Vilket är då "den avtalade uppförandekoden"?
Eftersom det tydligen är oklart kan det som sagt behöva förtydligas! Men generellt: Stör inte, förstör inte, lämna inga spår!
Har det möjligtvis med att du tjänar på dessa "regler", medan jag förlorar stort på dem?
Som jag nog sagt ett antal ggr förut till dig så har jag inga personliga vinster då jag har mitt friluftsliv ordnat utan privata markägare.
De som tjänar på reglerna är trots allt vi alla, samhället, kollektivet, skattebetalarna, såväl hälsomässigt som att det inte begränsar fri rörlighet. Du är för mig en del av samhället, kollektivet och skattebetalarna och har en stor vinst att hämta där som alla andra. Som privatperson har du kanske andra personliga uppfattningar men väljer då att bortse från allmännyttan som du och jag har lika stor del av.
Vilka regler? Problemet med allemansrätten är ju just att den inte ens är definierad i lag eller i en förordning. Ett enda stort frirum, där myndigheterna gör allt för att gynna friluftsfolket på markägarnas bekostnad. Och ja, allemansrätten är inte ens införd i lagboken, mer än att den nämns vid namn vid några få tillfällen (en gång i miljöbalken och en gång i grundlagen, om jag inte missminner mig).
Så, förtydliganden behövs, då är vi överens?
Det finns inget som helst samarbete mellan markägare och friluftsfolk. Friluftsfolket parasiterar helt enkelt på markägarna. Svårt att se att markägarna tjänar på detta mer än möjligtvis lite goodwill hos de aktuella parasiterna.
Jag har exempel på hur en (1) markägare kan låta bli att samarbeta med sina grannar (markägare och friluftsintresserade) så att denne markägare förstör för sina grannar. T ex ärvd mark, men bor inte där och använder skogen som bankkonto för att (oavsett lämplig årstid/markförhållanden) avverka när mer kontanter behövs för andra utlägg än att driva gården. Grannarna får vägar och stigar sönderkörda vid avverkning som dessutom förstör deras skogs naturvärden och deras (och allmänhetens) möjligheter till rekreation i närområdet. Enligt gällande regler är det ok, men samarbete angående markens naturvärden är obefintligt över ägandegränserna i detta fall.
Det är bara ett exempel av många där vissa markägare inte är intresserade av skogsbruk eller naturvård, Inte heller jakträtt och viltvård eller för den delen jordbruk och avkastning av odling. Det är som om man skulle ärva en gård med odlingsmark och schakta bort jorden och sälja den på Weibulls i 50 l säckar bara för snabba cash! Lika lite som att alla frilufsare stör i naturen så är alla markägare långsiktigt intresserade av att bruka marken, vilket kan ge oåterkalleliga negativa effekter. Vi behöver nog tydliga regler inte bara för allemansrätten utan även för skogsbruk och annat markägande. Du som månar om din mark borde vara intresserad av att inte grannarna får för sig att sabotera dina ansträngningar, på samma sätt som du oroar dig över reglerna som myndigheterna belägger ditt brukande av marken med (dom reglerna kan ju bli din vän i sammanhang som du ännu inte behövt uppleva).