Ser här ingen principiell skillnad mellan en "ideell" förening och kommersiell verksamhet. Markslitage är markslitage oavsett vem som orsakar detta och den drabbade markägaren måste ju självfallet ha vetorätt mod dylika aktiviteter på sin mark.
/Niklas
Njae skillnaden går ju egentligen inte mellan kommersiellt och ideellt utan mellan organiserat och privat.
Anordnar jag ett scoutläger kollar jag med markägaren, ger jag mig ut på vandring med några vänner gör jag det inte. Anordnar jag en orienteringstävling kollar jag med markägaren, kör jag en löprunda i skogen gör jag det inte.
Kruxet här är att skiljelinjen mellan privat och organiserat inte är så tydlig idag som den kanske varit. Har jag "organiserat" något om jag tipsar om en fin lägerplats på utsidan.se? Om jag lägger in en lämplig iläggsplats för kanoter på google earth? Är jag ansvarig om jag rapporterar om en sällsynt fågel på min facebooksida varpå tusen fågelskådare klampar rätt över en granplantering för att se den?
Det kommer aldrig bli acceptans för en lagskärpning som ger markägare vetorätt över privatpersoners vanliga frilufsande.
"Organisatörerna" är dessutom endast i undantagsfall fullfjädrade businesstyper som sniket profiterar på andras mark, utan allt som oftast glada entusiaster som vill hjälpa andra att (som privatpersoner) utöva samma hobby som de själva (som privatpersoner) njuter av.
Så sanningen är nog att LRF och markägare utkämpar samma hopplösa strid som exempelvis skivbolagen. Inte mot kriminella profitörer utan mot summan av miljoner privatpersoner som var för sig bara utövar vad de uppfattar som sedvanerätt.
(Ja att spela sin nyköpta skiva för sina vänner är nog en modern "sedvanerätt". Att någon bandar av denna skiva och spelar den för
sina vänner likaså. Problemet är volymen, inte konceptet.)