Allemansrätten

Din ton är obehaglig.
Före allemannsrätten finns en allemannsskyldighet, Den verkar alltför få behärska. När ego i sommras besökte släktens planterade skog som förverkast till reservat kunde konstateras att förutom en massa vindfällen, fanns nerhuggna träd, spår av eldstäder på klipphällar med nyare sprängningar samt en massa skräp och sopor. Knappast värdigt friluftare. Polisamälan avskrev som vanligt efter 6v p g a udtredningsunderlag saknas, d v s det hade inte lyfts ett finger. Sverige är fantastiskt.

Din ton är obehaglig.
Före allemannsrätten finns en allemannsskyldighet, Den verkar alltför få behärska. När ego i sommras besökte släktens planterade skog som förverkast till reservat kunde konstateras att förutom en massa vindfällen, fanns nerhuggna träd, spår av eldstäder på klipphällar med nyare sprängningar samt en massa skräp och sopor. Knappast värdigt friluftare. Polisamälan avskrev som vanligt efter 6v p g a udtredningsunderlag saknas, d v s det hade inte lyfts ett finger. Sverige är fantastiskt.

Men detta problem löses INTE genom att ta bort allemansrätten. Vad ni såg var tråkigt, och visst, det behövs en större kunskap. Att polisen dock avskrev det hela är väl inte så konstigt. Vad vill du de ska göra?

Sen vems ton som är otrevlig är svårt att utläsa av ditt svar.

Din ton är obehaglig.

Det är ju vanlig brottslighet du pratar om och den har inget med allemansrätten att göra. Det förekommer ju en massa skadegörelse inne i stan också, är lösningen på det problemet utegångsförbud och förbud att gå på gatorna?
Och polisen, de lägger ju ned alla utredningar där det inte grips en gärningsman på bar gärning. Möjligen med undantag av Palmemordet... :)

Det är ju vanlig brottslighet du pratar om och den har inget med allemansrätten att göra. Det förekommer ju en massa skadegörelse inne i stan också, är lösningen på det problemet utegångsförbud och förbud att gå på gatorna?
Och polisen, de lägger ju ned alla utredningar där det inte grips en gärningsman på bar gärning. Möjligen med undantag av Palmemordet... :)

Jag har aldrig hört att "buset" i stan har försvarat sej med att det inte är utegångs-förbud.
Men däremot folk som ger sej ut i skogarna, västkustens klippor osv. försvarar sej med
allemansrätten, men saknar all kunskap om skyldighet.
Att man bryter mot andra lagar är i detta fall ointressant eftersom folk tror dom följer
allemansrätten och hänvisar till den.
Att man sköter sej i naturen är ju viktigt för oss i detta forum, det är här våra intressen finns.

Mvh Glenn

Jag har aldrig hört att "buset" i stan har försvarat sej med att det inte är utegångs-förbud.
Men däremot folk som ger sej ut i skogarna, västkustens klippor osv. försvarar sej med
Att man bryter mot andra lagar är i detta fall ointressant eftersom folk tror dom följer
Att man sköter sej i naturen är ju viktigt för oss i detta forum, det är här våra intressen finns.

Mvh Glenn

Så om vi har en lag som folk inte följer ska vi ta bort den lagen? Är det vad du menar? Är det inte bättre med information? (så gjorde man tex med bilbälteslagen).

Så om vi har en lag som folk inte följer ska vi ta bort den lagen? Är det vad du menar? Är det inte bättre med information? (så gjorde man tex med bilbälteslagen).

Jo. Jag tycker att det är en förbannat svår nöt att knäcka.
Men jag vill inte jämföra Allemansrätten med utegångsförbud, då kommer vi ingen vart.
Jag har ett tidigare inlägg där jag efterlyser just information.

Om jag förstår dej rätt så tror du jag vill ta bort Allemansrätten. ALDRIG.
Mvh Glenn

Jo. Jag tycker att det är en förbannat svår nöt att knäcka.

Inte alls. vi har lagar, de ska följas. Vill man ändra dem får man arbeta parlamentariskt. vi har en riksdag, den stiftar lagarna.

har väldigt svårt att se att just lagar som rör friluftsliv och rörlighet ska behandlas annorlunda.

Sen är det ju så att polisen kan inte hitta förövvare lika enkelt som på TV. Om någon eldat på et berg och inte har setts elelr är kvar eller lämnat någon som kan bevisa både att de varit där och eldat så är det svårt. Då ska polisen lägga ner utreidningen och satsa resurserna där det finns en chans att lyckas.

Det är ju en avsevärd skillnad mellan att få vistas och att i skydd av detta missbruka. Problemen är flera. Men personligt ansvar är en grundbult och den har inte varit populär vare sig i samhället eller på dessa sidor.

Frågorna som dyker upp med jämna mellanrum avslöjar att häftighet är målet och förberedelser samt kunskap är strunt.

Yxor, sågar samt huggande med knivar fyller säkert 1000-tals av inläggen. Hur många av de här blivande trädfällarna äger skog? Har de verkligen markägarens tillstånd?

Det är korrekt att det som sker i många skogar speciellt nära tätorter är vanlig enkel brottslighet, men markägarna står likafullt med oplanerad ved på marken och sopor i skogen samt outplånliga ärr efter våldsamt eldande på fel plats.

Argument som ni markägare får finna er i det gör ingen lyckligare utan avslöjar endast ett förakt för att tidigare generationer planterat och vårdat skogen, ibland i många generationer.

Skogen är en utmärkt resurs för ved, rekreation, jakt och bär men då måste alla vara rädda om den och även bruka allemansskyldigheterna fullt ut, annars blir risken stor att det blir en EU ensning och i den rymms ingen allemansrätt, det vore mycket sorgligt.

Givetvis är ego för allemansrätten men endast då allemansskyldigheterna efterlevs.

Mvh Glenn

Att ett fåtal inte vill följa eller kan förstå reglerna är väl ingen grund att ändra reglerna? Titta på hur trafiken fungerar, jag möter folk varje dag som inte har en aning om hur högeregeln fungerar och andra som tror att det är valfritt efter tycke och smak på vilken sida man väljer att köra om på tre-filig motorväg. Massor av olyckor inträffar också just på grund av detta. Vad är din lösning där? Att stänga av vägarna?
Det kommer alltid att finnas folk som skiter i reglerna eller i att lära sig dem. Tyvärr! Men vi kan inte anpassa hela samhället efter dem.

Inte alls. vi har lagar, de ska följas. Vill man ändra dem får man arbeta parlamentariskt. vi har en riksdag, den stiftar lagarna.

har väldigt svårt att se att just lagar som rör friluftsliv och rörlighet ska behandlas annorlunda.

Sen är det ju så att polisen kan inte hitta förövvare lika enkelt som på TV. Om någon eldat på et berg och inte har setts elelr är kvar eller lämnat någon som kan bevisa både att de varit där och eldat så är det svårt. Då ska polisen lägga ner utreidningen och satsa resurserna där det finns en chans att lyckas.

Jag är inte dum, men det är avarterna som förstör och ger näring åt förbudsivrarna.
Det tycker jag är svårt att lyckas med.

Mvh Glenn

Att ett fåtal inte vill följa eller kan förstå reglerna är väl ingen grund att ändra reglerna? Titta på hur trafiken fungerar, jag möter folk varje dag som inte har en aning om hur högeregeln fungerar och andra som tror att det är valfritt efter tycke och smak på vilken sida man väljer att köra om på tre-filig motorväg. Massor av olyckor inträffar också just på grund av detta. Vad är din lösning där? Att stänga av vägarna?
Det kommer alltid att finnas folk som skiter i reglerna eller i att lära sig dem. Tyvärr! Men vi kan inte anpassa hela samhället efter dem.

Jag måste nog klargöra en sak: Jag är utan undantag för Allemansrätten.

Men ett ansvar följer med. Jag vill att mer info når ut till turisterna.inget annat.
Vem har ansvaret för det?

Mvh Glenn

Jag måste nog klargöra en sak: Jag är utan undantag för Allemansrätten.

Men ett ansvar följer med. Jag vill att mer info når ut till turisterna.inget annat.
Vem har ansvaret för det?

Mvh Glenn

Ok, förlåt. Jag klumpade ihop dig med de i diskussionen som verkar vilja avveckla den. Då tycker vi likadant i princip. Ansvaret för informationen är väl en administrativ fråga. Generellt kan man tycka att Naturvårdsverket kan hålla i infon, men att event- och turistföretag som nyttjar allemansrätten får ett särskilt ansvar att informera och utbilda sina kunder.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg