Allemansrätten gäller inte alla typer av fastigheter. Hustomter, industrifastigheter, parker och jordbruksfastigheter med växande gröda är undantagna. Jag skulle inte förvåna mig om det finns fler fastigheter där allemansrätten inte gäller. På nyplanterad skogsmark gäller inte heller allemansrätten.
Nja, det är nog inte så att det är vissa fastigheter som är undantagna.
Det är t ex inte så att "tomtmark" är undantagen för att det är en bostadsfastighet, som inte är jordbruksfastighet. I den bemärkelsen gäller allemansrätten även på tomter.
Däremot finns begränsningar i hur man får traska över någons mark när den ligger i nära anslutning till en bostad.
Jag kan tyvärr inte nu den exakta formuleringen, men sunt förnuft brukar ju kunna funka; man ska inte vara på nåns tomt inom syn och hörhåll osv. Undantag från detta finns också, det finns t ex (enskilda) vägar som går mellan en mangårdsbyggnad och en ladugård eller liknande, där man får passera trots att det är nära inpå en bostad.
Det är ju hela tiden viktigt att komma ihåg att allemansrätten inte är formaliserad som en rätt, annat än i allmänna ordalag. Den består snarare av det utrymme som finns mellan befintliga andra lagar och förordningar som alltså utgör dess begränsningar, och det är alltså dessa lagar man egentligen ska kunna, och diskutera, om man ska ägna sig åt hårklyverier; Jordabalken, Miljöbalken osv.