Allemansrätten

Erfarenheterna från Storbritannien visar klart att man inte kan skilja mellan eget bruk och kommersiellt utnyttjande av allemansrätten, och det vet ju alla som kan det minsta om allemansrätten. Målet här ju att stoppa all form av allemansrätt i Sverige..

nja.. det är nog ingen som vill ta bort allemansrätten, de flesta som har invändningar har inte det mot allmänheten utan mot att kommersiella företag mer eller mindre godtyckligt kan driva verksamhet på annans mark. tyvärr känner sig många hotade av att man vill ta bort godtyckligheten för företag, jag fattar inte varför det skulle vara så svårt att göra en affärsuppgörelse mellan två affärsrörelser.. allmänheten bör bibehålla samma rätt som nu.

när det gäller niking så har jag en känsla av att han egentligen har en liberalare syn än vad som framkommer, det är troligtvis av tonen han anlagt en oresonlig åsikt gällande allemansrätten, detta beror på samma oresonlighet som andra sidan uppvisar.. niking, ber om ursäkt att jag lägger ord i munnen på dig, du får gärna säga till om jag har fel!
 
Men hallå !? Ett rakare indirekt hot får man väl leta efter.
Var hittar du hotet nånstans? Det jag skrev var bara en liten reflektion och att få folk att tänka till litegrann. Jag är nog den sista som skulle börja jävlas IRL men det finns andra som kanske läser men inget skriver och vet vem Niking m.fl. är och var dom bor, och som inte tar lika lättvinligt som jag på såna personers agerande på nätet. Reta inte upp folk på nätet och speciellt inte när ni sätter ut era riktiga namn för ni vet aldrig vem som läser det ni skriver, och ni vet inte vem ni träffar på IRL för världen är inte så stor.

Var rädda om er,,,,,,,,,,för er egen skull.
 
Nja, du får nog friska upp mitt minne... När "livade" jag det?

Du har så rätt det var Anders 626 och han håller ju vad "lovat". Du var ju snubben som mobbade mig för min dyslexi... Fast denna gång skyller jag på att i och o sitter på tok för nära varandra på tangentbordet.

De var nog önsketänkande att det var du som lämnade oss :)

Betula_pendula-UteMats 0-1 (njut av den enkla poängen så länge du vill)
 
Bara en notering efter att UteMats rättat mina stavfel och minnes lucka, sprack min teori om att heta debattörer som lämnar en tråd med löftet om att aldrig skriva igen, inte kan hålla vad de lovat.

Almgren kom som sagt tillbaks (välkommen det var tomt här utan dig)

Anders262 som lämnade in sitt avsked av denna tråd 2012-01-23 klockan 21:38 är altjämnt borta...
MEN klockan 08:49:44 2012-01-24 blir "mdf" medlem på utsidan. Klockan 23:22 den 24:e skriver alltså mdf sitt första inlägg på utsidan, i just tråden om allemansrätten. mdf har i denna stund endast skrivit 4 inlägg... alla i samma tråd. Och samma tråd som Anders 262 för mindre än 22 timmar sen har lämnat.

Kan det vara så att Anders 262 blivit så beroende att han antar nya skepnader bara för att få sin dos. Eller är mdf bara ett offer för olyckliga samträffande.

Beskrivning på mdf egen sida är total intet sägande. Allt man vet om mdf är att det kan vara en träfiberskiva som man kan tillverka köksskåp av.

olidligt skumt eller vad säger ni...

(Här ska det vara en trudelutt från Bröderna Dal och Professor Drövels hemlighet för er som minns... typ endast -patric- och almgren)


Ska kanske sluta dricka öl och titta på veckans brott med Leif GW Persson på svt play... blir liksom påverkad...
vet ni om att facebook har fyllefilter kanske något som utsidan borde införa.
 
nja.. det är nog ingen som vill ta bort allemansrätten, de flesta som har invändningar har inte det mot allmänheten utan mot att kommersiella företag mer eller mindre godtyckligt kan driva verksamhet på annans mark. tyvärr känner sig många hotade av att man vill ta bort godtyckligheten för företag, jag fattar inte varför det skulle vara så svårt att göra en affärsuppgörelse mellan två affärsrörelser.. allmänheten bör bibehålla samma rätt som nu.

....

Ekoturistföretagaren som tar ut folk och bakspårar rovdjur kan inte ens veta vems mark spåret kommer att leda. Hur skall h*n en "affärsuppgörelse" med X antal okända markägare? per telefon medan h*n spårar? Det går ju inte att spåra i förväg, eftersom turisterna naturligtvis förväntar sig orörd snö.

En kommersiell bärplockare plockar bär på 1000-tals markägares mark varje år, bären skulle inte bli "illegala" förrän de såldes, hur skulle de ens kunna hålla redan på vems mark de plockats? Det som skulle hända är ju naturligtvis att de ordnar ett avtal med1 markägare, sedan plockar de fritt hos alla ändå, eftersom alla VET att det inte finns något sätt att skilja ut kommersiell verksamhet.

De som vill förbjuda kommersiellt utnyttjande av allemansrätten gör det för att de antingen:

1: Egentligen vill förbjuda allemansrätten totalt, och detta är bara första steget.

2: De vill egentligen förbjuda avarter med dagens allemansrätt (nedskräpning, slitage etc), men de saknar kontakt med naturen så de inser inte att man inte kan skilja ut kommersiellt utnyttjande, det är bara naivt och dumt.
 
Ekoturistföretagaren som tar ut folk och bakspårar rovdjur kan inte ens veta vems mark spåret kommer att leda. Hur skall h*n en "affärsuppgörelse" med X antal okända markägare? per telefon medan h*n spårar? Det går ju inte att spåra i förväg, eftersom turisterna naturligtvis förväntar sig orörd snö.

En kommersiell bärplockare plockar bär på 1000-tals markägares mark varje år, bären skulle inte bli "illegala" förrän de såldes, hur skulle de ens kunna hålla redan på vems mark de plockats? Det som skulle hända är ju naturligtvis att de ordnar ett avtal med1 markägare, sedan plockar de fritt hos alla ändå, eftersom alla VET att det inte finns något sätt att skilja ut kommersiell verksamhet.

De som vill förbjuda kommersiellt utnyttjande av allemansrätten gör det för att de antingen:

1: Egentligen vill förbjuda allemansrätten totalt, och detta är bara första steget.

2: De vill egentligen förbjuda avarter med dagens allemansrätt (nedskräpning, slitage etc), men de saknar kontakt med naturen så de inser inte att man inte kan skilja ut kommersiellt utnyttjande, det är bara naivt och dumt.

jag orkar inte förklara en gång till, läsa mina tidigare inlägg.. jag gillar verkligen att du sätter dig som taleskvinna för "dom" och talar om vad "dom" egentligen menar, är det inte lite förmätet.. är det inte bättre att du tar ansvar för dina åsikter istället för att bekläda andra med dessa?

jag personligen är emot allt företagande som inte sker på kommersiella grunder, till exempel rennäringen.. skulle detta tvinga ekoturismföretagen att kontakta flera markägare så är det väl bara att göra detta, hur tror du andra företag drivs.. vi kan lika bra ta bort moms på arbete, det finns så många som svartjobbar och vi kan inte kontrollera det ändå.. : jag köper inte den typen av resonemang..klarar man inte att driva verksamhet på dessa grunder så ska verksamheten försvinna, enkelt. varför skulle det vara besvärligt, men som sagt.. läs vad som skrivit och tala inte om för folk vad "dom egentligen menar", det är ytterst respektlöst.
 
Redan som litet barn fick man lära sig, först hemma och sen i skolan och därefter lumpen, att man fick inte alltid som man ville oavsett vad det gällde. Man väljer själv om man vill göra sig själv till ett "offer" för systemet eller använda sig av det. Alla som gnäller över allemansrätten anser jag vara självpåtagna offer som inte på laglig grund kan hävda sin makt över andra.

Att vissa naturmarodörer inte kan sköta sig vet vi redan, så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli oavsett vilka lagar som än stiftas. Kommersiella naturmarodörer är dom som det i första hand ska satsas på att få ut från skogarna, dom som sköter sig finns det ju ingen anledning till att jaga med blåslampa.
 
Redan som litet barn fick man lära sig, först hemma och sen i skolan och därefter lumpen, att man fick inte alltid som man ville oavsett vad det gällde. Man väljer själv om man vill göra sig själv till ett "offer" för systemet eller använda sig av det. Alla som gnäller över allemansrätten anser jag vara självpåtagna offer som inte på laglig grund kan hävda sin makt över andra.

Att vissa naturmarodörer inte kan sköta sig vet vi redan, så har det alltid varit och så kommer det alltid att förbli oavsett vilka lagar som än stiftas. Kommersiella naturmarodörer är dom som det i första hand ska satsas på att få ut från skogarna, dom som sköter sig finns det ju ingen anledning till att jaga med blåslampa.

Du fattar fortfarande inte. Händer inget, så är det du som inte får som du vill.

-patric- sa:
jag personligen är emot allt företagande som inte sker på kommersiella grunder, till exempel rennäringen.. skulle detta tvinga ekoturismföretagen att kontakta flera markägare så är det väl bara att göra detta, hur tror du andra företag drivs.. vi kan lika bra ta bort moms på arbete, det finns så många som svartjobbar och vi kan inte kontrollera det ändå.. : jag köper inte den typen av resonemang..klarar man inte att driva verksamhet på dessa grunder så ska verksamheten försvinna, enkelt. varför skulle det vara besvärligt, men som sagt.. läs vad som skrivit och tala inte om för folk vad "dom egentligen menar", det är ytterst respektlöst.

Håller inte med -patric- om rennäringen, men det är nåt annat. Men varför inte komma överens med markägaren när du har en näringsverksamhet ser inte jag som ett hinder.
 
Var definieras begreppet "samma plats"? Jag är uppriktigt intresserad av om det finns nån sån definition.

Tja, det bör väl rimligtvis skilja en rimlig dagsetapp mellan varje övernattningsplats, tycker jag. Annars får vederbörande faktiskt se till att fråga markägaren innan tältning sker.

Att bara flytta tältet 50-500 meter/dag är definitivt inte ok utan markägarens tillstånd, anser jag!
/Niklas
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg