Allemansrätten

Och här tyckte jag precis att jag skrev att vi ägde den. dumt av mig att tro att bara för att jag skrev det så skulle någom läsa det.

Ja vi äger den. Vi har betalat marken, bygget och underhållet.

Bra, då har du mitt svar i den första fallet!

Ingen argumenterar för tomtmark. din egen tomt får du ha i fred. Men du gör alltså skillnad på markägare och markägare, intressant.

Privat mark som privat mark! Marken är ju införskaffad för att du ska nyttja marken så som du vill och inte för att andra ska få nyttja den. Jag ser här ingen principiell skillnad om det råkar vara privat tomt, privat åker eller privat skog. Marken är införskaffad för markägarens skull och då får andra rätta sig efter markägarens pipa!
/Niklas

Bra, då har du mitt svar i den första fallet!

Privat mark som privat mark! Marken är ju införskaffad för att du ska nyttja marken så som du vill och inte för att andra ska få nyttja den. Jag ser här ingen principiell skillnad om det råkar vara privat tomt, privat åker eller privat skog. Marken är införskaffad för markägarens skull och då får andra rätta sig efter markägarens pipa!
/Niklas

Bra då kan vi införa inträdesförbud för allmänheten på vår gata. Den är privat mark, precis som din. Ser fram emot det samhälleliga kaos detta skapar.

Jag skrev alltså vägbom, så att bilar och andra motorfordon hindras. Fotgängare och cyklister sa jag inget om på er gata!
/Niklas

Men då är du ju inte konsekvent. Men om du accepterar att du får ha vägbommar men att de som går får röra sig fritt förstår jag inte ens debatten längre.

Du vill alltså hindra mig att röra mig på din mark, men du ska röra dig på min? Hur gick det nu med markägarnas ägande och rättigheter och att andra bara skulle packa och rätta sig?

Vad kostar allemansrätten dig?
Vad är det du som markägare betalar dyrt när jag gör en utflykt med familjen i din skog?

Kronor och ören tack!

Uffe

Det vi markägare betalar dyrt för är dels att vi i vissa fall hindras i vårt utnyttjande av marken och dels får skador på egendom.
* Vi får inte avverka som vi vill! => Mindre virkesinkomster och fördyrande avverkning.

* Vi kan tvingas ta en omväg när vi ska köra ut vårt virke, för att inte köra sönder en stig (inget ersättning betalas ut för dessa merkostnader). Bedömd kostnad ca 5-50 kr/m3fub virke.

* Krav på stängselgenombrott vid hägnader. Dels kostar själva stängselgenombrottet pengar. Dels riskeras skador och merarbete på det som inhägnas. Är det kreatur, så riskeras vasst + en massa merjobb om djuren slipper ut. Är det en föryngring, riskerar betande skadedjur (klövvilt, hare, viltsvin...) att fördärva den värdefulla föryngringen. Redan idag väljer många skogsägare att sätta gran där det egentligen borde vara tall eller löv. Detta kan bli mycket dyrt.

* Då allemansrätten går före jakt, kan allmänheten i praktiken förhindra en effektiv avskjutning av klövviltet.. Det minskar ju inte precis förgraningen i Sydsverige. Dessutom är jakt en inkomstbringande verksamhet på flera ställen, som kan gå upp i rök. Lågt räknad 60 kr/m3fub. http://www.skogsaktuellt.se/?p=35235&pt=108&m=1422

* Risken för att allmänheten orsakar stora skador på växande skog. Det kan ju dels vara direkt trädfällning (förvisso olagligt, men i praktiken lögn att hitta den skyldiga), dels också indirekta skador i form av markslitage, rotskador etc. som kan leda till stormskador och rotröta. Slutligen ska ju inte risken för skogsbrand underskattas. Skillnaden mellan rötved och timmer är i runda slängar 400 kr/m3fub.

* Allemansrätten kan t.o.m. gå före markägarnas rätt att underhålla befintliga diken, vilket Margaretha Svenning tog upp i sin del av utredningen om allemansrätten. Dikesrensning kan ofta vara mycket lönsamt http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/KraftsamlingSkog/Verktygsladan/Dikesrensning/

Summa summarum kan det bli mycket dyrt.
/Niklas

Men då är du ju inte konsekvent. Men om du accepterar att du får ha vägbommar men att de som går får röra sig fritt förstår jag inte ens debatten längre.

Du vill alltså hindra mig att röra mig på din mark, men du ska röra dig på min? Hur gick det nu med markägarnas ägande och rättigheter och att andra bara skulle packa och rätta sig?

Jag talar konsekvent av att inte röra dig utanför min väg utan uttryckligt tillstånd. Från tidigare inlägg
"Du verkar dock ha missat att min invändning mot dagens allemansrätt främst gäller vistelser utanför gatan/vägen."

Se även http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=544767&postcount=199

Själva vägen tål nog en del fotgängare och cyklister, dock inte bilister!
/Niklas

Senast ändrad:
Jag talar konsekvent av att inte röra dig utanför min väg utan uttryckligt tillstånd. Från tidigare inlägg
"Du verkar dock ha missat att min invändning mot dagens allemansrätt främst gäller vistelser utanför gatan/vägen."

Se även http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=544767&postcount=199

Själva vägen tål nog en del fotgängare och cyklister, dock inte bilister!
/Niklas

Nä käre Niklas. Du talar konsekvent om att få till stånd ändringar som maximerar dina intäkter utan att begränsa din rörlighet.

Men visst. kan du få den att upphöra pga jakt så kan jag få den att upphöra pga vinter. Att behöva skotta kostar pengar. Pengar som tas direkt ur min ficka.

Vidare så bör jag kunna förbjuda då det blri för mycket folk Precis som du vill kunna göra)

Och så ska jag sätta upp övervakningskameror fritt.

Tack Niklas. Du har öppnat vägen till ett amerikanskt communitysamhälle.

Niking
Har inte läst varenda inlägg i den här tråden, men man får ju intrycket att det är ett helvete att vara markägare i Sverige med årliga miljardkostnader pga. allemansrätten. För att få lite perspektiv på det, kan du kanske tala om hur mycket mark du själv köpt för egna pengar och hur mycket du beräknar att allemansrätten kostar dig varje år?

En reflektion över den här debatten måste jag göra. Eftersom jag bor på landsbygden har jag ett flertal bekanta som är markägare (läs bönder ) , och jag har då aldrig någonsin hört att de har klagat över allemansrätten. Jävla skoteråkare o jävla crossåkare har jag hört om , men aldrig ett ont ord om skogsmullar, jävla älgar också, men där blir det en intressekonflikt för de är ju jägare og. För mig är det bra att få tillgång till vedhuggning. Nä, allemansrätten har de inte pratat om, däremot han som har föräldrahemmet med mycket skog i Orsa, han brukar gnälla om det han benämmer " laga skifte " .

En reflektion över den här debatten måste jag göra. Eftersom jag bor på landsbygden har jag ett flertal bekanta som är markägare (läs bönder ) , och jag har då aldrig någonsin hört att de har klagat över allemansrätten. Jävla skoteråkare o jävla crossåkare har jag hört om , men aldrig ett ont ord om skogsmullar, jävla älgar också, men där blir det en intressekonflikt för de är ju jägare og. För mig är det bra att få tillgång till vedhuggning. Nä, allemansrätten har de inte pratat om, däremot han som har föräldrahemmet med mycket skog i Orsa, han brukar gnälla om det han benämmer " laga skifte " .

Nejdå, de flesta marägare vill inte göra någon som helst ändring av allemansrätten, och det är just snöskoteråkning och annan fordonstrafik (som inte har något med allemansrätten att göra) som markägarna har problem med.

http://www.utsidan.se/cldoc/en-majoritet-av-markagarna-varnar-om.htm

Men sedan finns det en liten grupp politiska extremister, som inte alls nödvändigtvis själva är markägare, som av ideologiska skäl vill avskaffa allemansrätten.

Som jag skrivit tidigare i tråden så har LRF gjort en stor studie och frågat markägare med lite större ägor hur de ser på allemansrätten. Resultatet visar att det är en liten minoritet som tycker att man behöver ändra på allemansrätten och även om de aldrig frågade vilka som vill avskaffa allemansrätten helt som niking argumenterar för, så kan man väl gissa att den gruppen är ännu mindre - kanske ett par procent av de större markägarna. Notera också att det fanns ett samband mellan arealstorlek och motvilja mot allemansrätten, dvs att bland de som ville inskränka allemansrätten så var de flesta "grevar och baroner" i södra Sverige.

Du har alltså rätt i dina antaganden. För även om niking här vill framstå som ett språkrör för markägarna så representerar han en ytterst liten och extrem grupp inom markägarna. Gissningsvis är antalet individer i den gruppen mindre än antalet individer i Sverige som anser att självmordsbombning är en acceptabel politisk metod.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg