I 99 fall av 100 är det bara att dra upp sitt eget spår där du själv önskar. Inget problem. Spårar jag upp ett spår så är du givetvis välkommen att använda det.
Men förstå för tusende gången att det är två helt olika saker vi talar om.
Högklassiga tävlings/träningsspår för tävlingsåkare och ambitiösa motionärer är inte samma sak som det turåkaren eller familjen på vinterpicknick vill ha. Att anlägga och underhålla dom kostar betydligt mer pengar än att dra runt en spårsläde i det vanliga elljusspåret efter snöfall. Dom pengarna måste komma någonstans ifrån. Skattemedel, skidklubbarnas medlemsavgifter, sponsorer, parkeringsavgifter... eller spåravgifter.
Annars får man lägga ned eller rätta munnen efter matsäcken.
Jag måste fråga dig: varför skall just skidåkare "nöja sig" med de spår som uppstår spontant, eller som kommunen anser sig ha råd att köra upp? Då kan väl hockeyspelarna spela på sjöisar, fotbollsklubbarna kicka boll på skolgården och simlandslaget leta rätt på närmsta sjö? Varför bygga fotbollsplaner, isrinkar och simhallar där det istället kunde vara skogs eller ängsmark öppen för alla, gratis?
Men av någon underlig anledning så kickas det faktiskt boll på skolplanerna, det spelas hockey och simmas på sjöarna beroende på årstid. Detta SAMTIDIGT som andra betalar för att göra exakt samma sak i en anläggning.
Återigen: Jag har inga problem med avgiftsbelagda spår i sig. Däremot protesterar jag gärna om någon vill anlägga betalspår (eller för den delen fotbollsplaner, golfbanor eller köpcentrum) på ett sådant sätt att de inkräktar kraftigt på friluftslivet. Likaså protesterar jag om kommunen lägger ned "sina" spår med motiveringen att det ju finns en finfin anläggning med betalspår en halvtimmas bilresa bort.
jag kan hålla med både dig och brigas och till viss del och förstå era argument.
men för mig är risken uppenbar att kommunen eller andra ganska omgående börjar sacka efter ännu mer ner det fixats ett alternativ.
gör man det isolerat ute på öde gärden el likn där inga andra annars vistas är det kanske inga problem, men sånt här har en tendens att sprida sig. hur blir det på sikt, i dag uppe i tex sälenfjällen kan du få en fantastsik skidupplevelese med variationer i det oändliga om du börjar borta i hundfjället och deras spår, kör vidare över kalven, högfjället, hemfjället, ner till lindvallen, hur ska det se ut på sikt? måste jag lösa ett kort i varje spårområde?
sen tycker jag inte riktigt det går att jämför rakt av på det sätt som du gjorde, här pratar vi faktiskt om ett "spår". det är inga linjer som målats, inga målburar som köpts in, det är ett "avtryck" i snön vi ska betala för.
dessutom stäcker det sig över ett så oerhört stort område, även av den anledningen haltar jämförelsen
att inte dom stora turistmagneterna kan ta den här kostnaden är riktigt skandalöst, antalet tur & längdåkare och därmed besökare växer hela tiden. pengar dom mångdubbelt får igen.
sen finns det lite ideologiska skäl bakom, hade detta varit första området det började köpsslå inom hade det kanske inte varit så upprörande, men jag tycker faktsikt det börjar räcka med business i folks vardag.
dessutom, enligt tidigare inlägg, ska ni excludera några måste ni ju ha en fungerande aparat för kontroll /förhindra "inkräktare" kan inte se hur den ska se ut.
sen, slutligen om det finns resurser och en betalningsvilja varför inte kanalisera dom nu direkt och omgående. det är väl ingen sak att starta upp en konto där man gör sina donationer eller engagerar sig för att få in pengar.
eller menar ni att det måste vara så att några ska excluderas för att betalningsviljan ska få fullt genomslag? kan ni inte engagera er och betala utan att få en särställning?