Allemansrätten

Bland annat Sveriges turistråd har ju informerat brett om allemansrätten men föga om skyldigheterna.
Givervis för skattepengar och utan eget ansvar.

Att ha lagar hjälper inte ett dugg när folk skiter totalt i dem:

http://svtplay.se/v/2565941/botkyrka_begar_hjalp_mot_buskorningen_i_skogen

Detta problem gäller över hela landet - och det mest tragiska är hur polisen totalt struntar i detta. Jag har personligen pratat med både polis och kommun om dessa problem, men bemötts med en suck "inga resurser, lagar finns men ingen kan tas på bar gärning".

Så, att prata om parlament och lagar är meningslöst - problemet är att Sverige avskaffat sunt förnuft och normalt uppförande för flera år sedan. Så jag inser och förstår att markägare börjar bli starkt kritiska till hur läget är.

Personligen är jag för allemansrätten såklart - men inser hur problematiskt allt blir då människans IQnivå uppenbarligen är i stark recession.

Att ha lagar hjälper inte ett dugg när folk skiter totalt i dem:

http://svtplay.se/v/2565941/botkyrka_begar_hjalp_mot_buskorningen_i_skogen

Detta problem gäller över hela landet - och det mest tragiska är hur polisen totalt struntar i detta. Jag har personligen pratat med både polis och kommun om dessa problem, men bemötts med en suck "inga resurser, lagar finns men ingen kan tas på bar gärning".

Så, att prata om parlament och lagar är meningslöst - problemet är att Sverige avskaffat sunt förnuft och normalt uppförande för flera år sedan. Så jag inser och förstår att markägare börjar bli starkt kritiska till hur läget är.

Personligen är jag för allemansrätten såklart - men inser hur problematsikt allt blir då människans IQnivå uppenbarligen är i stark recession.

Det har skett en förslappning över hela banan, det har blivit en förväxling mellan kravlöshet och frihet. Frihet under ansvar lockar inte då ansvarsbiten inte ger ett direkt resultat tillbaka utan bara innebär en egen insats.

Event och äventyrsföretag kan inte hänvisa till någon allemansrätt utan måste varje gång ha markägarnas tillstånd. Utan avtal måste de hålla sig med egen skog.

Event och äventyrsföretag kan inte hänvisa till någon allemansrätt utan måste varje gång ha markägarnas tillstånd. Utan avtal måste de hålla sig med egen skog.

Nej, det är inte sant. Däremot pågår en utredning som ska titta närmare på frågan och eventuellt föreslå att man ska kunna införa lokala begränsningar i områden med hårt tryck på markerna.
Men faktum är att när LRF gick ut och frågade markägare hur de såg på allemansrätten så var det bara ca 20 procent av dem som ville inskränka eller förändra allemansrätten. De som här på Utsidan gör sig till talesmän för gruppen markägare representerar alltså snarare en liten minoritet av markägarna.

Nej, det är inte sant. Däremot pågår en utredning som ska titta närmare på frågan och eventuellt föreslå att man ska kunna införa lokala begränsningar i områden med hårt tryck på markerna.
Men faktum är att när LRF gick ut och frågade markägare hur de såg på allemansrätten så var det bara ca 20 procent av dem som ville inskränka eller förändra allemansrätten. De som här på Utsidan gör sig till talesmän för gruppen markägare representerar alltså snarare en liten minoritet av markägarna.

Jag vill med information om Allemansrätten att den delen (20%) inte blir större.
Men i Allemansrätten står så mycket annat som hur man beter sej mot andra. Alltså att ta hänsyn överhuvud-taget mot andra man möter.
Jag vill inte råka ut för samma behandling som i somras då jag blev hindrad av andra att gå
iland på en ö i ösregn med min 10 åriga dotter. Vi paddlade alltså. Folket på ön trodde dom
gjorde rätt. Allemansrätt betyder inte allas rätt att göra vad de vill.
Man får också ta skyldigheterna som medföljer rätten att vistas ute.
Mer information tack.

Mvh Glenn

PS. Folket på ön var tyska turister. DS:

Mvh Glenn

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg

Bäste UteMats skäms och gå hem och läs på! Du har FEL och far med osanning.
Allemansrätten är en sedvanerätt för individer, dvs du och jag och vårt närmaste sällskap, inte för firmor, föreningar etc.
Som gammal militär, friluftsledare och scout har detta varit solklart i decennier.
Frågar man får man oftast ja och ett trevligt bemötande tillbaka.
Det finns orsaker för att säga nej på vissa områden och tider, nyplanteringar, jakt etc.

Bäste UteMats skäms och gå hem och läs på! Du har FEL och far med osanning.
Allemansrätten är en sedvanerätt för individer, dvs du och jag och vårt närmaste sällskap, inte för firmor, föreningar etc.
Som gammal militär, friluftsledare och scout har detta varit solklart i decennier.

Tydligen har inte "gamla militärer, fritidsledare och scouter" riktigt koll på läget:

http://www.naturvardsverket.se/sv/S...ansratten/Vad-galler/Organiserat-friluftsliv/

Eller kanske det är Naturvårdsverket och Högsta domstolen som inte har koll på läget? Trist att du ska ha en så pass dryg ton när du inte vet vad du pratar om.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg