Som sagt. Det är på de premisserna du får äga skog. Passar det inte får du byta till jordgubbar.
Större delen av min inkomst konfiskeras också av staten, i form av skatt.
Min inkomst skulle också vara större om det inte fanns konkurrens.
Min inkomst........
Du kan fylla på själv.
Det är ingen nytt påfund att staten kan lösa ut mark. Det bör man ha med i beräkningarna som skogsägare. Lär dig litet mer om naturskydd så slipper du bli överaskad och arg.
Min mark passar tyvärr inte för jordgubbar, så det är ingen option.
Att de svenska skatterna är orimligt höga, har du helt rätt i. Därför måste den ofantliga sektorn hårdbantas och byråkraterna avskedas omgående, så att skatterna kan sänkas till en rimlig nivå. En platt skattesats på ca 10 % - ofta på frivillig basis - funkar tydligen bra hos högt utvecklade samhällen. Dit hör definitivt inte dagens svenska samhälle, som befinner sig på dagisnivå och satsar betydligt mer på inveckling än utveckling. Denna successivt ökande inveckling kan enbart fortsätta så länge vi har höga skatter!
Att staten tilltvingar sig mark med påstått höga naturvärden, är tyvärr ingen nyhet. Budskapet till skogsägaren blir då rimligtvis att var aktiv och röj/gallra bort eventuella naturvärden
innan det är för sent. Annars knycker staten din skog efter eget behag.
Och ja, även skogsägaren får betala en hög skatt på sina nettoinkomster från skogen.
Ahhhh. Dimmar lättnar.
Du är alltså en av dessa begåvade människor som tror att naturen är helt opåverkad av trakthyggesbruket, och att "om det står träd så ser djuren ingen skillnad".
Suck! Trakthyggesbruk är
kultur (kultur betyder odling), medan en urskog är
natur. Du måste lära dig att särskilja dessa två begrepp om vi ska komma någonvart i denna debatt.
Svara nu ärligt. Vilket av följande alternativ skulle du välja i en riktig situation.
A: Slutavverka beståndet och få en nettovinst på 100000kr.
B: Ge beståndet ett totalt avverkningsskydd och aldrig mer röra en pinne?
Vi kan säga att det rör sig om en gransumpskog som har både höga virkes- och höga naturvärden.
Med dagens regler kring naturvård och konfiskering, så är svaret givet. A och tämligen snart
Om vi istället leker med tanken att samhället lovar på heder och samvete att aldrig konfiskera en endaste pinne eller en endaste kvadratmeter av min skog, så skulle jag nog låta beståndet stå tills vidare. Sedan beror det givetvis på vad jag har för pengabehov, andra avverkningsbara objekt på fastigheten, priser, tjäle/bärighet, vägar/skotningsavstånd etc.
Ingen skulle lämna en tanke på naturvård om det inte fanns påtvingande regler om detta.
Många skogsägare skulle nog sätta betydligt fler områden som NO/NS i skogsbruksplanen om inte staten hotade med konfiskationer och inskränkningar i äganderätten.
Att det sedan skulle bli färre träd kvar på hyggen än idag kan förvisso stämma, men det eventuella naturvärdet med enstaka kvarglömda evighetsträd på hygget är ju också ifrågasatt. Dock är det tveklöst som så att "kvarglömda" evighetsträd sänker tillväxten i nästa generation plantor, varför det onekligen finns ett incitament att lämna så få evighetsträd som möjligt.
Själva poängen är att kommunen erbjuder dessa rekreationsområden i anslutning till städer, och bygger kojor, bänkar, spångar, etc. De köper in denna mark för att privata markägare ska slippa eroderade stigar och engångsgrillar. Det rör sig om stadsnära skogar och/eller rena rekreationsområden.
Ett sådant slitage från så många besökare kan man inte jämföra med att en handfull bärplockare/tältare/orienterare/etc. passerar över privatägd mark ett par gånger om året.
Hur var det nu med de "
enstaka" bulgariska och thailändska blåbärsplockarna?
http://na.se/nyheter/orebro/1.1741781-barplockare-uppror-lokalbefolkningen
http://www.dn.se/ledare/huvudledare/ruttet-i-blabarsskogen
http://www.8sidor.se/inrikes/2012/07/svenskar-kastade-sten-pa-bulgariska-barplockare
Även orienterare ställer till med stora skador emellanåt.
Att det blir större markslitage i rekreationsområden är väl ganska självklart. Rekreationsområden är ju avsatta för just rekreation och inte för produktivt skogsbruk, varför virkesvärdet här är av underordnad betydelse - till skillnad från de flesta privatägda skogar!
/Niklas