Allemansrätten

Och utifrån GÄLLANDE LAGSTIFTNING, men det är ju så självklart att det inte borde behövas sägas va?

Jo, tydligen behövs det i flera sammanhang. Bl.a. i denna debatt debatt om allemansrätt, där såväl myndigheter, äventyrsföretagare och allmänhet ibland tar sig friheter, som strider mot markägarnas intressen och därmed deras mänskliga rättigheter.
/Niklas

Jo, tydligen behövs det i flera sammanhang. Bl.a. i denna debatt debatt om allemansrätt, där såväl myndigheter, äventyrsföretagare och allmänhet ibland tar sig friheter, som strider mot markägarnas intressen och därmed deras mänskliga rättigheter.
/Niklas

Ah, så om något strider mot dina intressen då är det per definition fel och lagen är felaktigt utformad? Intressant världssyn måste jag säga. Tack för att du upplyste oss om din tolkning av hur lagar ska fungera.

Vi kör helt enkelt Niking-testet på dem.

Sorry, men jag tror att det du förespråkar kallas oftast revolution, lycka till med det. Men jag tror och hoppas att du misslyckas.

Bara för att man äger något så betyder inte det att man får använda ägandet hur som helst, det finns regler, förordningar och lagar för det mesta i samhället, och visst ändras de ibland när det behövs för att de skall fungera som det är tänkt. Och visst blir det inte alltid bättre för alla, ibland måste man till och med ändra tillbaka. Detta är dock inte okänt för den som t ex äger mark, och borde ingå i kalkylen för ägandet om man nu skaffar sig mark med den avsikten att det skall ge intäkter som motsvarar investeringen. Men precis som alla andra marknader så kan man ju inte förutse framtiden, dock vet man historiskt att allemansrätten finns och att den är grundlagsskyddad så den borde inte vara en okänd faktor i den kalkylen. .

De flesta ser markägande som en långsiktig investering på kanske 10-40 års sikt (till skillnad från t.ex. aktiefonder och andra värdepapper, som vissa tycks byta lika ofta som de byter underkläder). Att förutse vilka förändringar som sker under denna långa tid är dessvärre helt omöjligt - inklusive hur allmänhetens och myndigheternas tolkningar av den luddiga allemansrätten kommer att ändras! Ty att tolkningen lär ändras inom 40 år (2052), anser jag vara lika säkert som amen i kyrkan.

Sen kan man ju som du vara sur på att den ser ut som den gör, men att skylla olämpligt beteende som inte har stöd i allemansrätten på att den finns är ju inte särskilt logiskt, och där hjälper ju troligen ett avskaffande av allemansrätten föga mot dem som ändå inte bryr sig. Att myndigheter gör fel (om det nu är så) är ju då inte allemansrättens fel utan myndighetens- Skulle det vara någon skillnad om dom kallade det strandskydd istället, eller något annat, om resultatet blev det samma? Jag antar att myndigheten inte ville godkänna bygglovet av något skäl och hade möjlighet att fatta ett nekande beslut, även om dom i ditt tycke använde en felaktig formulering. Alltså inte allemansrättens fel om det inte var den som var gällande, och alltså inget skäl att avskaffa den av den anledningen. Om du tycker att strandskydd och bygglov och allt annat använder allemansrätten som ett felaktigt argument så är det väl den användningen som man kan tro att man kan ändra på i första hand om man vill nå framgång?

Jag har faktiskt ingen mark, som omfattas av strandskydd och har ej heller behövt söka bygglov på min mark. Däremot reagerar jag starkt över de absurda konsekvenser, som den ytterst diffusa allemansrätten och strandskyddet uppenbarligen får för de drabbade markägarna. Dessutom reagerar jag starkt över att det krävs bygglov för rena dumheter, som t.ex. byta färg på tak eller fasad, sätta upp reklamskyltar på tomten och så vidare. (Däremot kan det vara OK för bygglov när det gäller vissa funktioner i ett hus, där kan lätt kan bli kostsamma skador vid felaktiga installationer, typ VA, el och värme).

De framkommer ju allt tydligare att det egentligen inte är allemansrätten du vill komma åt, utan en massa andra effekter av att du inte har fullständig frihet att själv utöva absolut bestämmande över den mark du har förmånen att nyttja. Om du inte vill ha någon utomstående i din skog och vill avskaffa allemansrätten så säg det, och om du har synpunkter på sådant som inte allemansrätten innehåller så tror jag att du driver dom frågorna bättre i andra diskussioner.

Sant att jag vill se en ökat självbestämmanderätt på min egen mark, vilket jag tror många markägare också vill se på sin mark. Sant också att berörda myndigheter och domstolar ofta vantolkar den luddiga allemansrätten till nackdel för markägarna, vilket självfallet skapar onödig irritation och frustration hos många markägare.

Dessutom tycker jag att det är helt rimligt krav att markägarna har sista ordet i vad som ska vara respektive inte vara allemansrättsligt tillåtet på sin mark, då det enbart är markägaren som drabbas ekonomiskt av eventuellt missbruk av allemansrätten på sin mark.

Du argumenterar utifrån egen sak mot allt som du tycker inskränker dig, jag försöker argumentera för det allmännas och vårt samhälles bästa för en väl fungerande allemansrätt.

Så nobelt av dig att tänka på allmänhetens bästa istället för ditt eget bästa. Ty det är väl möjligtvis inte så att ditt bästa och allmänhetens bästa råkar sammanfalla i denna fråga... :) Så vänligen sluta att hyckla och erkänn att du här bara talar i din egen sak! (Det gäller även andra debattörer i denna tråd).

Visst kan den bli bättre, men med din utgångspunkt om att alla negativa händelser beror på allemansrätten så missar du nog var förbättringarna du är ute efter skulle kunna hämtas.

Du lyckas tydligen inte se hur djupt den luddiga allemansrätten och dess följdeffekter inkräktar på markägarnas rättigheter.

Lycka till med fortsatt skogsägande, och var snäll mot besökarna i dina skogar.

Lycka till med ditt friluftsliv och glöm inte att vara snäll mot markägarnas egendom och fråga varenda berörd markägare om lov först innan du beträder vederbörandes mark.
/Niklas

Ah, så om något strider mot dina intressen då är det per definition fel och lagen är felaktigt utformad? Intressant världssyn måste jag säga. Tack för att du upplyste oss om din tolkning av hur lagar ska fungera.

Vi kör helt enkelt Niking-testet på dem.

Sorry, men jag tror att det du förespråkar kallas oftast revolution, lycka till med det. Men jag tror och hoppas att du misslyckas.

Tja, det är ju bara jag, som kan avgöra vad som är rätt och fel för mig. Ingen annan person kommer någonsin att bli kompetent nog för att kunna avgöra detta åt mig - särskilt inte några politiker, myndigheter eller domstolar!

Jag vill helst slippa göra revolution, men om myndigheter, politiker m.fl. bara fortsätter att köra över mig och andra markägare, så tänker jag definitivt säga ifrån på skarpen.
/Niklas.

så tänker jag definitivt säga ifrån på skarpen.
/Niklas.

Ohh nu blev vi rädda. Ska du använda en skarp röst? skriva med stora bokstäver?

Nä lycka till, men försök att göra en skillnad på när personer elelr myndigheter bryter mot lagar och när de bryter mot vad du anser borde vara en lag. Det är en ganska stor skillnad mellan dessa två fall.

Ohh nu blev vi rädda. Ska du använda en skarp röst? skriva med stora bokstäver?

Nä lycka till, men försök att göra en skillnad på när personer elelr myndigheter bryter mot lagar och när de bryter mot vad du anser borde vara en lag. Det är en ganska stor skillnad mellan dessa två fall.

Idealt bör det vara när de bryter något som jag tycker borde vara en lag. Så gjorde ju bl.a. Nelson Mandela med apartheid och Mahatma Ghandi med England kolonialvälde i dagens Indien, Pakistan och Bangladesh. Båda protesterade ju framgångsrikt mot då gällande lagar och rättstillämpning i respektive område.
/Niklas

Idealt bör det vara när de bryter något som jag tycker borde vara en lag. Så gjorde ju bl.a. Nelson Mandela med apartheid och Mahatma Ghandi med England kolonialvälde i dagens Indien, Pakistan och Bangladesh. Båda protesterade ju framgångsrikt mot då gällande lagar och rättstillämpning i respektive område.
/Niklas
Oj! Inte visste jag att vi hade en debattör här på forumet av fredspris-dignitet... :)

Tja, små människor väljer att blint följa befintliga lagar. Stora människor väljer att följa sin inre övertygelse. :)
/Niklas

Nja, så enkelt är det inte. En del väljer att verka inom systemet andra att ta till utomparlamentariska metoder. Men om du ser framför dig ett sitta i fängelse länge eller bli en martyr så är det din ensak. Men i båda fallen så får du svårt att ta hand om din skog.

Tja, små människor väljer att blint följa befintliga lagar. Stora människor väljer att följa sin inre övertygelse. :)
/Niklas

Oj! Inte visste jag att vi hade en så stor människa med oss här på Utsidan... :) Men du, är inte våra fängelser fulla av folk som struntar i våra lagar och väljer att "följa sin inre övertygelse"? Världshistorien är ju även den full av såna individer.
Tja, om du är en sån bjässe, snudd på fredspristagare...tja då måste du väl kanske ha rätt i sak här? Vi andra "små, vanliga" som deltar i diskussionen kan ju näppeligen mäta oss med dig... :)

Nja, så enkelt är det inte. En del väljer att verka inom systemet andra att ta till utomparlamentariska metoder. Men om du ser framför dig ett sitta i fängelse länge eller bli en martyr så är det din ensak. Men i båda fallen så får du svårt att ta hand om din skog.

Var människa får ju självfallet ta konsekvenserna av sitt handlande, men straffar blir man inte för att man gör fel (enligt lagen), utan gör fel på ett så klumpig sätt så att man åker fast för det.

Nelson Mandela satt ju t.ex. 27 år i fängelse för sin övertygelses skull.
/Niklas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg