Avgiftsbelagd längdåkning

Det här är bara början, kommunerna är tvungna att spara så mycket och har redan kapat ner skola och omsorg till pinsamma nivåer och detta är ändå basområden. Att skidspår och även andra aktiviteter kommer bli avgiftsbelagda är bara att vänta.

Som någon skrev tidigare kan man undra var alla skattepengar tar vägen, verkningsgraden för varje skattad krona är urusel.
 
i stockholm eller annan stor stad kan man ju lägga dom brevid varandra, men i 99 fall av 100 finns det ju bara ett spår i utkanten av våra städer, om man har svårt att hålla igång det enda bygger man väl inte ett till, hela idén är ju så korkad så jag saknar ord, lägg ihop resurserna och skapa ett bra istället med tillgång för alla.

I 99 fall av 100 är det bara att dra upp sitt eget spår där du själv önskar. Inget problem. Spårar jag upp ett spår så är du givetvis välkommen att använda det.

Men förstå för tusende gången att det är två helt olika saker vi talar om.
Högklassiga tävlings/träningsspår för tävlingsåkare och ambitiösa motionärer är inte samma sak som det turåkaren eller familjen på vinterpicknick vill ha. Att anlägga och underhålla dom kostar betydligt mer pengar än att dra runt en spårsläde i det vanliga elljusspåret efter snöfall. Dom pengarna måste komma någonstans ifrån. Skattemedel, skidklubbarnas medlemsavgifter, sponsorer, parkeringsavgifter... eller spåravgifter.
Annars får man lägga ned eller rätta munnen efter matsäcken.

Jag måste fråga dig: varför skall just skidåkare "nöja sig" med de spår som uppstår spontant, eller som kommunen anser sig ha råd att köra upp? Då kan väl hockeyspelarna spela på sjöisar, fotbollsklubbarna kicka boll på skolgården och simlandslaget leta rätt på närmsta sjö? Varför bygga fotbollsplaner, isrinkar och simhallar där det istället kunde vara skogs eller ängsmark öppen för alla, gratis?
Men av någon underlig anledning så kickas det faktiskt boll på skolplanerna, det spelas hockey och simmas på sjöarna beroende på årstid. Detta SAMTIDIGT som andra betalar för att göra exakt samma sak i en anläggning.

Återigen: Jag har inga problem med avgiftsbelagda spår i sig. Däremot protesterar jag gärna om någon vill anlägga betalspår (eller för den delen fotbollsplaner, golfbanor eller köpcentrum) på ett sådant sätt att de inkräktar kraftigt på friluftslivet. Likaså protesterar jag om kommunen lägger ned "sina" spår med motiveringen att det ju finns en finfin anläggning med betalspår en halvtimmas bilresa bort.
 
kostnaderna i Funäsdalen

60kr dag
150 kr 3 dagar
250kr en vecka
850 kr säsong
efter kl 17.00 ingen avgift
ett 7km kommunalt spår gratis.
Vad är detta för summor att bråka om när man får åka på räls och manchestersnö.
Skulle utan vidare betala 850kr hemma för 5km elljus samt 10km hundspår och vet att de är körda efter bästa förmåga.Ännu mer för ett 15km jättekuperat hundspår som inte pistas längre.
Ingen debattör som är ute och åker?
Vore intressantare att höra vad brukarna av (Funäsdals)spåren anser än folk som inte ens är där eller har för avsikt att åka dit.
Eller åker skidor i nån större utsträckning överhuvudtaget.
 
I 99 fall av 100 är det bara att dra upp sitt eget spår där du själv önskar. Inget problem. Spårar jag upp ett spår så är du givetvis välkommen att använda det.

Men förstå för tusende gången att det är två helt olika saker vi talar om.
Högklassiga tävlings/träningsspår för tävlingsåkare och ambitiösa motionärer är inte samma sak som det turåkaren eller familjen på vinterpicknick vill ha. Att anlägga och underhålla dom kostar betydligt mer pengar än att dra runt en spårsläde i det vanliga elljusspåret efter snöfall. Dom pengarna måste komma någonstans ifrån. Skattemedel, skidklubbarnas medlemsavgifter, sponsorer, parkeringsavgifter... eller spåravgifter.
Annars får man lägga ned eller rätta munnen efter matsäcken.

Jag måste fråga dig: varför skall just skidåkare "nöja sig" med de spår som uppstår spontant, eller som kommunen anser sig ha råd att köra upp? Då kan väl hockeyspelarna spela på sjöisar, fotbollsklubbarna kicka boll på skolgården och simlandslaget leta rätt på närmsta sjö? Varför bygga fotbollsplaner, isrinkar och simhallar där det istället kunde vara skogs eller ängsmark öppen för alla, gratis?
Men av någon underlig anledning så kickas det faktiskt boll på skolplanerna, det spelas hockey och simmas på sjöarna beroende på årstid. Detta SAMTIDIGT som andra betalar för att göra exakt samma sak i en anläggning.

Återigen: Jag har inga problem med avgiftsbelagda spår i sig. Däremot protesterar jag gärna om någon vill anlägga betalspår (eller för den delen fotbollsplaner, golfbanor eller köpcentrum) på ett sådant sätt att de inkräktar kraftigt på friluftslivet. Likaså protesterar jag om kommunen lägger ned "sina" spår med motiveringen att det ju finns en finfin anläggning med betalspår en halvtimmas bilresa bort.

jag kan hålla med både dig och brigas och till viss del och förstå era argument.

men för mig är risken uppenbar att kommunen eller andra ganska omgående börjar sacka efter ännu mer ner det fixats ett alternativ.

gör man det isolerat ute på öde gärden el likn där inga andra annars vistas är det kanske inga problem, men sånt här har en tendens att sprida sig. hur blir det på sikt, i dag uppe i tex sälenfjällen kan du få en fantastsik skidupplevelese med variationer i det oändliga om du börjar borta i hundfjället och deras spår, kör vidare över kalven, högfjället, hemfjället, ner till lindvallen, hur ska det se ut på sikt? måste jag lösa ett kort i varje spårområde?

sen tycker jag inte riktigt det går att jämför rakt av på det sätt som du gjorde, här pratar vi faktiskt om ett "spår". det är inga linjer som målats, inga målburar som köpts in, det är ett "avtryck" i snön vi ska betala för.

dessutom stäcker det sig över ett så oerhört stort område, även av den anledningen haltar jämförelsen

att inte dom stora turistmagneterna kan ta den här kostnaden är riktigt skandalöst, antalet tur & längdåkare och därmed besökare växer hela tiden. pengar dom mångdubbelt får igen.

sen finns det lite ideologiska skäl bakom, hade detta varit första området det började köpsslå inom hade det kanske inte varit så upprörande, men jag tycker faktsikt det börjar räcka med business i folks vardag.

dessutom, enligt tidigare inlägg, ska ni excludera några måste ni ju ha en fungerande aparat för kontroll /förhindra "inkräktare" kan inte se hur den ska se ut.

sen, slutligen om det finns resurser och en betalningsvilja varför inte kanalisera dom nu direkt och omgående. det är väl ingen sak att starta upp en konto där man gör sina donationer eller engagerar sig för att få in pengar.

eller menar ni att det måste vara så att några ska excluderas för att betalningsviljan ska få fullt genomslag? kan ni inte engagera er och betala utan att få en särställning?
 
Vore intressantare att höra vad brukarna av (Funäsdals)spåren anser än folk som inte ens är där eller har för avsikt att åka dit.
Eller åker skidor i nån större utsträckning överhuvudtaget.


Vilka i den här tråden är det som "inte åker skidor i nån utsträckning överhuvudtaget" och hur kan du veta det?
 
sen tycker jag inte riktigt det går att jämför rakt av på det sätt som du gjorde, här pratar vi faktiskt om ett "spår". det är inga linjer som målats, inga målburar som köpts in, det är ett "avtryck" i snön vi ska betala för.

Det är ju inte riktigt bara "avtryck i snön" som det är frågan om och det är väl det som är lite den springande punkten. Avtryck i snön kommer man sannolikt aldrig kunna ta betalt för, men en modern skidanläggning är så mycket mer än det; avtal med markägare måste upprättas, spårgator måste röjas i många fall, broar byggs över diken och mindre vattendrag. Om vissa sträckor har elljus måste stolpar resas och ledningar dras. Om spåren ska ha konstsnö så måste vattenledningar dras. Sedan tillkommer kanske investeringar i miljonklassen för nån Kässbohrer för att pista och fräsa spåren. Och personal som ska sköta ruljansen under hela säsongen. Vem som helst inser att det handlar om väldigt stora belopp.

Jag tycker ni/vi helt enkelt pratar om helt olika saker. Att köra upp ett skoterspår är inte en längdskidanläggning; det kanske duger åt dig flanell. Och åt mig. Men många andra vill kanske kunna ha möjlighet att åka i riktigt bra spår och jag ställer mig samma fråga som Gustav, varför ska just skidåkarna "nöja sig" med att dra upp ett spår i skogen?

Så frågan är egentligen om det ska finnas spår och längdskidanläggningar av den typ som diskuterats (alltså inte ett egenuppkört skoterspår i skogen..). Tycker man att det är motiverat så måste man även ha ett svar på hur detta ska finansieras? Varför ska just isf längdskidanläggningar skattefinansieras? Ska samma princip gälla t ex golfbanor och alpina anläggningar också? Det vore ju faktiskt rätt najs om staten kunde betala min green fee och mina alpina skipass också. Säg upp några fler lärare eller vårdpersonal så går det säkert att lösgöra lite pengar till det..

I slutänden så är jag övertygad om att det är skidåkarna själva som kommer förlora om man inte ska kunna ta ut spåravgifter och då får man helt enkelt nöja sig med de spår och den standard som kommunen anser sig ha råd att ordna.
 
jag kan hålla med både dig och brigas och till viss del och förstå era argument.

men för mig är risken uppenbar att kommunen eller andra ganska omgående börjar sacka efter ännu mer ner det fixats ett alternativ.
Jo jag vet. Det finns hur många exempel som helst från andra områden. Men det är ändå ett rätt fattigt argument. Ärligt talat har jag svårt att tänka mig att bristen på skidspår är ett akut problem för invånarna i exempelvis funäsdalen eller mora...

gör man det isolerat ute på öde gärden el likn där inga andra annars vistas är det kanske inga problem, men sånt här har en tendens att sprida sig. hur blir det på sikt, i dag uppe i tex sälenfjällen kan du få en fantastsik skidupplevelese med variationer i det oändliga om du börjar borta i hundfjället och deras spår, kör vidare över kalven, högfjället, hemfjället, ner till lindvallen, hur ska det se ut på sikt? måste jag lösa ett kort i varje spårområde?
Ja det kan bli ett problem, där ger jag dig rätt. Om det fungerar ekonomiskt i funäs kommer säkert fler att vilja slåss om skidåkarnas pengar. I sälen är det nog bara en tidsfråga.
Samtidigt är det nog en väldigt begränsad marknad. Efter att "alla" försökt kommer många upptäcka att det inte bär sig ekonomiskt och återgå till mindre lyxiga spår utan betaltvång.
Kanske kan det på fler ställen bli som i vålådalen? Betalspår kring fjällstationen för de som vill swisha fram i fartdräkt på smala skidor och underbara (gratis) turspår som passar bättre för maklig takt med bredare skidor, anorak på kroppen och kaffetermos i ryggsäcken.

sen tycker jag inte riktigt det går att jämför rakt av på det sätt som du gjorde, här pratar vi faktiskt om ett "spår". det är inga linjer som målats, inga målburar som köpts in, det är ett "avtryck" i snön vi ska betala för.
Precis som en fotbollsplan "bara" är vita linjer på en gräsmatta och en golfbana "bara" är några små hål i en annan gräsmatta...
Inte vet jag hur kalkylen ser ut, men att röja spårgator och köra dagliga spårpistningar kostar en hel del pengar. Säkert fullt jämförbart med "anläggningar" som campingplatser och gästhamnar.

att inte dom stora turistmagneterna kan ta den här kostnaden är riktigt skandalöst, antalet tur & längdåkare och därmed besökare växer hela tiden. pengar dom mångdubbelt får igen.
Ärligt talat tror jag inte det handlar om det. Se nedan
dessutom, enligt tidigare inlägg, ska ni excludera några måste ni ju ha en fungerande aparat för kontroll /förhindra "inkräktare" kan inte se hur den ska se ut.
Det löser sig nog i praktiken. Några rebeller kommer envist vägra betala, men för svensken i gemen räcker det med en skylt och en tillsägelse.
sen, slutligen om det finns resurser och en betalningsvilja varför inte kanalisera dom nu direkt och omgående. det är väl ingen sak att starta upp en konto där man gör sina donationer eller engagerar sig för att få in pengar.

eller menar ni att det måste vara så att några ska excluderas för att betalningsviljan ska få fullt genomslag? kan ni inte engagera er och betala utan att få en särställning?
Ärligt talat är det nog meningen också. (men den här vinkeln har ingen tagit upp än).
Fjällanläggningen vill nog egentligen inte ta betalt (bara) för att finansiera spårdragningen, utan främst för att hålla "fel" skidåkare borta.
De vill locka till sig just de skidåkare som inte är ute efter stillsamma turer utan rejäla träningspass inför vasaloppet eller andra tävlingar. Om dom betalar några hundringar i spåravgift är det en trevlig bonus men dom stora pengarna kommer in genom att de överhuvudtaget åker just till den här orten. (Dit de tar med sig familjen, hyr boende, äter på restaurang etc etc)
Genom att "finspåret" kostar pengar så kommer nämligen bara "ambitiösa" åkare att välja det. De slipper då trängas med barnfamiljer och matsäcksåkare och andra som är "i vägen".
 
Ska bli intressant att följa utvecklingen. :)

Min uppfattning ligger fast, dock måste jag säga att jag ändå håller med gustav, dave mfl. på en del plan.



En annan sak är ju också vad man har för krav, jag känner inte alltid att dom nödvändigtvis behöver stå i proportion till hur duktig åkare man är.

Jag har själv tävlat som ung och har vasalopp mm bakom mig, dom flesta i familjen ligger nog över snittet, men vi är så inkörda på en kombination av skid & fjällupplevelse, att spåren inte är av högsta klass är inte alltid det viktiga.

Vi åker nog hellre över fjället i lite småsladdriga spår en fin dag, än håller till nere i dalgången även om spåren där skulle kännas som gjutna av betong.


Nu har vi också åkte en hel del slalom och utför på andra sätt, men faktiskt tycker jag nog bland dom absolut häftigaste skidupplevelserna är när man kan ge sig ut tidigt en vår-vinter morgon, frammåt slutet av april, på en improviserad runda, som går i allt från turåkarnas hasor till stenhårda över natten frusna skoterspår.

Att kasta sig utför en nästan lite för brant backe, med dom låga pjäxorna och smala skidorna klapprande från sida till sida i ett spår som mer liknar en isgata, är för mig skidåkning när den ger som mest kickar.

Att det är ett sladdrigt turspår som går upp längs nån fjällsida tycker jag inte känns helt avgörande när man får ta del av milsvida vyer och en sol som gör att även t-shirten kan hängas i bältet.

Jag tycker inte man behöver dela upp sig så strikt, det går att "gå på tur" med race-grejjer och högt tempo också.
 
Det år kul med en debatt som är så svart eller vit...

Frågan är fortfarande vad som är en anläggning och altså kan beläggas med avgifter.
I Storvreta utanför Uppsala så har Storvreta IK gjort en rejäl satsning på IP, där det idag finns ett kommunalt spår (tror jag att det är) på 2,5km och 5km och dessa har skötts av SIK tidigare år och man har bett åkare om bidrag för skötseln.
Nu har man under några år satsat på att bygga ett nytt elljusspår som också kommer att vara med konstsnö och riktigt spårat De har även byggt en skidskyttevall till detta och ny stor parkering.
Detta vill man nu ta betalt för, 40,-/dag eller 500,-/år alternativt medlemskap i klubben för 225,-/år + 175,-/år för spårkort.

Jag tycker att denna satsning absolut är en anläggning, inhägnad eller inte och jag vill gärna ha bra spår att åka på. Just nu håller de på för fullt med att få ut konstsnö över hela nya slingan och har inte preparerat de gamla slingorna. Jag vet faktiskt inte om det kommer att vara avgift och prefekt prepp på den nya och gratis och "sådär" prepp på de gamla slingorna, men i min värld så skulle det vara OK.

Vi har även en hel del frivilliga spårare hemma, som spårar på Golfbanan och så, så jag är inte utan spår om jag vill åka gratis.

Det problem som vi har här i Uppsala säkert liknande på andra platser) är att vi ofta har kallt, men att det snöar för sällan. Med den nya kanonanläggningen så möjliggör detta längdåkning även de vintrar som inte liknar denna.

/Rob
 
Förstår inte varför så många är så upprörda. Om man inte vill betala så kan man åka till något annat ställe. Så trångt är det inte i vår natur än. Eller om man vill vara miljövän så åker man inte hemifrån alls utan promenerar hemma så blir det mindre CO2-utsläpp ;-)

Några andra betalställen för de som vill åka i bra spår:

Torsby Skidtunnel
http://www.varmland.nu/skitunnel/index.htm

Orsa Grönklitt
http://www.orsagronklitt.se/langdskidakning/sparkort-langd__51

Högbo Sandviken
http://www.sandviken.se/download/18.3b2e7da123f5ef0cdd80001135/PRISLISTA.2.pdf

Sen har det pratat om att bygga skidtunnlar i både Göteborg och Stockholm. Vet ej om beslut är tagna.
 
Problemet upphörde plötsligt att existera när samtliga ignorerade dess existens

i stockholm slänger butikerna hellre korvarna än att ge dom till uteliggarna, man kan tycka att det räcker som åtgärd, men inte för lidl, dom var dessutom tvungen att hälla gift i maten innan den slängdes. stor artikel i Metro för en tid sedan.

man ska ju vara bra blå-lila, knall-fanatisk och med ett känsloliv som är totalt satt ur spel för att inte kunna se att det finns avig sidor med det här köp & sälj upplägget.

.

Vem är det som har påstått att lidels sätt att hantera sopor skulle vara bra? känns mest som ett lösryckt försök att glorifiera sin kritik.


i
det här handlar inte, för min del, om något planekonomi förespråkande, det handlar om att sätta ner foten, som jag skrev i nåt annat inlägg; det finns fullt tillräckligt med möjligheter att fläska runt med plånboken och leka marknadsliberal som det är vi behöver inte krossa dom sista utposterna.


jag gråter inte heller, men jag kan faktiskt känna ett visst vemod när jag tänker tillbaka på och inser att den härliga anda som rådde när man själv växte upp på 70-talet förmodligen aldrig mer kommer tillbaka. klassmarkörerna var ett fåtal, utrustningen snudd på den samma hos oss alla, var man en bra kamrat var man välkommen, det viktiga var att ha kul inte att vinna eller maximera vinsten. det fick vi lära oss ändå, tids nog.

det var ett trevligt samhälle, alla lekte med alla och det var sällan några större slitningar. visst är det najs att kunna välja korv men jag tycker det räcker nu och jag är inte ensam om det, bland dom som tidigare varit ivrigaste förespråkarna för marknadsanpassning inom exakt alla områden, börjar man skönja vissa tvivel. inte sällan kan man höra delar av våra främsta företagsledare snubbla till och vara lite reflekterande...
.


10 personer har exakt likadana skidstavar i sina händer detta ger en fin samvaro och gemenskap, exakt samma grupp blir sedan uppdelad 5 får stavar som är exklusiva medan 5 får stavar som är sämre detta ger en klassindelning med negativa bieffekter, lösningen är då att DÖLJA PROBLEMET genom att inrätta en lag där alla är tvungna att bära exakt likadana stavar, eller ska man konfrontera problemet och ta i tu med det?, 10 personer som kan trivas tillsammans TROTS att de är olika har en gemenskap som är flera miljoner ggr starkare än den vaga gemenskap som infinner sig enbart för att de är lika.


i

åter igen, jag förstår problemet med skidspåren men lös det på ett trevligare och för ALLA parter behagligare sätt.

.

Har du något förslag?


Om någon skulle klapa mig på huvudet och säga; du får inte betala för din skidåkning för det gillar inte jag skulle jag betrakta det som förmynderi, om folk vill åka skidor låt dem göra det då.
Peson A erbjuder en tjänst person b är villig att betala för den person c vill dock förbjuda den, Varför då ?

Visst håller med om att det skulle vara trevligare om man kunde göra ngt och sedan uppmana folk att bidra för att kunna hålla igång verksamheten vidare, för vem skulle väl vara så fräck att den ansåg att just jag behöver nog inte betala. Men om man vill ha ett anorlunda sätt att uttrycka sig och istället kräva betalning så måste det få vara den organisationens val.

Mikael
 
Senast ändrad:
Om någon skulle klapa mig på huvudet och säga; du får inte betala för din skidåkning för det gillar inte jag skulle jag betrakta det som förmynderi, om folk vill åka skidor låt dem göra det då.
Peson A erbjuder en tjänst person b är villig att betala för den person c vill dock förbjuda den, Varför då ?

Visst håller med om att det skulle vara trevligare om man kunde göra ngt och sedan uppmana folk att bidra för att kunna hålla igång verksamheten vidare, för vem skulle väl vara så fräck att den ansåg att just jag behöver nog inte betala. Men om man vill ha ett anorlunda sätt att uttrycka sig och istället kräva betalning så måste det få vara den organisationens val.

Mikael

Nu la du ju till lite text, men det blev ju inte direkt lättare att se vad du menar, eller om din avslutning möjligen är tänkt som en fråga.

Att folk ska få åka skidor tycks vi ju vara eniga om, inte heller har jag några synpunkter på hur landets idrottsföreningar eller enskillda skidåkare uttrycker sig. Det är väl det där med betalningen vi fortfarande inte är riktigt överrens om. Om du istället för att klippa sönder hade läst min text, så hade du sett både förslag på lösning samt också att jag för egen del avrundat debatten.

Beklagar om du känner dig ignorerad!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar