Allemansrätten

Allemansrätten SvD Brännpunkt 7 januari

Se Brännpunkt
”Fel att ta betalt för vanligt friluftsliv” i dagens SvD av Birgitta Rydberg och Barbro Westerholm.
Argus

Snacka om att inte se helheten. För att som markägare få låna naturresurserna och profitera på avkastningen krävs inte bara att man har pengar- Man måste som alla andra följa vissa regler, så har det alltid varit, och markägarna har väl alltid tyckt att det varit besvärligt eller "orättvist" men dom har ju tydligen skaffat skog trots att dom känt till det.
Kopplat med äganderätten för markägaren finns allemansskyldigheten för allmänheten.
Kopplat med allemansrätten finns en markägarskyldighet att inte hindra allmänheten..

Det är en betydande skillnad mellan att äga och arrendera mark. Jag talar ju om markägare och inte markarrendatorer. Markägare äger alltså marken och de medföljande naturtillgångar.

Dessutom så ändrar ju både staten och EU spelreglerna titt som tätt - ofta till markägarnas nackdel! Jag nämnde ju ett tiotal områden där spelreglerna ändrades http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=570340&postcount=723 Så fort lagar och lagtolkning ändras, så ändras ju också spelreglerna per automatik..

Det är ju därför som det krävs bygglov och finns stadsplanering.Att tro att man kommer åt olagliga eller olovliga beteenden genom att begränsa allemansrätten är ju som att tro att man kan lagstifta bort all annan kriminalitet, man hindrar man bara dom som redan sköter sig och dom andra fortsätter ändå.

Myndigheternas krav på bygglov missbrukas ofta utanför planlagt område, bl.a. med hänvisning till just allemansrätten, vilket jag tycker är galet..
/Niklas

...så om man har satt mellan 800000 och 850000 plantor i sin ungdom borde man ha lite mer rätt än allmänheten att fritt ströva i våra marker. Att man automatiskt blir förlåten om man råkar trampa lite snett där på hygget :)

Varför det! En förstörd planta förblir en förstörd planta, oavsett vem som förstörde den.
/Niklas

Har du något bättre exempel på där en majoritet förtrycker och förgriper sig på en minoritet än nazisternas illdåd mot judar, så är jag nyfiken.
/Niklas

Visst, vilken demokrati som helst kan tas som exempel - det är ju liksom lite det som är vitsen med en demokrati - att majoriteten bestämmer och de övriga får rätta sig efter det. Om minoriteten bestämmer kallas det oftast för diktatur...

Men nu var det inte skillnader mellan olika styrelseskick Godwins lag handlade om utan om nedanstående:

"Godwin observed that, given enough time, in any online discussion—regardless of topic or scope—someone inevitably criticizes some point made in the discussion by comparing it to beliefs held by Hitler and the Nazis"

Se Brännpunkt
”Fel att ta betalt för vanligt friluftsliv” i dagens SvD av Birgitta Rydberg och Barbro Westerholm.
Argus

Jag förmodar att du åsyftar http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fel-att-ta-betalt-for-friluftsliv_6754075.svd

Den insändaren innehåller ju en del märkliga påståenden. Författarna gnäller ju över att det är tillåtet (eller åtminstone inte förbjudet enligt lag) att ta ut avgifter för preparerade skidspår, samtidigt som de skriver "Att allemansrätten inte ska hindra den som bygger och driver omklädningsrum och parkeringar för att ta ut en avgift, ter sig självklart." Varför skulle det vara mer OK att ta ut parkeringsavgifter än skidspårsavgifter?

Däremot, så är jag precis lika upprörd som författarna över att "det är också ett problem att kommersiella aktörer anser sig kunna använda andras mark gratis för olika vinstdrivande verksamheter, med hänvisning till allemansrätten". Det är ju självklart att berörda markägare ska ha arrende för preparerade spår på sin mark - samt markägarens uttryckliga tillstånd för att överhuvudtaget anlägga och underhålla dessa spår!

Dock misstänker jag att de flesta anlagda motionsspår går på kommunal eller statligt ägd mark, varför det då inte bör vara något större problem med vare sig arrende eller markägarens tillstånd.
/Niklas

Att det kan finnas fler sätt för markägaren att tjäna pengar på sin mark, är helt ok. Dock är det upp till markägaren att bestämma hur driftsinriktningen ska vara på sin fastighet - utifrån den egna fastighetens möjligheter!

När det gäller jakten och tillhörande viltvård, så får ju den också ske på ett sådant sätt att den inte skadar andra markägares egendom. Det är ju t.ex. inte ok att låta sina vildsvin böka upp grannarnas slåttervallar, eller låta sina älgar äta upp grannarnas föryngringsytor.
/Niklas

Att det kan finnas fler sätt för markägaren att tjäna pengar på sin mark, är helt ok. Dock är det upp till markägaren att bestämma hur driftsinriktningen ska vara på sin fastighet - utifrån den egna fastighetens möjligheter!

Och utifrån GÄLLANDE LAGSTIFTNING, men det är ju så självklart att det inte borde behövas sägas va?

Det är en betydande skillnad mellan att äga och arrendera mark. Jag talar ju om markägare och inte markarrendatorer. Markägare äger alltså marken och de medföljande naturtillgångar.

Dessutom så ändrar ju både staten och EU spelreglerna titt som tätt - ofta till markägarnas nackdel! Jag nämnde ju ett tiotal områden där spelreglerna ändrades http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=570340&postcount=723 Så fort lagar och lagtolkning ändras, så ändras ju också spelreglerna per automatik..

Myndigheternas krav på bygglov missbrukas ofta utanför planlagt område, bl.a. med hänvisning till just allemansrätten, vilket jag tycker är galet..
/Niklas

Bara för att man äger något så betyder inte det att man får använda ägandet hur som helst, det finns regler, förordningar och lagar för det mesta i samhället, och visst ändras de ibland när det behövs för att de skall fungera som det är tänkt. Och visst blir det inte alltid bättre för alla, ibland måste man till och med ändra tillbaka. Detta är dock inte okänt för den som t ex äger mark, och borde ingå i kalkylen för ägandet om man nu skaffar sig mark med den avsikten att det skall ge intäkter som motsvarar investeringen. Men precis som alla andra marknader så kan man ju inte förutse framtiden, dock vet man historiskt att allemansrätten finns och att den är grundlagsskyddad så den borde inte vara en okänd faktor i den kalkylen.

Sen kan man ju som du vara sur på att den ser ut som den gör, men att skylla olämpligt beteende som inte har stöd i allemansrätten på att den finns är ju inte särskilt logiskt, och där hjälper ju troligen ett avskaffande av allemansrätten föga mot dem som ändå inte bryr sig. Att myndigheter gör fel (om det nu är så) är ju då inte allemansrättens fel utan myndighetens- Skulle det vara någon skillnad om dom kallade det strandskydd istället, eller något annat, om resultatet blev det samma? Jag antar att myndigheten inte ville godkänna bygglovet av något skäl och hade möjlighet att fatta ett nekande beslut, även om dom i ditt tycke använde en felaktig formulering. Alltså inte allemansrättens fel om det inte var den som var gällande, och alltså inget skäl att avskaffa den av den anledningen. Om du tycker att strandskydd och bygglov och allt annat använder allemansrätten som ett felaktigt argument så är det väl den användningen som man kan tro att man kan ändra på i första hand om man vill nå framgång?

De framkommer ju allt tydligare att det egentligen inte är allemansrätten du vill komma åt, utan en massa andra effekter av att du inte har fullständig frihet att själv utöva absolut bestämmande över den mark du har förmånen att nyttja. Om du inte vill ha någon utomstående i din skog och vill avskaffa allemansrätten så säg det, och om du har synpunkter på sådant som inte allemansrätten innehåller så tror jag att du driver dom frågorna bättre i andra diskussioner.

Du argumenterar utifrån egen sak mot allt som du tycker inskränker dig, jag försöker argumentera för det allmännas och vårt samhälles bästa för en väl fungerande allemansrätt. Visst kan den bli bättre, men med din utgångspunkt om att alla negativa händelser beror på allemansrätten så missar du nog var förbättringarna du är ute efter skulle kunna hämtas.

Lycka till med fortsatt skogsägande, och var snäll mot besökarna i dina skogar.

När det gäller jakten och tillhörande viltvård, så får ju den också ske på ett sådant sätt att den inte skadar andra markägares egendom. Det är ju t.ex. inte ok att låta sina vildsvin böka upp grannarnas slåttervallar, eller låta sina älgar äta upp grannarnas föryngringsytor.
/Niklas

Äger och ansvarar du för dom vilda djuren i skogen också, har dom en adress hos dig?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg