Allemansrätten

Som nybliven markägare ämnar jag att patrullera mina marker och söka efter frilufsande parasiter. Dessa ska jag ge uttryckligt lov att plocka granris, fälla mindre träd för ved och sen ska jag bjuda dem på kokkaffe och mandelkubb, till förtret för alla Bear Grylls wannabees. Ha! Jag ska förstöra för alla överlevnadsexperiment genom ren och skär altruism, ska inte gå till skogs utan bjudmat och bjudpilsner.

Men tänk så skönt, där ligger han, relativt nymuckad, kortklippt, utsvulten, nedkyld, nersmutsad och med en dyrgrip till kniv, i nåt blöthål och försöker späka sig i nåt 'överlevnads'-försök, så dyker jag och hunden upp, glada i hågen med en korg full med semlor, jordkyld ale, isterband, skånepepparkakor, våfflor och gräddstuvad potatis. Ondska förklädd till snällhet.

Eller kanske våldstesta någon lättviktsidealists hemsydda smörgåspappersvindskydd meddelst lövblås? Möjligheterna är oändliga.

Det var väldigt mycket "jag" här. Vi kanske ska stifta särskilda lagar för dig och din familj?

Ibland kan det vara bra att lyssna på någon som har andra infallsvinklar än man själv.

Det kanske är som så att dina förslag utgår från dina egna behov som (förmodat) familjelös ensamvandrare som inte eldar på sina turer?

Tycker även det känns motsägelsefullt att tycka att bärplockning för omedelbar konsumtion är OK samtidigt som du vill ta bort möjligheten att röra sig utanför stig och väg. Förmodar att bär och svampplockning inte är din favorithobby heller...

Uffe

Men tänk så skönt, där ligger han, relativt nymuckad, kortklippt, utsvulten, nedkyld, nersmutsad och med en dyrgrip till kniv, i nåt blöthål och försöker späka sig i nåt 'överlevnads'-försök, så dyker jag och hunden upp, glada i hågen med en korg full med semlor, jordkyld ale, isterband, skånepepparkakor, våfflor och gräddstuvad potatis. Ondska förklädd till snällhet.
.

ok, jag vill ha gps koordinater.. exakt tidslag.. jag tänker inte ligga i ditt surhåla och vänta i onödan :) (du har väl med smör till pipparkagorna?)

Vet du vad niking, du är en riktigt bitter människa. Tråkigt.

Nu vill jag erkänna att även jag är skogsägare men i uppland. Roslags leden går nästa igenom vår mark. Och många svamp och bär plockare vista ofta på vår och våras grannars skog. I samfälligheten vi har ingår bla våra båtplatser men också en naturstrand med klippor. Här tältas det en del. I skogen har vi nästan aldrig några problem. Mer är det längs stranremsan. Vet du vad skilnaden är mellan våra marker. Din ligger i glesbygden och min nära stockholm. Jag vågar säga att jag har mer besök än hos er. Ändå är du den bittra. Får jag fråga om du ens haft besök i din skog av friluftsfolk.

Hur som helst så är jag mycket för allemansrätten. Trots vår skog. Som tur är är inte alla som du.

Vet du vad niking, du är en riktigt bitter människa. Tråkigt.

Nu vill jag erkänna att även jag är skogsägare men i uppland. Roslags leden går nästa igenom vår mark. Och många svamp och bär plockare vista ofta på vår och våras grannars skog. I samfälligheten vi har ingår bla våra båtplatser men också en naturstrand med klippor. Här tältas det en del. I skogen har vi nästan aldrig några problem. Mer är det längs stranremsan. Vet du vad skilnaden är mellan våra marker. Din ligger i glesbygden och min nära stockholm. Jag vågar säga att jag har mer besök än hos er. Ändå är du den bittra. Får jag fråga om du ens haft besök i din skog av friluftsfolk.

Hur som helst så är jag mycket för allemansrätten. Trots vår skog. Som tur är är inte alla som du.

Jodå, jag har en del besökare i min skog och en del har jag rentav träffat på. Spår syns efter besökarna.

Hur många ha skog har du, om jag får fråga?
/Niklas

Du menar som markägarens psykiska lidande av skador efter en ideell organiserad friluftsaktivitet?
/Niklas.

Om du har psykiskt lidande för att folk beträder din mark så ska du nog söka för det.

Vad jag inte fattar är varför du gång på gång målar in dig i ett hörn av oresonlighet? Du vägrar resolut att bemöta folks argument seriöst utan bemöter påhittade argument.

Var någonstans i allemansrätten står det att man får orsaka skador? Ingenstans, så varför är det detta du bemöter?

91 sidor tjafs.. 1 person har en extrem och oresonlig ståndpunkt som på något sätt får stå som modell för alla markägare.. det fina med demokratier är att man oftast ser till det större goda än att tillgodo se 1 persons ganska unika bild av verkligheten.. det som också är fantastiskt och nästa poetiskt vackert är att 1 person får lov att ha knasiga åsikter och uttrycka dessa fritt!! (i 91 sidor)

kör hårt pojkar och flickor, snart är man ikapp knivtråden!!

91 sidor tjafs.. 1 person har en extrem och oresonlig ståndpunkt som på något sätt får stå som modell för alla markägare.. det fina med demokratier är att man oftast ser till det större goda än att tillgodo se 1 persons ganska unika bild av verkligheten.. det som också är fantastiskt och nästa poetiskt vackert är att 1 person får lov att ha knasiga åsikter och uttrycka dessa fritt!! (i 91 sidor)

kör hårt pojkar och flickor, snart är man ikapp knivtråden!!

Frågan är väl vad det är för självplågarböjelser som får oss att gång på gång posta i tråden.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg