Allemansrätten

Tja, anal personlighetsstörd är du själv.

När vi sedan har en indirekt demokrati, där "demokratiska" myndigheter fullständigt ignorerar den privata äganderätten när det gäller mark - trots att Sverige har förbundit sig att skydda äganderätten, så är jag ingen större anhängare av det systemet.
/Niklas

Bra, då har vi slagit fast att du inte är någon anhängare av ett demokratiskt system där alla har en varsin röst. Det är bra att vi tydliggör våra utgångspunkter och grundvärderingar.
Faktum är att den antidemokratiska hållningen mycket bra passar in i diagnosen anal personllighetsstörning. Det bästa sättet att få bukt med dina stolligheter kanske vore att vi alla skramlade till ett par års terapi för dig hos en duktig psykodynamisk terapeut? :)

.....

Ska det vara så svårt att inse att markägare vill bestämma själva över sin egen mark? För den marken är ju faktiskt privat och inte allmänhetens egendom?
/Niklas
Tycker du att det egna bestämmandet bör ske utan några som helst restriktioner?

I en demokrati och marknads/blandekonomi är den privata äganderätten väldigt viktig. Men i en demokrati och marknads/blandekonomi är även den totala nyttan, d.v.s. nyttan för innehavaren av äganderätten plus nyttan för övriga samhället som påverkas av innehavarens agerande, alltså den totala samhällsnyttan, väldigt viktig.

I en demokrati och marknads/blandekonomi går det inte till så att nyttan av den privata äganderätten maximeras utan bivillkor, restriktioner. Det ger allt för stora negativa externa effekter för övriga samhället, effekter som mynnar ut i rövarkapitalism av typen vi såg i Ryssland under 90-talet efter Sovjetunionens fall. Det går heller inte till så att samhällsnyttan exklusive nyttan för innehavaren av den privata äganderätten maximeras. Det ger allt för stora negativa externa effekter för innehavaren av den privata äganderätten då det i det fallet inte finns någon äganderätt, vilket mynnar ut i typen sovjetkommunism. I inget av fallen, när negativa externa effekter uppträder utan att alls betalas för, maximeras den totala samhällsnyttan.

Det kan vara så att den totala samhällsnyttan maximeras genom att mark exproprieras av staten om markägaren inte vill sälja, t.ex. för samhällsviktigt väg eller järnvägsbygge eller för att där finns någon utrotningshotad art eller för att värdet för friluftsliv värderas relativt högt eller dylikt. Men inte heller i det fallet maximeras den totala samhällsnyttan om inte innehavaren av den privata äganderätten kompenseras för den annars negativa externa effekt som drabbar denne. Det finns teoretiska resultat som specificerar exakt hur stor kompensationen bör vara i den bästa av världar, som är svåra att omsätta i praktiken då det handlar om nyttovärdering. Men om kompenseringar motsvarar och uppväger den negativa externa effekten är en fråga som är värd att diskutera, granska och forska mer om, och är den fråga du som markägare borde fokusera på istället för att ensidigt hävda att din egennytta bör maximeras.

Lyft blicken och läs Spikbjörns inlägg nr. 142 i tråden igen. Han utryckte den inte helt enkla problemställningen på ett bra sätt.

Raskesven

Nu har jag googlat på anal personlighetsstörd utan att få helt klart för mig vad det innebär. Vet ni det själva, i såfall ser jag fram emot en fin redogörelse av betydelsen.

Nu har jag googlat på anal personlighetsstörd utan att få helt klart för mig vad det innebär. Vet ni det själva, i såfall ser jag fram emot en fin redogörelse av betydelsen.
Haha..
Enligt Freud kan man definiera en personlighet respektive störningar i personligheten utifrån hur väl man lyckas ta sig igenom olika faser i barndomen - den orala, anala, falliska, latenta, genitala fasen. Störningar i den anala fasen (ca 1,5-3 år) kan leda till en rad olika problem, bla brukar man säga att folk som är sjukligt snåla och missunnsamma kan ha en anal personlighetstyp.

Jodå, många markägare tjänar på det!

Ska det vara så svårt att inse att markägare vill bestämma själva över sin egen mark? För den marken är ju faktiskt privat och inte allmänhetens egendom?
/Niklas

Nja, det håller jag inte med om. Lyfter man blicken ett par millimeter från det strikt ekonomiska så hävdar jag att en stor majoritet, även de flesta markägare, kommer att förlora stort på den typen av samhällsstruktur som du argumenterar för. I extremen av din argumentation begränsas var människas "frihet" till att vistas endast på sina egna ägor. Det finns i princip hur många anledningar som helst för att välja en bättre väg. Detta har givetvis de flesta moderna nationer(som tidigare påpekats) redan insett, och väljer olika varianter av kompromisser för att de negativa effekterna av de båda extremerna inte ska bli ohanterbara/skadliga.

Nja, det håller jag inte med om. Lyfter man blicken ett par millimeter från det strikt ekonomiska så hävdar jag att en stor majoritet, även de flesta markägare, kommer att förlora stort på den typen av samhällsstruktur som du argumenterar för. I extremen av din argumentation begränsas var människas "frihet" till att vistas endast på sina egna ägor. Det finns i princip hur många anledningar som helst för att välja en bättre väg. Detta har givetvis de flesta moderna nationer(som tidigare påpekats) redan insett, och väljer olika varianter av kompromisser för att de negativa effekterna av de båda extremerna inte ska bli ohanterbara/skadliga.

Ja, ordet frihet används alldeles för slarvigt i många sammanhang, särskilt av såna som niking som tror sig stå för den enda tolkningen av ordet trots att de egentligen inte ens funderat på ordets djupare innebörd. Man kan se frihet som en kaka att dela på - om någon får större frihet så måste någon annan få mindre. I en totaldiktatur har ett fåtal människor mycket stor frihet och de flesta nästan ingen frihet alls. I "less fair"-stater som USA betyder det ofta att i praktiken har en minoritet som med olika medel är starka mycket stor frihet, medan en majoritet där folk på olika sätt (språkliga, intellektuella, ekonomiska, kulturella) är svaga har en mycket begränsad frihet.

Det niking förespråkar är alltså inte "mer frihet" utan "större möjligheter för starka att ta frihet från svaga". Inte lika tjusigt som han själv trodde. Men så är också oförmåga att reflektera och att förstå sammanhang en grundläggande förutsättning för att bli högerextremist.

Haha..
Enligt Freud kan man definiera en personlighet respektive störningar i personligheten utifrån hur väl man lyckas ta sig igenom olika faser i barndomen - den orala, anala, falliska, latenta, genitala fasen. Störningar i den anala fasen (ca 1,5-3 år) kan leda till en rad olika problem, bla brukar man säga att folk som är sjukligt snåla och missunnsamma kan ha en anal personlighetstyp.

Jahaja, precis så fick jag fram också, inte ett dugg kul alltså, he he.

Precis, och det betyder att om du via ditt exempel låter bli att "hedra" (brukar ju betyda att följa med respekt i liknande sammanhang) de regler de inte tycker om, så ger du alla andra fria händer att göra likadant med de regler de av mer eller mindre god skäl vill avstå från. Det blir då så att alla gör som dom vill och som dom tycker att det borde vara för eget gottfinnande, och då fungerar vare sig allemansrätt eller ägande som det är tänkt, och konflikterna låter inte vänta på sig.

Tja, när friluftslivet, inte minst av kommersiell art, går före markägarens rätt till sin egen egendom, så lär det bli konflikt. Och dagens svenska samhälle stöttar inte precis markägarens självklara rätt till sin egen lagfarna mark, utan tvärtom fortsätter att beskära markägarens rättigheter på sin egen mark.

Det är din åsikt, vissa tycker tvärtom. Om du inte lyckas ändra vare sig andras åsikter eller lagarna genom att argumentera så mycket du kunnat på en massa forum, så kanske argumenten ändå inte håller hela vägen? Eller så är det fel forum i dubbel bemärkelse och det skulle vara effektivare att lobba hos lagstiftarna.

Ett gratis råd i all välmening.

Än har inte dina argument bitit på mig. Så de håller inte heller i längden.
/Niklas

Jag föredrar nog SCB som källa för officiell svensk statistik. På Wikipedia kan ju vilken stolle som helst - till och med en obildad skogsägare med anal personlighetsstörning - lägga till och ta bort det han vill.

Liksom även en obildad miljömupp med anal personlighetsstörning. ...

Nå, om UteMats inte litar på Wikipedia, så har ju Skogsstyrelsen en del egen statistik - som de f.ö. levererar till SCB! Skogsstyrelsen har ju ett officiellt uppdrag att sammanställa statistik från skogen.

Enligt skogsstyrelsens siffror för 2011:

Total landareal 40,8 milj ha
Produktiv skog 22,5 mil ha
Skogsimpediment 5,8 milj ha

Andelen produktiv skog blir då 22,5/40,8 = 55,1% av landarealen.
Andelen skogsimpediment blir då 5,8/40,8 = 14,2 % av landarealen.
Total andel skogsmark blir då 55,1 + 14,2 = 69,3% av landarealen.

Källa skogsstyrelsen 2011

Kontentan blir att Wikipedias uppgifter är trovärdiga i detta fall, medan UteMats påstådda SCB-siffror verkar sakna verklighetsförankring.

Notera att de små differenserna mellan Wikipedias och Skogsstyrelsens arealuppgifter kan bero på olika koordinatsystem. Det nuvarande nationella koordinatsystemet, SWEREF 99 TM, har ju skalfaktorn 0.9996 vilket kan spöka till det. Den föregående nationella koordinatsystemet, RT 90 2,5 V (0;-15), har ju skalfaktorn 1.000.
/Niklas

Bra, då har vi slagit fast att du inte är någon anhängare av ett demokratiskt system där alla har en varsin röst. Det är bra att vi tydliggör våra utgångspunkter och grundvärderingar.

Jag är inte en anhängare av en majoritetens diktatur, som konfiskerar den privata markäganderätten.

Faktum är att den antidemokratiska hållningen mycket bra passar in i diagnosen anal personllighetsstörning. Det bästa sättet att få bukt med dina stolligheter kanske vore att vi alla skramlade till ett par års terapi för dig hos en duktig psykodynamisk terapeut? :)

Jag tror nog att du är i betydligt större behov av terapi än vad jag är - utav dina många egenartade inlägg att döma! Hur vida du sedan är mottaglig för terapin eller ej kan nog hjärnskrynklare bedöma bättre.

Men det klart, kommunister likt dig gillar ju att sätta sina meningsmotståndare i diverse omskolningsläger under lång tid, där kanske 1 av 10 överlever.
/Niklas

Tycker du att det egna bestämmandet bör ske utan några som helst restriktioner?

På egen mark - tja varför inte? I vart fall behöver markägarens rättigheter stärkas upp ordentligt jämfört med dagens situation, samtidigt som samhället måste lära sig att betala ordentligt till markägaren för eventuella restriktioner.

I en demokrati och marknads/blandekonomi är den privata äganderätten väldigt viktig. Men i en demokrati och marknads/blandekonomi är även den totala nyttan, d.v.s. nyttan för innehavaren av äganderätten plus nyttan för övriga samhället som påverkas av innehavarens agerande, alltså den totala samhällsnyttan, väldigt viktig.

I en demokrati och marknads/blandekonomi går det inte till så att nyttan av den privata äganderätten maximeras utan bivillkor, restriktioner. Det ger allt för stora negativa externa effekter för övriga samhället, effekter som mynnar ut i rövarkapitalism av typen vi såg i Ryssland under 90-talet efter Sovjetunionens fall. Det går heller inte till så att samhällsnyttan exklusive nyttan för innehavaren av den privata äganderätten maximeras. Det ger allt för stora negativa externa effekter för innehavaren av den privata äganderätten då det i det fallet inte finns någon äganderätt, vilket mynnar ut i typen sovjetkommunism. I inget av fallen, när negativa externa effekter uppträder utan att alls betalas för, maximeras den totala samhällsnyttan.

Det kan vara så att den totala samhällsnyttan maximeras genom att mark exproprieras av staten om markägaren inte vill sälja, t.ex. för samhällsviktigt väg eller järnvägsbygge eller för att där finns någon utrotningshotad art eller för att värdet för friluftsliv värderas relativt högt eller dylikt. Men inte heller i det fallet maximeras den totala samhällsnyttan om inte innehavaren av den privata äganderätten kompenseras för den annars negativa externa effekt som drabbar denne. Det finns teoretiska resultat som specificerar exakt hur stor kompensationen bör vara i den bästa av världar, som är svåra att omsätta i praktiken då det handlar om nyttovärdering. Men om kompenseringar motsvarar och uppväger den negativa externa effekten är en fråga som är värd att diskutera, granska och forska mer om, och är den fråga du som markägare borde fokusera på istället för att ensidigt hävda att din egennytta bör maximeras.

Expropriation = markstöld. Markstölder kan självfallet inte accepteras, lika lite som t.ex. inbrott eller rån. Således är det inte bara full marknadsersättning som gäller, utan även ett stort skadestånd för personligt lidande.

Om inte markägaren vill sälja, så får samhället söka med ljus och lykta efter andra områden - huvudsak på statligt eller kommunalt ägd mark.

Lämplig natur för friluftsområden kan lätt skapas med 10-30 års framförhållning och (för ändamålet) lämplig skötsel. Vi snackar ju här om kultur och inte "500-åriga urskogar". Samma sak med många rödlistade växter och djur, då lämpliga habitat lätt skapas genom en för ändamålet lämplig skötsel av skogen. Ekosystemtjänster kallas det visst.

Vad gäller vägar, järnvägar, nya bostadsområden etc, så läggs dessa med förkärlek på den bästa åkerjorden - över hela världen! Detta kommer att leda till en humanitär katastrof den dagen oljan blir för dyr - så vida vi inte hittar någon ny bra energikälla som ersättning! Gränsen mellan hunger och vrede är ytterst tunn!

Nå, har du följt mina inlägg i denna tråd, så vet du att jag har inget emot vare sig naturvård eller friluftsområden som sådant, men det får inte ske utan den aktuella markägarens uttryckliga samtycke! Något om tyvärr sällan sker idag, då markägaren idag saknar vetorätt på sin egen mark när myndigheterna väl har bestämt sig!

Lyft blicken och läs Spikbjörns inlägg nr. 142 i tråden igen. Han utryckte den inte helt enkla problemställningen på ett bra sätt.

Raskesven

Tja, nu var det nog jag som skrev inlägg nr 142 i denna tråd... http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65498&page=12 Men trevligt att du gillade just det inlägget! :)
/Niklas

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg