Avgiftsbelagd längdåkning

Och Flanell-hur mycket längdskidor har du åkt under vintern hittills? Under jul?
När ska du ut och åka igen?
Vi har inte haft ett enda vettigt maskinpreparerat längdspår under hela julhelgen och vår snömängd är nog 60-70cm.
Ett frivilligkört klassiskt spår uppdraget av en av klubbens skidåkare har varit "räddningen" när kommunen sparar under helgerna.
Ska ut på det spåret bara jag ätit frukost och sen ska hunden få dra mej på det opreparerade hundspårets kortare del;milen är inte att tänka på,skejta brant uppför i lösssnö är rätt jobbigt.
Enda fördelen att ingen kört upp nåt under vår julledighet är att fotgängarna hållit sej från att klafsa fram i spåret.
 
Jodå, allemänsrätten finns i allra högst grad som lag, tom omnämnd i regeringsformen numera.
Men regeringsformen säger bara att allemansrätten existerar, inte vad den innehåller. Dess innehåll bygger mycket på sedvänja, men inte enbart. Den är i huvudsak negativt reglerad, d.v.s. man får göra det som inte är uttryckligen förbjudet i lag eller förordning.
 
Och Flanell-hur mycket längdskidor har du åkt under vintern hittills? Under jul?
När ska du ut och åka igen?
Vi har inte haft ett enda vettigt maskinpreparerat längdspår under hela julhelgen och vår snömängd är nog 60-70cm.
Ett frivilligkört klassiskt spår uppdraget av en av klubbens skidåkare har varit "räddningen" när kommunen sparar under helgerna.
Ska ut på det spåret bara jag ätit frukost och sen ska hunden få dra mej på det opreparerade hundspårets kortare del;milen är inte att tänka på,skejta brant uppför i lösssnö är rätt jobbigt.
Enda fördelen att ingen kört upp nåt under vår julledighet är att fotgängarna hållit sej från att klafsa fram i spåret.

försöker du insinuera att jag inte åker skidor? inget kunde vara mer fel!

och det hör inte ens hit, för att se det totalt vansinniga i detta behöver man inte ha tagit ett enda stavtag i hela sitt liv.

att försöka avgiftsbelägga ett sådant här klassiskt heligt gamalt fint "gratis-nöje" är redan från början fruktansvärt motbjudande och riktigt anstötande.

men låt oss säga att det ändå görs, hur ska du lösa det i praktiken?

självklart måste det finnas någon form av kontroll, det ska alltså uppföras ett 5 eller 10km långt stängsel rakt över friluftsområdet? eller ska du ha avlönade securitas vakter som åker runt och bevakar områdena med sin vanliga rätt att brotta ner och fängsla "slöddret" dvs i det här fallet kanske ett par tio-åriga grabbar med för låg veckopeng. Eller blir det kanske ett övervakningstorn mitt i spårcentralen med prickskyttar och gummikulor? Medborgargarde med batong-ficklampor?

Det blir alltid så mysigt och trivsamt när man börjar stängsla in och bara välkomna vissa grupper.

Är det inte vettigare att lägga allt engagemang och alla resureser på att få spåren bra, till allas trevnad, istället för att lägga massa (extra) krut och pengar på att några ska excluderas??

Det går väl att lösa dina spårproblem på tusen olika sätt som är bättre än att göra våld på de fåtal fredade zoner som finns kvar i det här landet.
 
Njaejaej

Jodå, allemänsrätten finns i allra högst grad som lag, tom omnämnd i regeringsformen numera.

Ja i princip se nedan:

I 2 kap. 18 § regeringsformen stadgas, att oberoende
av det skydd som grundlagen ger den enskildes
äganderätt ”alla skall ha tillgång till naturen
enligt allemansrätten”. Allmänhetens rätt har alltså
numera (sedan 1994) stöd i grundlagen. Men
inget sägs om vad den rätten närmare är för något.
Inte heller annan lagstiftning ger klart besked om
detta.

Men i praktiken i princip nej.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf

Anledningen till detta är att allemansrätten från början var en sedvänja en slags rekomendation
som är extremt luddigt formulerad och oftast helt omöjlig att göra om till konkreta utfall, det brukar istället sluta med vad den som ska tyda har för tycke och smak.
Det är tex omöjligt att med stöd av allemansrätten säga att en person som tältar i skogen långt från närmsta hus bara får vara där en natt, och då blir frågan hur många nätter får man då tälta beroende av omständigheterna ja det är det ingen som konkret kan svara på så luddig är nämligen denna allemansrätt.


Mikael
 
Vilken korv är godast?

av exakt samma anledning; totalt fel!! det är redan alldeles för mycket aktiviteter som tär i utövarnas plånböcker. att åka längdskidor ska naturligtvis vara gratis

räcker det inte med att få fläska ut 20-30.000 per unge och år när det gäller ridning, hockey, slalom, golf mm tycker jag man kan ta steget fullt ut och flytta till USA där får man ju möjlighet att utöva i princip allt "bakom rätt sida av stängslet" tillsammans med likasinnade.

i sverige har vi haft en annan modell, som byggt på att dom flesta ska kunna vara med. något fint att kämpa för att bevara, inte att tvärtom inom varje område försöka krossa.


Låt säga att vi har 2 st korvkiosker, i den ena finns bara en typ av korv till ett förutbestämt pris, i den andra kan man välja mellan olika smaker och prisklasser, vilken korvkiosk har då störst potential att tillgodose kundens intressen?

Om vi istället tar skidor så är det ju helt fritt att åka skidor ospårat, men om man vill konsumera en tjänst i det här fallet att någon preparerat spår så finns möjligheten att konsumera den tjänsten, obs det är inte ett tvång det är en möjlighet SOM INTE HADE EXISTERAT ANNARS.

Sedan kan jag hålla med om att det är tragiskt att inte kommunen kan klara av att sköta en så simpel sak som att spåra, inte minst med tanke på den enorma ekonomiska vinst som detta innebär i friskhetskapital, vikingaslingan är här ett mycket gott föredöme.

Mikael
 
Låt säga att vi har 2 st korvkiosker, i den ena finns bara en typ av korv till ett förutbestämt pris, i den andra kan man välja mellan olika smaker och prisklasser, vilken korvkiosk har då störst potential att tillgodose kundens intressen?

Om vi istället tar skidor så är det ju helt fritt att åka skidor ospårat, men om man vill konsumera en tjänst i det här fallet att någon preparerat spår så finns möjligheten att konsumera den tjänsten, obs det är inte ett tvång det är en möjlighet SOM INTE HADE EXISTERAT ANNARS.

Sedan kan jag hålla med om att det är tragiskt att inte kommunen kan klara av att sköta en så simpel sak som att spåra, inte minst med tanke på den enorma ekonomiska vinst som detta innebär i friskhetskapital, vikingaslingan är här ett mycket gott föredöme.

Mikael


om jag har två korvar och inte är så jätte hungrig, samtidigt som killen brevid mig är totalt utsvulten och inte har några pengar, då kan han få en korv av mig. jag kan bjussa på det, eftersom jag har så det räcker.


Men precis som vissa uppenbarligen i godan ro tycker det känns fin-fint att åka runt bakom ett stängsel och snegla på dom som pulsar runt i lössnön utanför, så kommer det förmodligen även i fortsättningen finnas dom som aldig någonsin kan äta sig mätta på sina korvar hur många dom än har.


Är det inte bättre att lägga fokus på att lösa problemet med spåren istället för att i första hand spärra av och stänga in?
 
Senast ändrad:
äpplen och päron

till att börja med hur äter man en korv som ingen har producerat går det?

Sedan blandar du korten fel, jag säger att jag tycker att komunen borde kunna sköta sådana här saker men om de inte gör det och någon annan tar pengar ur egen ficka som kunde använts till något annat istället men som personen prioriterar att använda till detta så borde de som vill nyttja det som dessa pengar genererar ha god sed och var med och betala kalaset,

att åka skidor är inte ett esstensiellt måste utan mer att betrakta som lyxkonsumtion för privilegrade I länder så jag gråter inga större tårar över den som inte har råd, men anser som sagt att det absolut även borde ligga på kommunens bord.
 
Om kommunerna hade haft stora budgetöverskott efter det att kärnverksamheterna betalats så kanske det hade varit försvarbart att lägga pengar på längdspår i världsklass som turisterna kan åka gratis i. Nu är ju så oftast inte fallet. I Luleå sa man t ex upp 72 lärare under våren för att spara pengar och även områden som äldreomsorg och hälso- och sjukvård har drabbats av besparingar. Och då är ändå Luleå en förhållandevis stor norrlandskommun med goda förutsättningar iom universitet och väl utbyggd infrastruktur. Många inlandskommuner har inte alls samma förutsättningar med små befolkningsbaser, stor arbetslöshet m.m. Är det verkligen försvarbart att kommunerna ska tillhandahålla spår i den omfattning som diskuterats (alltså inte traditionella eftersatta kommunala spår där avgiftsbeläggning nog inte diskuterats)? Kanske man ska säga upp ytterligare några lärar- eller vårdtjänster för att man ska kunna tillhandahålla spår i världsklass så att turisterna kan åka gratis?

Om ingen vill betala för spåren så får man helt enkelt nöja sig med den spårstandard som kommunerna anser sig ha råd med. Och med all rätt tycker jag. Jag har svårt att se att välpreparerade längdspår i världsklass ingår i den verksamhet som kommunerna ska sköta. Lika lite som jag tycker att de ska driva golfbanor eller alpina anläggningar. De stora förlorarna kommer alltså bli skidåkarna själva.
 
till att börja med hur äter man en korv som ingen har producerat går det?

Sedan blandar du korten fel, jag säger att jag tycker att komunen borde kunna sköta sådana här saker men om de inte gör det och någon annan tar pengar ur egen ficka som kunde använts till något annat istället men som personen prioriterar att använda till detta så borde de som vill nyttja det som dessa pengar genererar ha god sed och var med och betala kalaset,

att åka skidor är inte ett esstensiellt måste utan mer att betrakta som lyxkonsumtion för privilegrade I länder så jag gråter inga större tårar över den som inte har råd, men anser som sagt att det absolut även borde ligga på kommunens bord.

i stockholm slänger butikerna hellre korvarna än att ge dom till uteliggarna, man kan tycka att det räcker som åtgärd, men inte för lidl, dom var dessutom tvungen att hälla gift i maten innan den slängdes. stor artikel i Metro för en tid sedan.

man ska ju vara bra blå-lila, knall-fanatisk och med ett känsloliv som är totalt satt ur spel för att inte kunna se att det finns avig sidor med det här köp & sälj upplägget.

det här handlar inte, för min del, om något planekonomi förespråkande, det handlar om att sätta ner foten, som jag skrev i nåt annat inlägg; det finns fullt tillräckligt med möjligheter att fläska runt med plånboken och leka marknadsliberal som det är vi behöver inte krossa dom sista utposterna.


jag gråter inte heller, men jag kan faktiskt känna ett visst vemod när jag tänker tillbaka på och inser att den härliga anda som rådde när man själv växte upp på 70-talet förmodligen aldrig mer kommer tillbaka. klassmarkörerna var ett fåtal, utrustningen snudd på den samma hos oss alla, var man en bra kamrat var man välkommen, det viktiga var att ha kul inte att vinna eller maximera vinsten. det fick vi lära oss ändå, tids nog.

det var ett trevligt samhälle, alla lekte med alla och det var sällan några större slitningar. visst är det najs att kunna välja korv men jag tycker det räcker nu och jag är inte ensam om det, bland dom som tidigare varit ivrigaste förespråkarna för marknadsanpassning inom exakt alla områden, börjar man skönja vissa tvivel. inte sällan kan man höra delar av våra främsta företagsledare snubbla till och vara lite reflekterande...

åter igen, jag förstår problemet med skidspåren men lös det på ett trevligare och för ALLA parter behagligare sätt.

.
 
Jag är kluven

Enligt rubriken.

Å ena sidan tycker jag väl att det är OK att en markägare/intresseorganisation kör upp ett spår och tar betalt av åkarna för att kunna erbjuda denna service, likaväl som man kan hålla en skidlift el dyl igång.

Å andra sidan får man som ett brev på posten att kommunen lägger ned/slutar sköta sina egna spår (se i Umeå: När de började ta betalt för konstsnöspåret på Nydala och köra upp det två-tre gånger dagligen, så slutade kommunen effektivt att spåra övriga spår. De körs numera upp en gång per vecka, under högsäsong!) Och vilken effekt får det på återväxten av skidåkare, för att inte tala om folkhälsa och annat som ligger utanför kommunernas "hårda kärna" för att travestera moderaterna?

Å ena sidan är det bra att eliten får egna spår att härja i, både för dem och för oss andra! Det erbjuder även amatörer som mig att för en engångsslant få köra lite mer exklusiva spår. Å andra sidan kan den "valfriheten" alltså utarma skidåkningen i stort, minska bredden s a s.


Själv hade jag nog inte blivit lika skidbiten om min barndoms skidspår varit avgiftsbelagda (för att inte säga vad min skola hade sagt? Nej, det hade nog blivit "spökboll" på gympan istället). Nu när jag istället sitter på stora rikedomar (nåja) är saken lite annorlunda.
 
Svårt att se att det skulle finnas "vakter" som jagar och kontrollerar åkare.
Snarare att man betalade in själv till ett konto vikt för skidspårspreparering,tror de flesta skulle tänka sej att göra det om man verkligen får nåt för pengarna.
Jaga nån tillfällighetsåkare tror jag ingen skulle bry sej i att göra,men kanske fler som sa åt fotgängare och skoteråkare på skarpen när de förstör spåren.
Utrustning i den klass jag själv väljer att ha för att åkning ska vara kul är ca 3000kr per skidpar,600kr bindningar,2-3000 för skidskor,1500kr för stavar.
Två par av varje för skate och klassiskt.
Till det även skidprepareringsmaterial;strykjärn,fästvalla,glidvalla,borstar,sicklar,valla-väck,fiberelen etc etc samt en stadig vallabock.Även detta kostar.
At tsom nu under julledigheten inte ha nåt vettigt preparerat område är INTE kul.
Förr,när kommunens ekonomi inte var på ruinens brant och vi hade en mycket duktig pistör kördes elljusspåret 5km kuperat fint intervallspår,hundspårets 6/10/15km;där de längre sträckorna höll god internationell klass samt även ibland långspår på 16-25km.
Oftast var det pistat nånstans redan tidigt på morgonen.
Även skoterlederna pistades och var jättefina att åka skidor och hund på.
Tacka 17 att jag skulle betala för att få uppleva det igen!
Ingen kommun är tvingad att hålla igång simhall,sporthall,ishall,ridhus,slalombackar eller längdspår,däremot tillhandahålla nån form av omsorg,äldrevård,barnomsorg,skola etc.
Vart går då pengarna när kassas är skral???
 
Jag hör till dem som tycker att det är mycket tveksamt att spåra och sedan försöka ta betalt, stick i stäv med allemansrätten. Svågern drog idag upp skidspår med skoter uppe på älven här i Luleå. Känns inte aktuellt att vi skulle försöka kräva pengar av andra som också åkte i "vårat" spår.
 

Liknande trådar