Hej! Jag är ny i detta forum och tycker det är jättekul att det finns möjlighet att diskutera långfärdsrodd. Mycket bra initiativ. Jag ror i vardagslag en singelsculler, alltså en 28 cm bred, 7 m lång tävlingsbåt , på Fyrisån i Uppsala, men jag ror inte egentligen för att tävla utan för att det är skönt att komma ut, härligt att ro, man blir stark och glad och får massor av naturupplevelser. Under vårarna ser jag dagligen häger, sothöna och brun kärrhök, i höstas rodde jag på en orädd gräsand (ingen fara, han snattrade ilsket och simmade vidare).
Jag har vid några tillfällen lånat långfärdsroddbåtar av Wim Kotzé och gjort en del övernattningsturer i skärgården och mälaren med familjen. De båtar jag använt är Explorer 4,6 och Heritage 15', båda alltså ca 4,6 m. Slutsats: Roddbåt är en mycket bra sätt att komma ut på vattnet med familj eller ensam. Jag vill till att börja med säga att jag inte tycker att man behöver välja mellan roddbåt och kajak, de har båda sina användningsområden och de är båda enastående farkoster, motionsredskap och leksaker. Jag paddlar fors och hav och ror och vill inte avstå från någondera. Dessutom är ju skillnaden mellan olika modeller inom kajak respektive roddbåtsgrupperna väl så stora som skillnaderna mellan paddling och rodd. Jag har också rott tillsammans med kajakpaddlare och det går utmärkt att färdas tillsammans.
I tidigare trådar så har maxlast av explorer 4,6 diskuterats. Jag har rott H15 med tredagarspackning (35 kg) och två barn (30 respektive 35 kg) i förhållandevis hård vind i skärgård utan problem, och min fru (60 kg) har rott E4,6 lastad med mig (75 kg) och två barn (65 kg). Det sista var tungt vid acceleration men väl vid marshfart går det utmärkt. En väldigt trevlig egenskap med öppna roddbåtar är att man mycket enkelt kan gruppera om sig, barnen kan sitta tillsammans på aktertoften och läsa och när de bli osams flyttar man den ene till fören... Man kan lätt fika i båten, meta eller varför inte spruta vatten på andra flytetyg med länspumpen... Någon skrev i en tidigare tråd att ett bord och en stol önskades medtagas vid veckoturer. Men i roddbåten sitter man redan mycket bekvämt och ett bord kan enkelt arrangeras genom en plywoodskiva från reling till reling. Jag tror inte att lastkapaciteten är något problem med dessa båtar.
I en tidigare tråd diskuterades bästa sättet att dra upp en båt på en klipphäll. Själv så brukar jag inte dra upp min båt då vi stannar för lunch eller övernattning. Jag har istället med en mycket liten dragg (500g, tror jag) med 1m kätting och ett 7mm ankartåg, och lägger båten på svaj med fören ut mot vattnet och aktern med en förtöjningända mot land. Förutsättningen är förstås att man väljer läsidan och att det inte är alltför långgrunt, men vi har inte haft några svårigheter att hitta den här typen av platser under våra turer. När man förtöjt kan man enkelt langa iland det som behövs för stoppet och lämna resten i båten. Vinglasaktern gör att man får en enkel landstigning jämfört med om man lägger sig med fören mot land.
Det enda jag saknar med E4,6 är möjligheten att ro två tillsammans. Det går förvisso att sätta i två riggstationer, men då finns inte plats för passagerare. Om jag är rätt underrättad finns det en ritning på en storasyster Explorer 5,6, som jag tror skulle bli en kanonbåt (alltså inte i bokstavlig bemärkelse), men den finns inte i produktion än. I väntan på det kan man, om man vill ha en längre båt, bygga själv. Merry Wherry säljer byggsatser till flera olika modeller, se t ex http://www.merrywherry.com/merryseatwo.html. Själv håller jag på och bygger på en K2 (Alert 2; http://www.thomassondesign.com/default.aspx ) som skall konverteras till roddbåt, 7,2 m lång, 70 cm bred. Får se om det blir bra, det är rätt mycket jobb. /Lars
Jag har vid några tillfällen lånat långfärdsroddbåtar av Wim Kotzé och gjort en del övernattningsturer i skärgården och mälaren med familjen. De båtar jag använt är Explorer 4,6 och Heritage 15', båda alltså ca 4,6 m. Slutsats: Roddbåt är en mycket bra sätt att komma ut på vattnet med familj eller ensam. Jag vill till att börja med säga att jag inte tycker att man behöver välja mellan roddbåt och kajak, de har båda sina användningsområden och de är båda enastående farkoster, motionsredskap och leksaker. Jag paddlar fors och hav och ror och vill inte avstå från någondera. Dessutom är ju skillnaden mellan olika modeller inom kajak respektive roddbåtsgrupperna väl så stora som skillnaderna mellan paddling och rodd. Jag har också rott tillsammans med kajakpaddlare och det går utmärkt att färdas tillsammans.
I tidigare trådar så har maxlast av explorer 4,6 diskuterats. Jag har rott H15 med tredagarspackning (35 kg) och två barn (30 respektive 35 kg) i förhållandevis hård vind i skärgård utan problem, och min fru (60 kg) har rott E4,6 lastad med mig (75 kg) och två barn (65 kg). Det sista var tungt vid acceleration men väl vid marshfart går det utmärkt. En väldigt trevlig egenskap med öppna roddbåtar är att man mycket enkelt kan gruppera om sig, barnen kan sitta tillsammans på aktertoften och läsa och när de bli osams flyttar man den ene till fören... Man kan lätt fika i båten, meta eller varför inte spruta vatten på andra flytetyg med länspumpen... Någon skrev i en tidigare tråd att ett bord och en stol önskades medtagas vid veckoturer. Men i roddbåten sitter man redan mycket bekvämt och ett bord kan enkelt arrangeras genom en plywoodskiva från reling till reling. Jag tror inte att lastkapaciteten är något problem med dessa båtar.
I en tidigare tråd diskuterades bästa sättet att dra upp en båt på en klipphäll. Själv så brukar jag inte dra upp min båt då vi stannar för lunch eller övernattning. Jag har istället med en mycket liten dragg (500g, tror jag) med 1m kätting och ett 7mm ankartåg, och lägger båten på svaj med fören ut mot vattnet och aktern med en förtöjningända mot land. Förutsättningen är förstås att man väljer läsidan och att det inte är alltför långgrunt, men vi har inte haft några svårigheter att hitta den här typen av platser under våra turer. När man förtöjt kan man enkelt langa iland det som behövs för stoppet och lämna resten i båten. Vinglasaktern gör att man får en enkel landstigning jämfört med om man lägger sig med fören mot land.
Det enda jag saknar med E4,6 är möjligheten att ro två tillsammans. Det går förvisso att sätta i två riggstationer, men då finns inte plats för passagerare. Om jag är rätt underrättad finns det en ritning på en storasyster Explorer 5,6, som jag tror skulle bli en kanonbåt (alltså inte i bokstavlig bemärkelse), men den finns inte i produktion än. I väntan på det kan man, om man vill ha en längre båt, bygga själv. Merry Wherry säljer byggsatser till flera olika modeller, se t ex http://www.merrywherry.com/merryseatwo.html. Själv håller jag på och bygger på en K2 (Alert 2; http://www.thomassondesign.com/default.aspx ) som skall konverteras till roddbåt, 7,2 m lång, 70 cm bred. Får se om det blir bra, det är rätt mycket jobb. /Lars