1) Om gängse modeller inte fungerar, så är det väl synnerligen lämpligt att modellerna överges?
2) Det är bara att titta på hans s.k. forskning och i vilka sammarbetsorganisitioner han verkar i, så framgår det kvickt vilka intressen han representerar.
3) Det finns gott om s.k. objektiv forskning, som snarare är upplagda för att ge ett visst resultat än att vara objektiv - och således ej borde publiceras! Jag kan t.ex. inte se att Klas Sandell precis ansträngt sig för att forska på hur markägarna ska kunna stärka sin äganderätt och förbjuda
oönskad turistverksamhet på sina marker. Däremot sitter han i en kommitté för att öka friluftslivet
http://www.friluftsforskning.se/for...ochmonster.4.6983d52510f51a3d56e80001593.html och
http://www.friluftsforskning.se/dow...ogramplan_Friluftsliv+i+förändring_060818.pdf
4) Det jag kunnat läsa på nätet av deras resultat, liksom av utredningen om allemansrätten, visar med all önskvärdhet att de tycks
sakna förmåga till ett vettigt markägarperspektiv.
Anser du istället att Klas Sandell och Margareta Svenning har den förmågan, så får du mer än gärna visa det med lämpliga citat - både från respektive forkning och själva utredningen!
5) Var då? Specificera gärna. (Frågan gäller var konflikten mellan allemansrätten och äganderätten behandlas, camoscios anmärkning)
/Niklas
1) Eftersom dina invändningar kom långt innan betänkandet lades fram måste det vara erfarenhet du hänvisar till.
Ge då ett enda exempel på en sådan tidigare utredning som "inte fungerat" , och förklara vad du menar med det.
Om den pågående utredningen kan vi knappast yttra oss förrän remissomgången är klar. Det brukar ta tre månader.
2) Det är inte alls så bara. Det är du, inte jag (och förmodligen ingen annan här) som har tagit del av denna forskning
(eller påstår det) - som du envist vägrar ge citat ur! Ej heller vet jag om någon annan samarbetsorganisation än den här forskningsgruppen och av denna information kan jag inte sluta mig till vilka "intressen" han "representerar", och vad exakt du lägger in i detta ord. Det är inte ens gott för oss andra att veta vad de här forskningsrapporterna och Svennings bok överhuvudtaget har med den här frågan att göra. Det borde vara mycket lätt för dig att ge citat som belyser det.
3) Det sista påståendet är, som Anders Mossing vänligen påpekat - och som vi andra genom enkel innantilläsning insett -
lögn.
4) Du vägrar konskevent att konkretisera och motivera dina påståenden genom referat eller citat. Nu är det plöstligt från nätet som du läst dig till deras resultat. Så bra, ge länk till artiklarna, då. Och Svennings bok, som du också hänvisat till, och alltså läst, finns den på nätet också?
För du kan väl inte vänta dig att vi ska svälja dina slutsatser utan att veta deras grund? Det vore en oacceptabel idiotförklaring.
5) Du vägar ge belägg ur dokument som du, men inte jag, haft tillgång till. Utredningen är tillgänglig för alla men jag ska alltså stå till tjänst med innantilläsningen.
Konflikten nämns så ofta i Svennings del att ett par slagningar på måfå borde ge resultat. Den är ju också faktiskt själva utgångspunkten för utredningen.
I Sandells del redovisas
flera olika synsätt på konflikten - eftersom det är en utredning och inte enpartsinlaga - från sid. 95 och framåt. LRF-juristen Bonde har hävdat att utredningen inte ger några förslag på lösningar. Han underkänner alltså sitt eget förslag citeras på sid 95-96!!! Ett mer militant formulerat inlägg i samma anda citeras även på sid. 96. Sen följer ett helt spektrum av åsikter och lösningar, bland annat ett rätt stolligt och motbjudande inlägg av en miljöpartissa. Ytterligare ett citat vill belysa att enigheten inom LRF inte är total.
Sandell försöker skissa fördelar och nackdelar med lagstiftning i frågan (återigen, det är en utredning, inte en partsinlaga) och många läsare måste nog finna att speciellt uppräkningen av nackdelar inte är särskilt övertygande.
FÖR ATT ÅTERGÅ TILL SAKFRÅGAN:
Naturligtvis är jag inte så imponerad av de alternativ (till lagstiftning) som föreslås. I Sandells del är det en skadefond. arrangörer av organiserat friluftsliv skulle betala avgifter till fonden, som sedan skulle ersätta uppkomna skador. Svennings del verar bagatellisera problemen (det är här markägarorgansisationerna kan anlägga moteld med fallbeskrivningar och statistik). Hon menar också att de eventuella skadeverkningarna av organiserat friluftsliv täcks av andra lagar. Min invändning är den jag tidigare redovisat i denna tråd- skador ska inte uppstå alls, de ska förebyggas. Speciellt enkelt borde det vara ifråga om "tagande av naturalster", frågan om organiserat friluftsliv är kanske kinkigare, juridiskt sett.