Allemansrätten

Det lands invånare som haft störst frihet efter deras lagbok i modern tid är Sovjetunionen.
Problemet blev att lagarna om frihet ideligen krockade med andra lagar samt vad de styrande tyckte var viktigt, tolkningsproblem helt enkelt.
Vi måste värna om vår allemansrätt och låta den ha en högre status än vanlig lag.

Glenn
 
Intressant med LRF är att de inte gillar ett förslag om att låta domstolar avgöra tillämpning av befintlig lag, utan de vill ha nya lagar. Vem tror de sen avgör tillämpningen av de nya lagarna? Lite förvirrat resonemang tycker jag.

Såvitt jag förstod vill de ha lagar som möjliggör prevention på ett helt annat sätt. Lättare att förebygga skadeverkningar av kommersiell bärlockning om man har laglig möjlighet att kasta ut gänget innan det ens hunnit ställa till med något.
 
Det lands invånare som haft störst frihet efter deras lagbok i modern tid är Sovjetunionen.
Problemet blev att lagarna om frihet ideligen krockade med andra lagar samt vad de styrande tyckte var viktigt, tolkningsproblem helt enkelt.
Vi måste värna om vår allemansrätt och låta den ha en högre status än vanlig lag.

Glenn

Och vad skulle ha högre status än "vanlig" lag? Laglöshet?
 
Det är en del konstigheter i remissvaret.

Å ena sidan sågas utredningen, å den andra är den tillräckligt underlag för ett långt remissvar. Man får intrycket att de önskar en utredning till, med klara anvisningar vad den ska nå fram till! Allsidigt sammansatt? Av intressenter, vilka, och vad skulle det ge mer än käbbel? En parlamentarisk utredning vore förstås vettigare.

Men LRF försummar ju tillfället att själva utreda komplikationerna - påstådda eller verkliga - kring vad som är kommersiellt eller inte. Det ger ett intryck av missunnsammhet - ingen annan ska kunna tjäna pengar på min mark.
Ser man till evt. skada på egen verksamhet och odling borde väl graden av organisation och gruppernas storlek vara det avgörande. Möjligen ligger det taktiska överväganden bakom.

Varför de kallar utredningens båda delar för forskningsrapporter är oklart.

I stort sett verkar det vara ett balanserat och sakligt remissvar. Man håller sig för god för att angripa utredarnas personer ocn insinuera t ex korruption och politisk styrning av deras forskning. Men det kan ju vara ett utslag av normal intelligens.
 
Senast ändrad:
Sedvanerätt alt. Grundlag.

Glenn

Idag "regleras" allemansrätten vad jag kan se av en enda mening i RF (en grundlag) och
en enda mening i Miljöbalken. Är det något som krävs är det förstås tydligare lagstiftning; riktigt varför det skulle vara en grundlagsfråga inser jag inte - är äganderätten grundlagsfäst?

En jurist vid LiU fick nyligen en vacker slant för att forska kring Allemansrättens förutsättningar och tillämpning i Sverige och Norge. En viktig skillnad är att Norge verkligen har en "vanlig" och rätt utförlig lagtext i frågan, nämligen denna:

http://www.lovdata.no/all/hl-19570628-016.html#1a

Lagtexten diskuterar knappast kommersiell verksamhet, kanske för att problemet inte var förutsett eller för att det är mindre i Norge. Men observera att nötter och hjortron - i den mån dessa alls får plockas - "skal spises på stedet".


När det gäller bär har jag ju själv velat dra en gräns fr a vid plockning med redskap, eftersom storskaligt kommersiellt plockande knappast går utan.

Juristen är Åsa Åslund

http://www.liu.se/liu-nytt/LiU-nytt?l=sv&newsitem=316291

http://www.liu.se/liu-nytt/pressmed/arkiv/1.22270?l=sv

Tydligen är avhandlingen i den senare länken omstridd, dess slutsatser förkastas i LRF:s remissvar.
 
När det gäller bär har jag ju själv velat dra en gräns fr a vid plockning med redskap,
Du måste skämta? Det finns faktiskt människor som lever på marginalen och har div skador som gör att dom aldrig skulle klara att plocka bär till vinterförrådet och utan egenhändigt plockade bär = bara socker på pannkakorna och en mjölkskvätt på morrongröten.
 
Idag "regleras" allemansrätten vad jag kan se av en enda mening i RF (en grundlag) och
en enda mening i Miljöbalken. Är det något som krävs är det förstås tydligare lagstiftning; riktigt varför det skulle vara en grundlagsfråga inser jag inte - är äganderätten grundlagsfäst?

Grundlagen hänvisar till "sedvanerätten", den är bäst skyddad på det viset.


Glenn
 
Men nu är ju inte allemansrätten någon gammal sedvänja, utan ett relativt modern påfund, som snarast bör underordnas markäganderätten. Den senare tillhör ju de mänskliga rättigheterna.
/Niklas
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg