Allemansrätten

Jag följer allemansrättstråden med intresse och tycker att jag lär mig en hel del av den. Jag hoppas också att vi får behålla allemansrätten, samtidigt som jag förstår att man ifrågasätter den då någons missbruk av rätten t ex leder till stora ekonomiska förluster.

Följande länk, tycker jag, är tveksam som argument, niking:

Inte håller du väl med om att allemansrätten har funnits längre än 1900-talet?

Nu gällde frågan specifikt bärplockning. Men du kanske anser att Stellan är ute och cyklar (bildligt talat alltså) när han påstår att hans farfar fick betala markägaren för att få plocka bär?
/Niklas

Tja, det bör väl rimligtvis skilja en rimlig dagsetapp mellan varje övernattningsplats, tycker jag. Annars får vederbörande faktiskt se till att fråga markägaren innan tältning sker.

Att bara flytta tältet 50-500 meter/dag är definitivt inte ok utan markägarens tillstånd, anser jag!
/Niklas

Jag har uppfattat principen som ett sätt att undvika koncentrerat slitage på en plats och då borde det räcka med 50-500 meters förflyttning. Anser jag!
:)

Du måste hitta mig först, annars vet du ju inte att jag finns på din mark. Ska du hålla koll på din mark dygnet runt så blir det nog lite dyrt och sätter du upp åtelkameror och trådlösa larm så vet du kanske att allt har ett motmedel och dom är löjligt enkla att störa ut..
Var inte orolig, jag hittar dig! Behöver jag hjälp, får jag kalla in mc-folk :)

Du har aldrig reflekterat över att en sån som du kan få problem IRL när folk du retar på nätet hittar dig IRL? En liten tankeställare bara.

Tycker du att jag ska byta alias efter ca 12-15 år här på Utsidan och bli anonym?
/Niklas

Hej!

Jag kan återigen kliva in i rollen som informatör för nämnda forskningsprogram och rätta en felaktighet i det citerade inlägget. Det här vet niking eftersom vi haft samma dialog tidigare.

www.friluftsforskning.se är inte Klas Sandells personliga hemsida, utan det fristående forskningsprogrammets Friluftsliv i förändring, vilket framgår för den som besöker siten. Finansieringen kommer mycket riktigt från Naturvårdsverket. Var och en har möjlighet att ta del av vår forskning och bedömma om den är objektiv eller ej. Pengarna tilldelades oss efter en ansökan där vår forskningsinriktning tydligt redovisas, och denna ansökan finns också att läsa på vår site.

Klas Sandell är en mycket uppskattad medarbetare i forskningsprogrammet vars trovärdighet jag, och många med mig, håller mycket högt.

mvh

Anders Mossing
Informatör Friluftsliv i förändring

Som jag har svarat dig tidigare, så kommer man till forskningsprogrammet, när man, enligt Klas Sandells presentation på Karlstads Universitet, klickar på länken "hemsida".

Som jag tidigare har svarat dig i denna tråd, så verkar inte ett enda forskningsprojekt på Klas Sandells hemsida innehålla det minsta antydan till ett markägarperspektiv. För att kallas objektivt, borde åtminstone några ingående projekt ha ett tydligt markägarperspektiv. Så tyvärr, Anders, kan jag inte kalla Klas Sandells forskning eller forskningsprogrammet för objektiv.
/Niklas

Då kör jag bort vederbörande, efter som principen med max 1natt på samma plats missbrukats!
/Niklas
Du som är så intresserad av lag och rätt borde väl känna till att du inte har någon som helst rätt att köra iväg någon som tältar på din mark. Inte ens polisen kan köra iväg någon som tältar utan ett beslut från kronofogden om avhysning. Med ett sådant beslut (som vanlig tar upp till en vecka att skaka fram även om det juridiska läget är solklart) kan möjligen kronofogden ta hjälp av polisen med handräckning. Men då ska det juridiska läget vara solklart. Vilket det knappast är om någon flyttat tältet varje dag.
Om du så mycket som rycker upp en tältpinne för att köra iväg någon från din mark gör du dig skyldig till egenmäktigt förfarande, oavsett om de tältat en månad på samma plats.

Sandell har inga forskningsmedel från turistindustrin.

Däremot är han bla delfinansierad ett forskningprogram som involverar flera etablerade forskare från sju av våra svenska lärosäten. Projektet syftar till att bygga upp en kunskapsbas om svenskt friluftsliv. Sålunda är uppgiften varken att argumentera för eller emot en stark allemansrätt utan att objektivt beskriva svenskt friluftsliv. Projektet finansieras av Naturvårdsverket.

Naturvårdsverkets huvuduppgifter är att:
- vägleda andra centrala, regionala och lokala myndigheter i miljö- och tillsynsfrågor
- driva mål och ärenden i domstolar och följa hur miljöbalken utvecklas
- föreslå ändringar i lagstiftningen och andra miljöpolitiska styrmedel
- övervaka och rapportera om tillståndet i miljön
- initiera forskning och tillhandahålla kunskap
- fördela pengar till kalkning av försurade sjöar och vattendrag, skötsel av skyddade områden, kommunernas klimatinvesteringsprogram och efterbehandling och återställning av förorenad mark
- skydda mark och vatten
- svara för frågor om jakt och vilt
- svara för avfallsfrågor

Jag antar att det är uppgiften att "tillhandahålla kunskap" som gör att du ser Naturvårdsverket som din meningsmotståndare. Det står i uppenbar konflikt med att sprida okunskap.

Vill jag lära mig om tandvård lyssnar jag hellre på en tandhygienist än en advokat. Vill jag lära mig om allemansrätten lyssnar jag hellre på en professor i kulturgeografi än en civilingenjör.

Om nu naturvårdsverket verkligen satt på användbar kunskap, så vore det väl allt väl. Tyvärr har naturvårdsverket stora och tydliga kunskapsbrister beträffande de areella näringarna och hur de ofta aktivt har och kan skapa stora natur/kulturvärden. Hur många naturreservat har inte förstörts på grund av igenväxt p.g.a. att markägarna/arrendatorerna har fråntagits skötselrätten på marken.

Naturvårdsverket är dessvärre styrd av politiker och tjänstemän med kortsiktiga mål, istället för naturvetenskapliga fakta, vilket inneburit att åtskilliga miljarder av skattepengar har slösats bort. Hur var det med all kalkning av sjöar, som är naturligt försurande (på grund av sur berggrund) ?Hur är det med alla vargflyttar, där vargen omgående vandrar tillbaks dit där den hämtades? Hur var det med löftet om att kväveläckaget skulle minska med 90% på 5-10 år (fast kväveläckaget är en helt naturlig process i ett humid klimat)? Hur har naturvårdsverket tänkt sig att motverka förgraningen i södra Sverige, samtidigt som de inte släpper älgjakten fri och eventuella inplanterade vargar (djurarten alltså) bara sticker upp till renbetesland?

Tyvärr så får jag såga det mesta av naturvårdsverkets arbete jämsides med fotknölarna. Tänk vad pengar samhället skulle spara, om naturvårdsverket och länsstyrelsernas naturvårdsenheter plötsligt började samarbeta med de gröna näringarna, istället för att bekämpa de samma med näbbar och klor ( t.ex. genom konfiskera produktiv mark ).

Nä, avskeda varenda byråkrat och miljönisse på naturvårdsverket, som inte har en ordentlig praktiskt erfarenhet från de gröna näringarna, så skulle mycket kostsamma dumheter undvikas.
/Niklas

Du som är så intresserad av lag och rätt borde väl känna till att du inte har någon som helst rätt att köra iväg någon som tältar på din mark. Inte ens polisen kan köra iväg någon som tältar utan ett beslut från kronofogden om avhysning. Med ett sådant beslut (som vanlig tar upp till en vecka att skaka fram även om det juridiska läget är solklart) kan möjligen kronofogden ta hjälp av polisen med handräckning. Men då ska det juridiska läget vara solklart. Vilket det knappast är om någon flyttat tältet varje dag.
Om du så mycket som rycker upp en tältpinne för att köra iväg någon från din mark gör du dig skyldig till egenmäktigt förfarande, oavsett om de tältat en månad på samma plats.

Jodå, som markägare har jag rätt att avhysa oönskat folk och definitivt rätt att störa deras rätt med t.ex motormanuell röjning och gallring!
/Niklas

Ser ingen anledning till glorifiering eller att framstå i bättre dager. Jag skiter fullständigt i hur allemansrätten kom till. Den finns, och jag gillar den och jag kommer jobba för att den ska finnas kvar som den är idag. För jag tror att den funkar om man följer de "regler som finns"

Funkar för vem? Inte markägaren i alla fall. Dessutom är den historiska dimensionen mycket värdefull i många diskursioner, inte minst denna

Jag tror mig veta vad som är ok enligt allemansrätten. Alltså så kommer du inte hitta mig i potatislandet. Så om du stöter på mig tältande på din mark, så får du nog gilla läget samt att jag bjuder på fika.

Som du själv påpekat, så ger dig allemansrätten inga som helst rättigheter, utan bara sammanfattar som som inte uttryckligen är förbjudet enligt annan lag.

Dock torde det viktigaste vara att enbart göra sådant, som är OK enligt den aktuella markägaren. Annars kan ju allemansrätten plötsligt försvinna. :)

Är inte det lite tråkigt, allemansrätten finns där även för dig.
Njae, jag gillar att cykla småvägar. Aktionsradien blir ju betydligt större än om jag går i skog och mark.
/Niklas

Så allemansrätten samexisterar bra med skogsnäringen?

Skogsindustrin med tillhörande export skulle nog kunna bli betydligt större utan allemansrätt, reservatshysteri m.m.

Dock är poängen den att skogsindustrin är betydligt viktigare för Sverige än t.ex.naturturism, bärindustri, friluftsfrämjande m.m.
/Niklas

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg