På egen mark - tja varför inte? I vart fall behöver markägarens rättigheter stärkas upp ordentligt jämfört med dagens situation, samtidigt som samhället måste lära sig att betala ordentligt till markägaren för eventuella restriktioner.
Expropriation = markstöld. Markstölder kan självfallet inte accepteras, lika lite som t.ex. inbrott eller rån. Således är det inte bara full marknadsersättning som gäller, utan även ett stort skadestånd för personligt lidande.
Om inte markägaren vill sälja, så får samhället söka med ljus och lykta efter andra områden - huvudsak på statligt eller kommunalt ägd mark.
Lämplig natur för friluftsområden kan lätt skapas med 10-30 års framförhållning och (för ändamålet) lämplig skötsel. Vi snackar ju här om kultur och inte "500-åriga urskogar". Samma sak med många rödlistade växter och djur, då lämpliga habitat lätt skapas genom en för ändamålet lämplig skötsel av skogen. Ekosystemtjänster kallas det visst.
Vad gäller vägar, järnvägar, nya bostadsområden etc, så läggs dessa med förkärlek på den bästa åkerjorden - över hela världen! Detta kommer att leda till en humanitär katastrof den dagen oljan blir för dyr - så vida vi inte hittar någon ny bra energikälla som ersättning! Gränsen mellan hunger och vrede är ytterst tunn!
Nå, har du följt mina inlägg i denna tråd, så vet du att jag har inget emot vare sig naturvård eller friluftsområden som sådant, men det får inte ske utan den aktuella markägarens
uttryckliga samtycke! Något om tyvärr sällan sker idag, då markägaren idag saknar vetorätt på sin egen mark när myndigheterna väl har bestämt sig!
Tja, nu var det nog jag som skrev inlägg nr 142 i denna tråd...
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65498&page=12 Men trevligt att du gillade just det inlägget!
/Niklas