Allemansrätten

Nejdå, de flesta marägare vill inte göra någon som helst ändring av allemansrätten, och det är just snöskoteråkning och annan fordonstrafik (som inte har något med allemansrätten att göra) som markägarna har problem med.

http://www.utsidan.se/cldoc/en-majoritet-av-markagarna-varnar-om.htm

Men sedan finns det en liten grupp politiska extremister, som inte alls nödvändigtvis själva är markägare, som av ideologiska skäl vill avskaffa allemansrätten.

Det finns en hel del markägare, som har problem med allemansrätten http://www.atl.nu/skog/allemansratten-ifragasatt-av-skogsagare

Jag har inte sett några konkreta förslag mer än ett eventuellt eldningsförbud för att komma till rätta missförhållandena .
/Niklas

Nä käre Niklas. Du talar konsekvent om att få till stånd ändringar som maximerar dina intäkter utan att begränsa din rörlighet.

Men visst. kan du få den att upphöra pga jakt så kan jag få den att upphöra pga vinter. Att behöva skotta kostar pengar. Pengar som tas direkt ur min ficka.

Vidare så bör jag kunna förbjuda då det blri för mycket folk Precis som du vill kunna göra)

Och så ska jag sätta upp övervakningskameror fritt.

Tack Niklas. Du har öppnat vägen till ett amerikanskt communitysamhälle.

Varsågod!
/Niklas

Niking
Har inte läst varenda inlägg i den här tråden, men man får ju intrycket att det är ett helvete att vara markägare i Sverige med årliga miljardkostnader pga. allemansrätten. För att få lite perspektiv på det, kan du kanske tala om hur mycket mark du själv köpt för egna pengar och hur mycket du beräknar att allemansrätten kostar dig varje år?

Det kan bli stora belopp om det vill sig illa http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=573298&postcount=929

Du kan ju svara på hur mycket pengar allemansrätten är värd för dig, räknat i kronor och ören!
/Niklas

Du kan ju svara på hur mycket pengar allemansrätten är värd för dig, räknat i kronor och ören!
/Niklas

Egentligen meningslöst, men visst. Markägarna kan få köpa loss den för 2000 miljarder euro. en rund och fin summa. Nu har jag ju inte förhandlingsmandat för Sverige så egentligen är det ju meningslöst (men det har å andra sidan inte du heller).

Egentligen meningslöst, men visst. Markägarna kan få köpa loss den för 2000 miljarder euro. en rund och fin summa. Nu har jag ju inte förhandlingsmandat för Sverige så egentligen är det ju meningslöst (men det har å andra sidan inte du heller).

Du är alltså beredd att betala denna summa till de markägare, vars mark du besöker?
/Niklas

Du är alltså beredd att betala denna summa till de markägare, vars mark du besöker?
/Niklas

Nu tror jag du missförstår.

Jag har en allemansrätt. Du vill avskaffa den. Visst, om du köper loss den så kan du får det. Men det är ju då markägarna som får betala för att köpa loss rätten (vi andra har den ju redan så vi behöver ju knappast ens bry oss om vi inte vill).

Jag tror bästa vore om du samlar ihop dina kompisar och sen kommer med ett bud till oss andra, så kan vi ta det under övervägande.

Jag kan ju inte garantera att staten sverige accepterar ett visst bud, vi är ju egebtligen inte särskilt intresserade av att sälja.

Nu tror jag du missförstår.

Jag har en allemansrätt. Du vill avskaffa den. Visst, om du köper loss den så kan du får det. Men det är ju då markägarna som får betala för att köpa loss rätten (vi andra har den ju redan så vi behöver ju knappast ens bry oss om vi inte vill).

Jag tror bästa vore om du samlar ihop dina kompisar och sen kommer med ett bud till oss andra, så kan vi ta det under övervägande.

Jag kan ju inte garantera att staten sverige accepterar ett visst bud, vi är ju egebtligen inte särskilt intresserade av att sälja.

Hur mycket betalade Sverige till markägarna när allemansrätten instiftades på 1940-talet? Staten kan ju få samma summa uppräknad med inflationen....
/Niklas

Det kan bli stora belopp om det vill sig illa http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=573298&postcount=929

/Niklas

Det var mest en massa "kan kosta pengar" där, men det (kan tvingas ta omvägar, krav på stängselgenombrott, risk för att allmänheten orsakar stora skador...) säger mig inte ett dugg om vad det egentligen kostar. Du bygger ju debatten på de kostnader som allemansrätten innebär för skogsägaren och då är det ju intressant att veta vilka summor det handlar om . Eller har du inga egna erfarenheter?

Det var mest en massa "kan kosta pengar" där, men det (kan tvingas ta omvägar, krav på stängselgenombrott, risk för att allmänheten orsakar stora skador...) säger mig inte ett dugg om vad det egentligen kostar. Du bygger ju debatten på de kostnader som allemansrätten innebär för skogsägaren och då är det ju intressant att veta vilka summor det handlar om . Eller har du inga egna erfarenheter?

Som jag sa, det kan kosta stora pengar, men det varierar stort mellan år och fastighet. Kostnaderna kommer ju bara fram vid skogsvård och föryngring.

Du har fortfarande inte svarat på hur mycket allemansrätten är värd för dig, räknat i kronor och ören!
/Niklas

Som jag sa, det kan kosta stora pengar, men det varierar stort mellan år och fastighet. Kostnaderna kommer ju bara fram vid skogsvård och föryngring.

Du har fortfarande inte svarat på hur mycket allemansrätten är värd för dig, räknat i kronor och ören!
/Niklas

Eftersom jag inte känner till att det finns några kostnader för "min" allemansrätt så kan jag heller inte säga vad det är värt, lika lite som du förmodligen kan säga vad det är värt för dig att få gå på stadens trottoarer eller köra på svenska vägar.

Eftersom jag inte känner till att det finns några kostnader för "min" allemansrätt så kan jag heller inte säga vad det är värt, lika lite som du förmodligen kan säga vad det är värt för dig att få gå på stadens trottoarer eller köra på svenska vägar.

Hur mycket skulle du vara beredd att slanta upp per år, för att få behålla din allemansrätt? D.v.s. även kunna nyttja den utanför statliga/kommunala friluftsområden.
/Niklas

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg