Hur tvättar man när man fjällvandrar?

Jag skulle inte tvätta i Yes eftersom det krävs mycket vatten för att skölja ur. Jag tycker att det är bättre med tex Y3 som är gjort för klädtvätt. Alternativt tar du med en liten bit olivtvål som också funkar för tvätt.

Tänk på att om du tvättar ute på fjället så ska sköljvattnet hällas på marken, inte i vattnet, så du behöver något att tvätta och skölja i, tex en drybag som har föreslagits ovan.

Jag skulle inte tvätta i Yes eftersom det krävs mycket vatten för att skölja ur. Jag tycker att det är bättre med tex Y3 som är gjort för klädtvätt. Alternativt tar du med en liten bit olivtvål som också funkar för tvätt.

Tänk på att om du tvättar ute på fjället så ska sköljvattnet hällas på marken, inte i vattnet, så du behöver något att tvätta och skölja i, tex en drybag som har föreslagits ovan.

Jo, så gör jag alltid när jag diskar eller tvättar.

Man vill ju inte hälla diskmedel direkt i Öring och Rödingarnas mf livsmiljö, bättre att det får silas genom marken.

Jag brukar först blöta upp och sedan lägga det som ska tvättas på en flat sten på marken, vatten öser jag på med grytorna till Tranigiaköket och kramar ur några gånger.

Det går inte åt så himla mycket vatten då det oftast är sockor och nå underkläder som tvättas, ibland en t-shirt.

Senast ändrad:
Såpa är utmärkt att tvätta i men är ganska odrygt och blir ytterligare en sak att släpa runt på fjället, Yes diskmedel som jag ändå har i en miniplastflaska i Trangiaköket fungerar utmärkt att tvätta kläder med.

= två flugor på smällen.
Jag använder en liten bit äkta oparfymerad olivoljetvål till precis allt det lilla av disk, kropps- och klädtvätt, som jag nu utför på vandring. Tvålar bara in pyttelite lokalt om/där det verkligen behövs - "de fem punkterna" med apokrina svettkörtlar på kroppen, grenen i underbyxorna, armhålor i undertröjan. Till allt övrigt räcker det mad bara vatten.

Köp inga dyra varianter på fina gatan, utan en sån där brunaktig oförpackad tärning, som brukar säljas i affärer med mat från Mellanöstern. De är både billigast, mest "äkta", och faktiskt bäst. Funkar bra i mjukt och kallt fjällvatten.

Jag brukar tvätta mig med tvättservetter, och det funkar hyfsat bra. Tvätta kläder har jag aldrig behövt göra på tur.

Jag tvättar sällan på tur och i princip aldrig med tvättmedel. Skölj med vatten, vrid ur och häng på tork, är det fint väder, utanpå ryggan medan du går. Byt och vädra dina kläder, särskilt strumpor. Tvätta dig själv med vatten regelbundet även på tur och försök undivka svettning genom att ha lagom lite på dig. Att vara sval före aktivitet är oftast bra för värmen kommer av rörelse men svårt att undvika att svettas under ryggan.

/Patrik

Jag brukar tvätta mig med tvättservetter, och det funkar hyfsat bra. Tvätta kläder har jag aldrig behövt göra på tur.
En tvättlapp gör samma jobb, väger mindre än ett lass servetter, och producerar inget avfall (jag vill inte heller ha någon av diverse substanser utöver vatten som våtservetter är indränkta med, men det kanske inte är sådana du menar).

Jag använder en halv chiffonet-duk som tvättlapp. Den är lätt att skölja och torkar fort (till skillnad från en wettexduk som är våt länge och därmed en bakteriehärd). Men allt i någon lämplig, sugande sorts tyg, gärna tunt, går lika bra. Den matta sortens siden och viskos suger upp vatten bra och funkar fint i den rollen (chiffonet görs av 100% viskosfiber).

Vill man lyxa till det, kan man ju värma lite "badvatten" i sin kastrull att doppa tvättlappen i :)

Jag kanske är en ovanlig vandrare, men jag undviker att vandra i ull, jag kör 100 syntetplagg och de är bara att ev skölja ur i nån bäck och torka snabbt i solen/vinden. Ull har jag bara nattetid om det inte skulle väldigt kallt på dagen.

Men tvätta är onödigt, det gör jag hemma istället. Skulle va kalsongerna isf inför tågresan hem så man inte stinker

En tvättlapp gör samma jobb, väger mindre än ett lass servetter, och producerar inget avfall (jag vill inte heller ha någon av diverse substanser utöver vatten som våtservetter är indränkta med, men det kanske inte är sådana du menar).
Nu är jag ingen renlevnadsmänniska, så lite substanser är jag inte orolig för.

Det har naturligtvis mycket stor betydelse hur länge man är ute och vandrare. Är man ute en månad kanske man känner ett större behov av att tvätta kläder än om man är ute en vecka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hur når man högfjäll i Sverige? Fjällvandring 13
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
Lappkattfot Ställen där man kan hitta någon att vandra med? Fjällvandring 4
packåsna Kan man förlita sig på STFs platsgaranti Fjällvandring 10
H.P Ska man köpa vandringsbyxor? Fjällvandring 17
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
stormfrog Tandövala, Hur kommer man dit?! Fjällvandring 4
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
KulvertTur Teusajaure - Vakkotavare, hinner man till bussen? Fjällvandring 2
veni Hur kommer man från Kiruna till Kvikkjokk på en söndag? Fjällvandring 6
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
shiloh Man drunknade i Sarek Fjällvandring 11
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
stenblock Hur ofta är man med om att folk blir sura när de måste dela fjällstuga? Fjällvandring 32
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
helenab1 Vilken led ska man välja? Fjällvandring 2
mariaa Ett eller två objektiv - vilket ska man välja? Fjällvandring 28
lokatten Padjelanta kan man köpa mat längs vägen? Fjällvandring 3
Sverker G Överraskad av regn, hur gör man/ni/jag då? Fjällvandring 32
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
monterey Man fast på glaciär i Abisko Fjällvandring 2
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Giant Hur skickar man ryggsäck och annat till vandringsmålet? Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
Akleja Efterlyser man från Padjelanta/Stalo 1/8 Fjällvandring 0
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
adamoscarson Hur långt kan man komma från Luleå på en helg? Fjällvandring 3
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
niklaz Man med benbrott fast i fjällen (Vålådalen 23 nov) Fjällvandring 2
Ad.Finem Platser man bör besöka i Sverige Fjällvandring 10
jotho Hur tar man sig lämpligast från Kattuvuoma till Kiruna eller Abisko? Fjällvandring 3
knolpak Butiken i Kebnekaise fjällstation - Kan man lita på att det inte är slut på hyllorna? Fjällvandring 4
markusbacka Smidig lösning för dagsutflykt när man ska spara på vikt Fjällvandring 14
Asessorsson Saker man kan tillverka själv. Fjällvandring 2
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
desireman Hur ska man tänka vid åska i fjällen, tälta? Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
skogsfia Hur tar man sig till Tåssåsen utan bil? Fjällvandring 2
desireman Får man göra upp eld i ex. kebnekaise området eller sarek? Fjällvandring 44
norgeklättraren Kan man dricka vattnet i norge? Fjällvandring 7
Ainon Kan man ta sig mellan pyramiden och knivkammen? Fjällvandring 2
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
serenade Vad kan man hitta på i Hemavan? Fjällvandring 3
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Plindgren Hur tar man sig till preikestolen i norge? Fjällvandring 2
barlidenxc När kan man börja vandra i hemavan och norrut. Fjällvandring 1

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar