokaltrafik etc? Det är precis det som sker i många norrlandskommuner.

Det som diskuteras är ju inte att ALLA spår ska kunna avgiftsbeläggas utan anläggningar där man gjort större investeringar med infrastruktur m.m. Sådana finns ju faktiskt inte så många av som det ser ut i dag.

- I hur stor grad försämras din frihet om vissa spår avgiftsbeläggs? Nja, möjligen något om du inte vill betala de förhållandevis låga avgifter som det handlar om. En avgiftsbeläggning skulle dock kunna medföra att antal bra och underhållna spår ökar och det skulle kunna innebära ökade möjligheter till att skapa turistnäringar i mindre glesbygdskommuner. Eftersom många av kritikerna inte anser sig behöva den höga spårkvaliteten så finns ju även möjligheterna att spåra själv eller använda sämre gratisspår kvar.

Det är möjligen därför jag även kan ana en skevhet i denna diskussionen då många som försvarar spåravgifter, inklusive undertecknad, härstammar eller är bosatta i norrländsk glesbygd. Det känns ibland som om det förväntas finnas spår färdigpreparerade och klara åt turisterna när de kommer. Sanningen är ju att spåren på väldigt många håll håller ganska låg standard och det är klart; när kommuner inte har råd att driva skolor, varför ska de då hålla med skidspår i den höga klass som diskuterats? Den typ av spår som diskuteras finns ju som sagt inte heller på så många håll och så kommer säkert att förbli om de inte kan finansieras.

- Min erfarenhet av 35 år på olika alpina anläggningar säger mig att anläggningarna i princip ALLTID drivits bättre i privat regi än i kommunal regi. Jag minns själv hur eftersatta backarna- och underhållet var i Bodens närbackar under 70- och 80-talet. Nu drivs den ena privat och man satsar mycket på en välfungerande anläggning med bra preparering, god service, rena lokaler etc.

Som tidigare åkare i Storklintens alpina minns jag att vi några dagar och kvällar per år fick ställa upp ideellt i den mindre av närbackarna, Pagla som drevs kommunalt. En kväll minns jag att den ordinarie kommungubben som skötte liften satt och fyllnade till i liftstugan medan jag som var 16-17 fick stå ute och sköta liften hela tiden. På den nivån var det.

- I samband med detta funderar jag även på om samma "frihets- och skattefinansieringsperspektiv" även ska gälla just alpina anläggningar och golfanläggningar. Rent principiellt ser jag ingen jätteskillnad mellan t ex en golfbana och en längdskidanläggning med högre grad av infrastruktur. Ska även green-fees och alpina skipass vara gratis?

- En annan dimension av det hela berör just möjligheterna till att skapa turistnäringar i glesbygd. Det finns otaliga exempel på att incitamenten för naturvård, bevarande etc ökar hos lokalbefolkning om det finns möjlighet att tjäna pengar på en näring. Ta fisket som exempel; iom att man kan tjäna pengar på t ex laxfiske i torneälven så ökar incitamentet att förbjuda nätfiske, ryckfiske och andra avarter och att bevara laxstammar.

- Argumentet att det bara är dåliga skidåkare som "behöver" bra spår är ju nästan bäst av alla. Det är som att säga till Anja och co att de får lov att trampa sina träningsbackar själva eller att Sörenstam minsann kan harva omkring med golfklubborna på vilken gräsplätt som helst. Förstår inte folk att det finns olika behov och olika intressen. En del vill faktiskt kunna susa omkring på tävlingsprylar i spår som håller högsta klass. För andra duger det att hasa omkring med en fjällrävenanorak och njuta av tystnaden. Alla inriktningar borde kunna få plats.

Att det ändå finns så många motståndare mot avgifter på utsidan och bland längdåkare (jag har aldrig hört någon alpinåkare tycka att skattebetalarna ska betala åt dem) är dock inte konstigt. De mest rabiata personer jag träffat i fjällen har nästan alltid varit turåkare som förväntats komma till ett serverat bord av tysthet där inget ska få inskränka på just deras frihet. Skotrar hytter de nävar åt, alpin- och längdåkare med tävlingsgrejer fnyser de åt, helikoptrar ska vi inte tala om och jag tycker det är ytterst tröttsamt med såna personer som försöker upprätta tolkningsföreträde och agera smakdomare på hur man ska bete sig och uppträda i fjällvärlden.


Jag skulle vilja se underlagen och beräkningarna som gör att halva sveriges glesbyggd kommer blomstra så fort man börjar kräva betalning av sina skidåkare.

Jag tror det blir oerhört svårt att räkna hem det där, ska allting plötsligt finansieras av privata medel är det ytterst få platser som har ett underlag där det kommer att bära sig. Pistmaskin (-er) skotrar, drivmedel, anläggningsarbeten, personal (avlönad även sommartid) administration osv vi pratar om mångmiljonbelopp, utslaget på några vintermånader & hundratal åkare.

Ska vi andra vara med och delfinansiera erat upplägg via skattesedelen och sedan inte få vara med eller hur tänker ni er det?

Eller är det en avgift i storleksordningen den som landets exclusivare golbanor ligger på, som vi har att se fram emot? Undrar om alla har klart för sig att det förmodligen är 1000-lappar per person vi pratar om för att dra runt dom här anläggningarna?

Att tursiter (stadsbor) kommer med förväntningar att det ska vara servat och klart, finnas spår i världsklass tror jag saknar grund i verkligheten. Ni skriver ju själva att det är en så stor brist på bra spår, då borde den avancerade åkaren sjävklart sätta stort värde på de få gånger han eller hon lyckas hitta dom. Den genomsnittliga motionären, som kommer söder ifrån har knappast kraven ni pratar om, dom är uppväxta med eget uppkörda spår på golbanor och isar etc.

Jag har själv bott i en väldigt gles-bygd och jag vet att det där finns fullt med eldsjälar och engagerade människor som gärna vill ansluta sig och hjälpa till med sådant här gratis. Inte för att bli utnyttjade utan för att det är förbannat kul och värmer jkligt gott i hjärtat. Fanns det någon skidklubb i min närhet som hade behov av extra kraft skulle jag själv med lätthet kunna skänka åtskilliga arbetstimmar. Flera av dom skulle få tillbringas i sadeln på snöskotrar och annat roligt.

Som jag var inne på minns jag också 70 & 80 talet, jag drog dock en annan erfarenhet, då kunde ALLA vara med och åka slalom, spela hockey etc.

Samhället har utvecklats sedan dess, dom flesta har hakat på det nya klimatet, där det anses helt naturligt att betala 20.000 om året bara för klubbor åt den 12åriga hockykillen eller 30.000 för rid-tjejen.

Men det finns en del människor i det här landet som frivilligt valt att stanna kvar i "låglöneyrken" (vilket är en j*vla tur för oss andra) och inte ägnar halva fritiden åt att möblera om bland sina aktier och pensionsförsäkringar för dom, för en frånskilld mor med tre barn, en förtidspensionär som tidigt i arbetslivet skadade sig, ålderspensionärer med låg pension eller någon ungdom ur "den förlorade generationen" dvs dom som varken kommer in på bostads el arbetsmarknanden är 80:- per gång eller 700:- betydligt mer än den piss i nilen det tycks vara för skribenterna här inne. Här pratar vi inte om några tusen förtappade själar, det är väl snudd på en tredjedel av befolkningen som ingår i någon av nämnda grupper.

I vår familj har vi stuga i en av de större turistorterna, där har det gått att följa utveckligen från begynnelsen där det var glädje soms stog i centrum till det reservat av prylhysteri det blivit idag. Är man mitt i det har 65.000 i månadslön och inte så reflekterande tänker man säkert inte på det, men att ramla in där med begagnade 80talspjäxor, syrrans ärvda täckbyxor en reklam toppluva är ju ungefär som att ge sig själv rollen i en lasse åberg film. det ska fram prylar och kläder för minst 5000:- för att smälta in. för många ungdomar finns en gräns här, för er är den osynlig för dom är den en oigenomtränglig barriär.

Dock har det alltid kännt skönt att längdspåren varit en fredad zon, dels kör dom mest gapiga johan stael von hollstein typerna oftast sina hummrar till slalombacken sen har det varit gratis att åka längd. har någon av ungarna tagit med sig någon kompis som man vet kommer från förhållanden där det är lite mer ansträngt har vi åkt lite mer längd den veckan.

700:- kanske inte är så mycket men jag vet direkt konkreta fall där det står och väger så mycket att den extra utgiften är fullt tillräcklig för att sätta P för semesterplanerna. Dom så kallade klyftrona verkar ha skenat i väg så snabbt och stort att vanligt folk numera inte ens tycks ha koll hur dom som lever på marginalen har det.

Och avslutningsvis varför detta maniska behov av att dela upp och stänga ute folk. Om ni nu ser som första och bästa alternativ att börja veva med plånboken, varför då inte organisera er och göra det som det är redan i dag, det är väl inget som hindrar den typen av insatser. Eller måste man bygga staket och göra uppdeleningen i vi och dom för att betalningsviljan ska få fullt genomslag.

"Jag betalar inte 30:- /gång frivilligt när alla får vara med, men bygger man ett staket, ramar in det här (vilket fördryrar allt) och ger mig särställning och möjlighet att se andra som pulsar runt i ospårat upp till midjan då betalar jag mer än gärna 60:-/gång". trevligt samhälle!


Och varför denna fastlåsning på det personliga planet är vi så inmotade i follorna att andra finansieringslösningar inte ens längre kan fungera som tankeexpriment? Det finns ju mängder med sätt att dra in pengar till en skidspår, ett trevligt projekt som förenar människorna i bygden kan det bli också.
 
Jag kan förstå dom som förespråkar avgiftsbelagd längdskidåkning och samtidigt inte tycker att den s.k. Allemansrätten är något av värde utan att all mänsklig rörelse i naturen kan och bör avgiftsbeläggas.
Dessa debattörer är åtminstone konsekventa.

Däremot har jag svårare att förstå dom som både försvarar allemansrätten i den form vi nu har den och samtidigt förespråkar rätten att avgiftsbelägga stora terrängområden bara för att det finns ett maskinpreparerat skidspår där. Dessa debattörer verkar tro att avgiftsbeläggningen av naturen skulle sluta där och att fjällvandring, långfärdsskridskoåkning, kajakpaddling m.m. skulle fortsätta att förbli avgiftsfritt som nu. Jag bryr mig personligen inte om avgiftsbelagda skidspår för jag kommer aldrig att nyttja sådana. Däremot är jag rädd för det prejudikat det kan skapa för att på sikt avskaffa allemansrätten och avgiftsbelägga även det friluftsliv som jag ägnar mig åt.

Men inget i verkligheten är enbart svart eller enbart vitt. I samhället har vi ett antal saker vi finansierar via skatten, och vi är grymt oeniga om vilka de bör vara. Vi har också ett antal saker som "finansieras" via ideellt arbete och sen har vi saker som finansieras av de som konsumerar det.

Att tex sjukvård ska finansieras av skatten, friluftsfrämjandets ledare av ideellt arbete och mjölken av den som konsumerar den är nog de flesta överens om. Men här handlar hela diskussionen om gränsdragningar.

Vad i naturen ska vara fritt och vad ska inte vara det är ju grundfrågan, ska man kunna göra "anläggningar" och sen ta betalt eller inte? Om vi säger ja till detta så innebär det inte automatiskt att alla rörelser på ickeasfalterad mark blir avgiftsbelagd (men det finns säkert de som vill det med).

detta är ingen lätt fråga och det finns inget enkelt svar. den som säger sig sitta inne med sanningen har nog mest lurat sig själv:cool:

Personligen är jag för spåravgifterna numera (var emot ett tag innan jag analyserat dt hela mera), jag kan förstå de som är emot. Men jag har väldigt svcårt att se att denna avgiftsbeläggning skulle leda till an kajakavgift (som var ett exempel). Sjön/ån/skärgården är inte anlagd av någon (ja religiösa har en annan åsikt där) och den underhålls inte heller. den behöver ingen pistning/plognig för att vara paddelbar. Så grunden för en avgift finns inte.

mvh Christian
 

Liknande trådar