Allemansrätten

Tja, kan man inte se sambandet mellan bygglov och allemansrätt, så har man inte mycket kunskap om allemansrätten och tillhörande allemansskyldighet.
Snacka om att inte se helheten. För att som markägare få låna naturresurserna och profitera på avkastningen krävs inte bara att man har pengar- Man måste som alla andra följa vissa regler, så har det alltid varit, och markägarna har väl alltid tyckt att det varit besvärligt eller "orättvist" men dom har ju tydligen skaffat skog trots att dom känt till det.
Kopplat med äganderätten för markägaren finns allemansskyldigheten för allmänheten.
Kopplat med allemansrätten finns en markägarskyldighet att inte hindra allmänheten.

Ty byggs det där, så är ju inte tomten längre allemansrättsligt tillgängligt.
Det är ju därför som det krävs bygglov och finns stadsplanering.Att tro att man kommer åt olagliga eller olovliga beteenden genom att begränsa allemansrätten är ju som att tro att man kan lagstifta bort all annan kriminalitet, man hindrar man bara dom som redan sköter sig och dom andra fortsätter ändå.

Seobserver: eftersom du ständigt tycks dra upp den där historien om släktens skog tycker jag verkligen det är dags att du lägger lite fakta på bordet.

- Vad hände?
- När hände det?
- Var hände det?
- Vari bestod oförätten?
-Finns det juridiska dokument eller annan dokumentation så vi själva kan bilda oss en uppfattning vad som hänt?

Och till sist - vad har det med allemansrätten att göra?

Uffe

Jag tror Seaobserver inte alls menar på att det finns någon koppling mellan det han skriver om och allemansrätten i saklig juridisk mening. Jag tolkar att han sammanfattar det hela i sin sista mening "fritt och gratis är gott - men det står alltid någon bakom och betalar"

Schneeberg just de där frågorna hoppas jag Svenska staten skall få svara på och för i EU domstolen.
Tills dess låter jag dig gärna vara nyfiken i en strut.

Fundera på i vems skogar ni njuter av ert friluftsliv och ta gärna reda på vad som fanns där före skogen, för bor ni en hyfsat stor stad så var det ganska bart långt bort därom efter 1700-talets lilla istid.

Urskog i rent skogslig benämning kan man nåppeligen tala om i ett land som var helt avskogat efter sista istiden. Stenålderns vandrare och senare brukare har viltdodlat där det gick och för framtiden.

Hur många plantor har ni egentligen satt och är ni helt säker på att ni aldrig trampat ner en planta eller av misstag gått över en nyplantering? Gratis!

Jag traskar över nyplanteringar ibland och det är helt medvetet då jag vet var jag sätter fötterna iom. att jag själv varit med och planterat skog. Att vandra över en skogsplantering betyder inte att den blir förstörd men man måste veta hur och var man sätter fötterna och följer man djurens upptrampade stigar så riskerar man inte att trampa på nån planta. Inte störa och inte förstöra gäller alla skogar och borde vara inpräntat i alla medborgare redan med modersmjölken.

...så om man har satt mellan 800000 och 850000 plantor i sin ungdom borde man ha lite mer rätt än allmänheten att fritt ströva i våra marker. Att man automatiskt blir förlåten om man råkar trampa lite snett där på hygget :)

Om man ska "råka trampa lite snett" så man skadar skogsplantor är man antingen halvblind eller inte riktigt nykter. Skogsplantor sätts ju i raka rader så hur svårt behöver det vara att missa plantorna? Dessutom finns det ju antingen djurstigar eller skotarspår att följa och i närheten av dom finns inga skogsplantor. Beter man sig inte som en elefant i en porslinsaffär så finns inget att klaga på, och som sagt, inte störa-inte förstöra var det ju, eller?

Teknikern - som sneddat över många plantage och även övernattat på ett ytterst lämpligt ställe mitt i ett plantage.

Somliga kan och mången visar att det är klent beställt.

Det som mest förundrar mig är hur i h*lvete man kan missa alla små stigar mellan plantorna, dessutom sätts ju inte plantorna med en decimeters avstånd,,,,,,,eller är osynliga så det är ju gott om plats för fötterna mellan raderna, men folk kanske skiter i att se sig för, eller inte bryr sig.

Med full koncentration på GPS och MP3 samtidigt har mer än en ung man överskridit sitt max när han försöker ta sig till den lockande "skatten". Tacka vet jag mogna kvinnor i skogen de ser sig om pratar och vet var de sätter fötterna.
Men lagom uppmärksamhet är givetvis bäst.
Satt plantor och vet inte var du sätter fötterna, l--mel! hade det blivit i skogen om du upptäckts!
Du får nog gå ut i regnet och sätta dina pliktplantor, utan sydväst.

Satt plantor och vet inte var du sätter fötterna, l--mel! hade det blivit i skogen om du upptäckts!
Du får nog gå ut i regnet och sätta dina pliktplantor, utan sydväst.
Jag tror du missuppfattade mig (om det var mig du svarade förstås), jag kan hålla reda på både fötter och plantor, samt slå upp ett tält i ett skogsplantage utan att ens vara i närheten av en endaste planta. Det finns ju många ställen i skogen där plantsättning inte lämpat sig och det brukar vara bästa lägerplatserna och även om man inte får ner en tältpinne i urberget så finns det ju andra sätt att lösa den lilla petitessen, skärgården är inte heller så lätt-campad alla gånger men med lite sunt förnuft är lösningen närmre än problemet.

Då jag vet att du också har ett förflutet i det militära kommer ett litet smakprov:

"Knäpp knapparna"
"Men kapten, jackan har inga knappar utan dragkedja."
"Lös problemet!"
:)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg