Blir uppriktigt beklämd när jag läser en del av inläggen här.
Själv bor jag i en liten by i norrland. Här har människor alltid levt väldigt nära naturen.
Faktum med att den vackra naturen är det enda argumentet för att få folk att flytta hit.
I dom här markerna har jag växt upp, här har jag sprungit sedan barnsben, badat i tjärnar om somrarna, åkt skidor om vintrarna, plockat bär och svamp om höstarna.
Nu är i princip all mark här i närheten uppköpt av en (förmodar jag) rik Stockholmare. Det är inget fel i det, någon ska ju äga marken. Men om vi nu skulle slopa allemansrätten skulle jag alltså inte längre ha någon rätt att vandra genom dessa vida tassemarker. Naturligtvis skulle inte ungarna i byn längre kunna bada, åka skidor eller köra barkbåtar i bäckarna som ungar alltid har gjort.
Niking, du må ha all rätt i världen att kämpa för att avskaffa allemansrätten, men vid Gud ska du veta att jag kommer att kämpa lika hårt för att bevara den.
Sluta att tänka med lädret du har i bakfickan och inse hur viktig naturen är är för de flesta människor i det här landet. Jag jobbar själv på Sveriges största sågverk och anser givetvis att vi ska ha ett aktivt skogsbruk men det går att förena med den frihet som allemansrätten faktiskt ger oss.
// Kristoffer